Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Ja, det är slående och lite komiskt att många berättar ungefär samma historia. Även jag hade svårt att riktigt förstå hur det gick till när man spelade Drakar och Demoner, trots att det fanns ett pedagogiskt spelexempel i lådan (en broschyr av något slag?).Skumt att så många blivit introducerade till rollspel ”av en kompis.” Vilka var alla dessa kompisar som redan spelade? Och var är de nu, alla dessa pionjärer? Man anar en konspiration.
Mina bröder och jag fick svarta lådan i julklapp när den var ny. Möjligen hade jag kollat igenom en klasskompis blå låda tidigare.
Pappa köpte mycket sci-fi på 1970-talet och jag läste det mesta han hade i hyllorna, plus dåtidens stora fantasyböcker. Jag ritade jämt, ofta kartor och rymdskepp redan innan rollspelen. Så jag var väl förberedd.
Men när jag läste reglerna till DoD den där julen fattade jag ingenting. Ett spel där man kunde gå vart man ville, göra vad man ville, röra sig i en hel värld? Det lät helt omöjligt.
Men när vi väl spelade första gången var det en uppenbarelse. Att leva sig in i och interagera med en fantasivärld, skapa sin egen berättelse, var helt makalöst. Ett kreativt kvanthopp som fick mig att skriva och rita ännu mer.
Eftersom jag fortfarande ritar rymdskepp, skriver och spelar rollspel, så har min utveckling i princip stått still sedan mellanstadiet.
Vissa intressen och kanske även personlighetsdrag verkar vara särskilt vanliga bland rollspelare - skrivande, ritande, Tolkien-läsande och fokus på detaljer. Jag gissar att många också antingen (som jag) var dåliga på fotboll eller aktivt undvek alla former av sport. Rollspel blev ett sätt att göra och vara något annat. När jag började på gymnasiet var det tyvärr en hobby med rejäl töntstämpel. Jag antar att det bidrog till att jag skaffade mig nya intressen.
I mitt kreativa intresse för rollspel ingick, tror jag, redan från början viljan att pröva något nytt. Till en början att förstå hur man egentligen skulle spela. Jag funderar nog fortfarande på det eftersom jag inte tycker att det är självklart. Därav mitt intresse för udda rollspel och för nya varianter av de mer välkända.
Last edited: