Rickard
Urverk speldesign
Idiotiskt av mig att posta det här precis efter Risings inlägg.. Men, men..
Att friform har sina fördelar och tärningsspel sina fördelar hoppas jag alla kan komma överens om.. Men när ska man använda respektive? Kan man dra upp direkt områden? Jag försöker mig på att göra det..
Övervägande händelser (knall- och fall-situationer): Använd tärningar.. Typ strider, smyga etc.
Vid-sidan-om-sitationer: Friforma.. Typ när man ska hitta en kontakt, köpslå om något, slag som bara kommer att krångla till det om det misslyckas etc..
Jag är kluven till mina egna indelningar.. Jag har testat att halvfriforma en strid (slå tärningar och se endast om det blir högt eller inte).. Det funkade ungefär lika bra (nästan lite bättre till och med) som att använda tärningar.. Båda rollspelen hade actionbetoning i sig och i båda fick jag till både bra beskrivningar (blod, skador, motståndaragerande och ljud) och någorlunda action (tumult-artat och snabbhet).. Feng Shui har visserligen regler som stödjer tärningsspel vid strid medan In the Dark har regler som stödjer halvfriformning.. Det gick lite segare att avgöra initiativ i Feng Shui så det var därför jag tyckte det gick bättre i In the Dark (där jag höftade vem som fick agera)..
Så vad tror ni? När är det bättre att använda ena sidan eller andra? Beror det på spelgenre, spelarerfarenhet, spelledarerfarenhet, på händelser i scenariot eller allihop och när bör man använda vad i så fall?
Disclaimer: Faktiskt så skiter jag i om ni alltid friformar eller alltid använder tärningar.. Försök tänka lite bredare när ni svarar på inlägget och framförallt på min undring.. Om ni är så trångsynta att ni inte kan tänka er något annat än tärningsslagning eller friform så hoppas jag ni inte ens överväger att svara på detta inlägg..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med det sista vill ha sagt att han inte vill ha något flamewar om vilket som är bäst rent generellt, då det är så olika för olika spelgrupper
Att friform har sina fördelar och tärningsspel sina fördelar hoppas jag alla kan komma överens om.. Men när ska man använda respektive? Kan man dra upp direkt områden? Jag försöker mig på att göra det..
Övervägande händelser (knall- och fall-situationer): Använd tärningar.. Typ strider, smyga etc.
Vid-sidan-om-sitationer: Friforma.. Typ när man ska hitta en kontakt, köpslå om något, slag som bara kommer att krångla till det om det misslyckas etc..
Jag är kluven till mina egna indelningar.. Jag har testat att halvfriforma en strid (slå tärningar och se endast om det blir högt eller inte).. Det funkade ungefär lika bra (nästan lite bättre till och med) som att använda tärningar.. Båda rollspelen hade actionbetoning i sig och i båda fick jag till både bra beskrivningar (blod, skador, motståndaragerande och ljud) och någorlunda action (tumult-artat och snabbhet).. Feng Shui har visserligen regler som stödjer tärningsspel vid strid medan In the Dark har regler som stödjer halvfriformning.. Det gick lite segare att avgöra initiativ i Feng Shui så det var därför jag tyckte det gick bättre i In the Dark (där jag höftade vem som fick agera)..
Så vad tror ni? När är det bättre att använda ena sidan eller andra? Beror det på spelgenre, spelarerfarenhet, spelledarerfarenhet, på händelser i scenariot eller allihop och när bör man använda vad i så fall?
Disclaimer: Faktiskt så skiter jag i om ni alltid friformar eller alltid använder tärningar.. Försök tänka lite bredare när ni svarar på inlägget och framförallt på min undring.. Om ni är så trångsynta att ni inte kan tänka er något annat än tärningsslagning eller friform så hoppas jag ni inte ens överväger att svara på detta inlägg..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med det sista vill ha sagt att han inte vill ha något flamewar om vilket som är bäst rent generellt, då det är så olika för olika spelgrupper