Nu funderar jag på om och när de här frågorna är relevanta. När en spelar en oneshot tenderar mekanisk förbättring att skina med sin frånvaro, tex. Och i vissa system är förbättring så långsam att tiotals spelmöten kan passera utan att erfarenhetspoäng spenderas.
Behöver rollpersoner kunna bli bättre? Varför? På vilket sätt? Hur fort?
Någonting jag tycker folk förbiser är grunden till varför vi har progression och vad den innebär för oss på ett psykologiskt plan.
Användaren analyserar situationen (call to action), utför en handling, förändrar situationen och utifrån responsen får användaren något att analysera. Allt detta ska vara relevant för handlingen. I
D&D har vi en bra mekanisk feedback loop, använda stridsregler för att döda monster, hittar skatter och får XP i respons så att man kan slå ännu bättre monster.
Felet sker när spelskapare under åren bara har kopierat detta utan att inse att den mekaniska responsen (XP) bara fungerar om handlingen i sig är mekanisk. Om folk istället rollgestaltar bra och sedan får XP tillbaka för att ... rollgestalta bättre?! Det finns inget i XP som gör att man skulle rollgestalta bättre på något sätt. En vettig respons hade istället varit att ge nya situationer att få rollgestalta. Detsamma gäller om man kanske knyter kontaktnät, utforskar nya områden, bygger upp en stad, bidrar med idéer till spelmötet, städar efter varje spelmöte eller vad man nu kan tänkas utföra under ett speltillfälle som
inte har med spelets mekanik att göra. Responsen ska då har med vad handlingen innebär (inte mekanik!). Tänk vad tråkigt ett scenario hade varit om spelarna beskriver hur de söker igenom ett rum och spelledaren säger "Du hittar 3 XP". Det var inte varför spelarna sökte i första fallet.
Sedan är det givetvis kul att bli bättre, men återigen kan vi börja fundera kring
varför vi tycker det. Vi har något inneboende i oss att alltid vilja stegra (konflikter) men jag tror att det är så mycket mer än så. Vi stegrar för att bibehålla en osäkerhet om vad som komma skall. Om vi redan bekämpat orcher kommer det inte vara lika roligt att möta fler orcher, men om man däremot möter en drake så har vi stegrat motståndet och vi vet inte om vi kommer att klara oss.
Det handlar om att skapa en osäkerhet och få folk att börja fundera kring möjliga scenarion. "Nu har jag en ny förmåga. Undrar vilka situationer den blir viktig i.". Istället för förbättring kanske man istället kan börja titta på förändring. Vi har monomyt-historiemallen där personen kommer att återvända till början igen men "förändrad". Detektivarbetarna kommer att söka reda på saker och få nya ledtrådar - nya element i historien som öppnar upp för nya tolkningar och nya händelseförlopp. Det kanske räcker med att ha en lista där spelarna skriver upp nya platser de besökt, nya händelser eller nya personer de möter? Det gör att spelarna känner att rollpersonerna utvecklas. Spelet kanske handlar om att knyta relationer till de andra rollpersonerna och då bör det finnas dels för att få den typen av respons men också att kunna skriva upp (istället för att komma ihåg) vad man lärt sig om de andra rollpersonerna. Jag gillade personligen rollformuläret i
Warhammer 1ED, där rollformuläret inte bara hade plats för att skriva upp de andra rollpersonernas namn utan även deras stats, just av denna anledning.