När hjälper och när stjälper AI kreativitet?

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
303
Location
Gävle
Det råder många delade meningar om AI i kreativa utrymmen. Jag tror att vi alla är överens om att skulle jag be en AI att designa ett spel från grunden skulle det vara knepigt (och felaktigt) att kalla det för mitt. Samtidigt skulle mitt eget kreativa arbete minska.

Så om jag inte vill använda AI för att vara mindre kreativ utan för att underlätta och utveckla min kreativitet, hur är det lämpligt att använda det?

Jag kan ge några förslag på hur jag har använt AI hittills:

1) Jag bad det att korrekturläsa min engelska. Utifrån detta fixade jag grammatiska fel. Texten hade jag skrivit innan och AIn ändrade inte texten utöver att poängtera vad som den ansåg rätt eller fel. Vissa saker ändrade jag. Vissa höll jag inte med om. Jag anser här att texten fortfarande är min och att detta hjälpte mig att lära av misstagen och motverka dem framåt.

2) Jag bad den att analysera en text jag skrivit om energibaserade ekonomiska system, poängtera om något vad helt ute och cyklade samt lista för- och nackdelar med ett sådant system. Jag fick flera goda tips som jag inspirerades av för att utveckla min text. Det här kan anses vara mer gränsfall eftersom jag hade skrivit en text och sedan ändrade texten efter feedback. Dock var det jag och inte AIn som ändrade texten och liknande resultat hade kunnat nås av research. Jag tänker därför att detta hjälper mer än stjälper kreativiteten: dels minskar jag tid för research vilket öppnar upp mer tid för att skriva, dels djupdyker jag i min egen text på ett sätt som hjälper mig förbättra den - resultatet är att jag lär mig något nytt som gynnar framtida texter.

3) Jag hade skrivit tre färdigheter kopplade till ett yrke men hade svårt att komma på en fjärde. Jag bad AIn att lista några idéer på yrkesfärsigheter. Jag tog inspiration från en av dem och skrev en ny färdighet. Det här är mer gränsfall. Även om jag skrev slutliga färdigheten tog jag inspiration från en lista med förslag. Det här kan anses vara lathet som leder till att man låter AIn komma på allt fler idéer. Samtidigt så hjälpte förslagen mig att komma igenom en skrivkramp. Jag är kluven till vad jag tycker om detta.

Generellt tror jag att AI kan vara ett verktyg som hjälper en bli mer kreativ och skickligare på det man gör, men jag tror att det är lätt att fastna i lathet där man låter den göra för mycket. Viktigaste är kanske vad man tycker är kul och om man känner att man kan stå för sitt projekt.

Vad tycker ni?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Jag skrev lite exempel i den här tråden. Men nu var det länge sedan jag använde AI för något. Kanske ska logga in igen och leka lite mer.

 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Den stjälper mig på det sättet att jag blir lat och orkar ofta inte komma på saker själv utan tar alltid AI till hjälp när jag skall hitta på något. Men å andra sidan har den hjälpt mig att komma över skrivkramp flera gånger, där jag vanligtvis bara gett upp, så netto är det bra för mitt skapande.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,782
Location
Eskilstuna
Som jag skrev i Vrållådan:

Jag har ibland haft någon kreativ låsning, sen har jag bett ChatGPT skriva det istället, och så har jag känt "Fy helvete vad dåligt, då hade det ju till och med varit bättre att skriva något sånt här" och så har det jag skrivit blivit helt okej.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,499
Location
Ludvika
Om vi för en stund bortser från legala problem och kvalitetsbrister så skulle AI kunna hjälpa mig i min kreativitet genom att kringå de saker jag tycker är frusterande. Inte saker jag tycker är tråkigt, det är en annan sak. Utan just sånt som gör mig frusterad. När jag vet vilken information jag vill få fram, men inte kan formulera det på ett bra sätt. Eller för att lokalisera information om något väldigt specifikt ämne som hela tiden drunkar i närliggande, men för mig irrelevanta ämnen.

