Rickard
Urverk speldesign
Beskriv den senaste gången rollpersonerna flydde från en strid. Fokusera på om det var en berättarteknik eller en regeltillämpning som gjorde att rollpersonerna flydde.
---
För mig var det när jag spelledde Dungeon of Doom (D&D 3.5) och spelarna stötte på några ... shades, tror jag att de heter. Jag beskrev gången med att de såg skuggor dansa på väggarna från facklans sken. Ett Spot hidden-slag senare lade någon rollperson märke till att några av skuggorna verkade ha eget liv ... och då slet sig skuggorna lös från väggen och angrep dem. Alla kramade sig fast vid magikern som hade tre ljusklot svävande runtomkring sig. Jag tror inte att shades påverkas av ljus, men jag lät de ändå få ett litet hopp genom att säga hur skuggorna väste och höll sig i utkanten av ljuskällorna. Till slut släckte jag magikerns besvärjelse och angrep rollpersonerna. De högg mot skuggorna men jag beskrev hur vapnen endast for rakt igenom de svarta kropparna, vilket gjorde att rollpersonerna flydde hals över huvud.
/Han som använde sig av en regeltillämpning för att göra spelarna maktlösa och hoppas att han förstärkte den maktlösheten med en berättarteknik
---
För mig var det när jag spelledde Dungeon of Doom (D&D 3.5) och spelarna stötte på några ... shades, tror jag att de heter. Jag beskrev gången med att de såg skuggor dansa på väggarna från facklans sken. Ett Spot hidden-slag senare lade någon rollperson märke till att några av skuggorna verkade ha eget liv ... och då slet sig skuggorna lös från väggen och angrep dem. Alla kramade sig fast vid magikern som hade tre ljusklot svävande runtomkring sig. Jag tror inte att shades påverkas av ljus, men jag lät de ändå få ett litet hopp genom att säga hur skuggorna väste och höll sig i utkanten av ljuskällorna. Till slut släckte jag magikerns besvärjelse och angrep rollpersonerna. De högg mot skuggorna men jag beskrev hur vapnen endast for rakt igenom de svarta kropparna, vilket gjorde att rollpersonerna flydde hals över huvud.
/Han som använde sig av en regeltillämpning för att göra spelarna maktlösa och hoppas att han förstärkte den maktlösheten med en berättarteknik
Anledningen till varför jag ställer frågan är för att spelare har en tendens att strida till sista blodsdroppen. Jag skulle skylla på fenomenet där spelarna vet om att spelledaren inte skulle slänga fram utmaningar som det inte går att ta sig förbi (såvida de inte spelar Call of Cthulhu).