Rickard
Urverk speldesign
Startade en ny tråd istället.
Mutant (som jag vet nästan mindre om) har löst det på ett annorlunda sätt och där ger jag dig en poäng, eftersom de särskiljer rent spelmässigt de olika stridsfärdigheterna. Så ja, du har rätt i det du säger men jag inte kunde nöja mig med att skriva Medhåll [NT].
/Han som inte direkt tycker det stridssystemet i Mutant: UA stödjer "underhållande" strid så det vore en grov fail om spelet fokuserade på det
...eller ett scenariomakande. Nu vet jag inte något om Pendragon annat än det folk har sagt på forumet, men jag antar att man kan använda kurtiseringsfärdigheterna (skrev "krutiserings" först) på samma sätt, för de beskriver bara olika sätt för att göra samma sak. Spelet talar tydligt om att kurtisering i olika former är vanligt i detta rollspel. Och om man inte får använda en färdighet i ett rollspel (Jordbruksfärdigheten i Pendragon) så är den värdelös.[url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=1096698" said:från detta inlägg[/url]]
Att rollpersoner som slåss i Mutant och kurtiserar i Pendragon suger, medan rollpersoner som är bokkunniga i Mutant och bonniga i Pendragon är duktiga?Mutant har ... jag vet inte hur många stridsfärdigheter (i grundboken) och sedan endast en färdighet som heter Bildning som innefattar allting med bokkunskap. Vad säger det om rollspelet? Vi har Pendragon som har tre färdigheter för att kurtisera någon men sedan en färdighet som innefattar allt som bönder kan göra. Vad säger det om spelet?
Det finns en nackdel med att fokusera på vissa aktiviteter genom att dela upp dem i mindre färdigheter, om man inte har ett smart köpesystem som kompenserar det.
Mutant (som jag vet nästan mindre om) har löst det på ett annorlunda sätt och där ger jag dig en poäng, eftersom de särskiljer rent spelmässigt de olika stridsfärdigheterna. Så ja, du har rätt i det du säger men jag inte kunde nöja mig med att skriva Medhåll [NT].
/Han som inte direkt tycker det stridssystemet i Mutant: UA stödjer "underhållande" strid så det vore en grov fail om spelet fokuserade på det