Jag blir inte frusterad av att tillbringa en kväll på Wikipeida med att läsa på om renässansen. Men om jag försöker hitta information om Summerien, och bara hittar källor som pratar om Babylonien däremot*...

Jag är dock väldigt skeptisk till att använda AI på det här sättet. Dels på grund av de legala aspekterna; I teorin skulle jag ju inte ta något av förslagen rakt av, utan använda dem som just inspiration och sen skapa min egen formulering utifrån det. Men för eller senare kommer ju AI:n på ren slump presentera en perfekt formulering av något, och jag vill i så fall ha en väldigt god förståelse för vad det skulle innebära om jag använde det förslaget rakt av.

Och så framför allt också på grund av kvalitetsbristerna. Så länge AI gladeligen föreslår pastarecept innehållande bensin, eller tycker att bästa sättet att behandla skottskador i halsen är med ett tryckförband så håller jag mig nog borta bara för den sakens skull. För även om jag bara använde den för att ge förslag så låter det sjukt frusterande i sig självt =D

*Vet inte om detta var den faktiska situationen, det var typ ett år sedan. Men jag var väldigt frusterad av bristen på information om ett snävare men närliggande område till något annat.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
203
Location
Göteborg
Jag känner inte jag än ”lärt mig” tillräckligt väl hur man förmår AI att skriva det man vill. Min erfarenhet baserat på detta är att det ofta går 10-15 min bara för att börja få fram något som typ är i linje med det jag vill, men samtidigt blir de texter jag själv skriver som prompt oftast längre än det jag själv vill få fram. Jag söker oftast ”krispiga” texter, men det har jag inte hittills lyckats med. Då blir jag frustrerad, tänker jag lika gärna kan göra det själv och ger upp.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
I sammanhanget är det ju högst relevant att ta bort ordet "Intelligence" i det för att undvika att det blir missvisande. Det går inte att lita på en LLM, eftersom det bara är en probabilistisk algoritm vars kvalitet är helt avhängd datan den matats med. Ditt fall #1 är där ett bra exempel, för korrekturläsningen kommer inte alltid vara korrekt och då krävs det att du som använder ChatGPT faktiskt vet vad som är korrekt på riktigt.

Ditt #3 tycker jag är mer som en sorts brainstormverktyg. Jag brukar ofta slå upp ord i en synonymordlista av lite samma anledning. Eller läsa om olika saker på WikiPedia och låta mig ryckas med i vidarelänkningarna som finns. Tycker det är fullt legitimt, särskilt om du är en ensam kreatör. I alla fall så länge du inte bara rakt av plockar vad denna LLM spottar ur sig.

Överlag önskar jag att den mediala bilden av "AI" inte byggde så mycket på reklamfloskler och bilder från Terminatorfilmer.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
I sammanhanget är det ju högst relevant att ta bort ordet "Intelligence" i det för att undvika att det blir missvisande. Det går inte att lita på en LLM, eftersom det bara är en probabilistisk algoritm vars kvalitet är helt avhängd datan den matats med. Ditt fall #1 är där ett bra exempel, för korrekturläsningen kommer inte alltid vara korrekt och då krävs det att du som använder ChatGPT faktiskt vet vad som är korrekt på riktigt.
Du menar att det är exakt som när man använder en mänsklig intellegent korrekturläsare, det blir ju inte heller alltid korrekt.

Generellt så tänker jag att man ska använda den för alla delar som man tycker är tråkiga, och låta bli att använda den för de delar man tycker är roligt att göra själv. Sen är det vissa saker som kräver lite mer ansträngning att få bra, men på det stora hela är det ju ett superbra verktyg för alla hobbyrollspelsförfattare. Och om du är konceptkonstnär så tycker jag inte det är något fel i att låta en AI skriva hela rollspelet heller, det kommer ju antingen bli väldigt dåligt eller så kommer du ändå ha lagt ner tillräckligt mycket jobb på att få det bra genom att mata med rätt källor och promptar att du nog kan kalla det för ditt utan att skämmas.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
AI hjälper mig på jobbet delvis. Jag använder alltid copilot då den har länkhänsvisningar. Men säg att jag vill lära mig mer om hur ATP Check fungerar i säljmodulen. Då fungerar AI bra för att ge mig en översikt samt lämpliga länkar att dyka djupare ner i ämnet. Men jag skulle aldrig lita på den att sätta upp config åt mig. Har några kollegor som testade det i ett av våra testsystem och det fungerade inte alls.

Om jag sätter upp ganska snäva riktlinjer åt en AI fungerar den bra också. Gav den följande och fick okej svar: you are a writer in 1954. You have relocate to Whittier Alaska to write to your magnus opus. While staying up there you uncover a plot by a sinister cult to summon an elder god during a solar eclipse. What other information do you need to write his diary?
Eller jag fick skal som jag sedan kunde modifiera. För den stora svagheten är att AI har en tendens inte väga information, eller jag har inte hittat ett sätt att göra det när det gäller text. Så skriver man kult kommer allt handla om kulten även om man skriver att personen inte känner till kulten. Den har en tendens att upprepa sig också. Jag testade en gång att försöka få chatgpt att ta fram ett helt äventyr med NPC:er och deras bakgrundshistorier. Till slut hette alla kvinnor Elara, Eleanor eller någon annat som började på Ela. Och varje gång jag bad om mer information fortsatte den att upprepa information den redan hade gett mig.

Men för en kortare beskrivning av något där man är tydlig med vad man vill ha kan AI var bra att ha i bakfickan när man skall beskriva en skum bar för 75:e gången.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
Blir man lat, konventionell och fantasilös av AI eller betyder denna nya teknik snarare att man snabbt tar sig förbi blockeringar och därför får mer gjort? Antagligen både och. Men jag antar att det är bra att fundera över vad det är som händer i processen.

Delvis kopplat till detta är lärande och internet. Mitt intryck är att tillgängligheten och överflödet av information gör dem som sällan eller aldrig läser böcker ovana vid att möta motstånd. De vänjer sig vid att få allt direkt; det är bara att googla. Jag tänker mig att deras tankar blir kortare. Gråskalan försvinner, det mesta delas in i svart eller eller vitt, rätt eller fel, ont eller gott. Det blir lätt hårt tyckande och moraliserande utan kontexter, utan nyanser. I en äldre analog kultur fick vi inte svaren direkt. Istället fick vi ta till oss information långsammare. I processen ingick även de större sammanhangen - eftersom vi inte bara kunde googla fram svaret direkt. De hårda och alltför enkla frågorna blev snabbt irrelevanta.

AI kan åtminstone emellanåt ge fördjupning. Men det är på bekvämlighetens villkor. Man får ofta precis det man pekar på. Och jag antar att det blir ännu mer så de kommande åren. Helt enkelt för att det enkelt tillgängliga är bärande för affärsidén.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Du menar att det är exakt som när man använder en mänsklig intellegent korrekturläsare, det blir ju inte heller alltid korrekt.
Tycker det här är en grav förenkling av vad jag skrev, men sure. Skillnaden är att många helt enkelt inte förstår eller vill förstå att LLMer inte överhuvudtaget är intelligenta, utan anförtror dem allt från sitt romanskrivande till att skriva juridiska rapporter.

Men finns ju också en kul take på "varför automatiseras det inte bara?" som ofta ställs som fråga mot högteknologisk scifi. :D
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Tycker det här är en grav förenkling av vad jag skrev, men sure. Skillnaden är att många helt enkelt inte förstår eller vill förstå att LLMer inte överhuvudtaget är intelligenta, utan anförtror dem allt från sitt romanskrivande till att skriva juridiska rapporter.

Men finns ju också en kul take på "varför automatiseras det inte bara?" som ofta ställs som fråga mot högteknologisk scifi. :D
Jag tycker det är lite magstarkt att hävda att det handlar om att vi inte förstår eller inte vill förstå att LLMer inte överhuvudtaget intelligenta. Tvärtom så tror jag att det är du och många andra som verkligen inte vill att dom ska vara intelligenta och därför försöker definiera om begreppet till något där dom inte passar in.

Eller så får vi nog landa i att du _tycker_ att dom inte är intelligenta och jag _tycker_ tvärtom. För den som är intresserad så skrev Olle Häggström (Chalmers) en intressant artikel om just denna debatt förra året, den är också rätt kort och lättförståeligt för att vara av en matematikprofessor så jag kan absolut rekommendera den. https://www.mdpi.com/2813-0324/8/1/68

Sen håller jag nog med dig i rätt mycket, jag ser ganska liten poäng i att använda en AI för att skriva en hel roman, för rimligtvis är det här med att skriva något som författare _gillar_ och att automatisera bort det roliga oavsett om det går att göra känns ju bara dumt. Men det är där jag tänker att rollspelsmakare har lite av en annan sits, eftersom det finns så många olika delar och man tycker många olika saker är roliga så är det väl smart att automatisera bort korrekturläsandet om man nu inte gillar det, eller för den delen skapandet av stridssystem eller vad det nu annars kan vara som man inte gillar.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
203
Location
Göteborg
Min huvudfråga är hur AI kan hjälpa eller stjälpa kreativitet. Fortsätter gärna den diskussionen.
Jag tror åt båda håll. Bilder tex genererar jag gärna, vilket kan insp mer text. Hittills ej lyckats med att bli väldigt insp av texten den skapat dock. Kanske pga känns generisk (möjligen också pga min brist ang ”promptlära”), men kanske är jag för petig. Brukar dock nyttja tarotkort (vanliga eller Kults, beroende på tema) för att försöka slumpa fram mer varierade karaktärer etc. Borde kunna göra liknande med AI-verktyg?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,119
Location
Helsingborg
Det som kan stjälpa är väl som med alla andra verktyg: det tar mer tid att pyssla med verktyget än att faktiskt producera resultat.

Annars är det väl saker som att blint tro på vad AI presenterar, vare sig det gäller information, särprägel i text eller grammatik.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
Min huvudfråga är hur AI kan hjälpa eller stjälpa kreativitet. Fortsätter gärna den diskussionen.
Har ett konkret exempel. Vi använder AI i Team Ereb Altor till att kasta fram mängder av bilder i en brainstormfas. Senast skulle vi sätta bildbeställning till en efarisk riddare och genererade mängde av bilder snabbt, för att veta åt vilket håll vi skulle dra det. Då lyckades AI få till ett betsel (?) som såg ut som ett lasso, och då kom vi på att efariska riddare har hulingförsedda lasson, och så försvann iväg in i hjärnstormens labyrinter och fantiserade fram en massa coolt som vi aldrig hade kommit på annars.

Så ett dåligt resultat från en AI blev ett bra frö för oss att fantisera kring.

Edit: Det är Emil själv som kastar fram alla dessa bilder för att snabbt ringa in vad vi är ute efter och sedan kan han skapa en fantastisk bild med det som grund.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
Som bildstöd i egen kampanj tycker jag också att det är ett bra redskap. Jag har inte använt det så mycket än, och vet inte om jag orkar/vill, men hade gärna haft ett verktyg för att ta fram personporträtt m.m. På sätt som ovan skulle det nog ge frön till personen. "Vad är det för konstigt ärr hen verkar ha på kinden?"
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
det tar mer tid att pyssla med verktyget än att faktiskt producera resultat.
Det kan jag verkligen hålla med om. Min erfarenhet är att du behöver bygga bra promts för att få bra svar och det tar tid att bygga dessa. Numera har jag en onenote full med sparade promts att kunna slänga in för att få ett bra resultat. Men om man skall spendera tio minuter en kvart på att tvätta promt kan man lika väl skriva något själv.
 
Top