I Monsterhearts tycker jag att det passar väldigt bra. Man spelar personer som växer upp, och att man lär sig bemästra de förmågor som i början till stor del är ett mysterium för en tycker jag hör till genren. Ännu bättre är de avancerade moves man kan utveckla, vilka reflekterar mognare förhållningssätt i fråga om hur man använder sina attribut. I början kan man Turn someone on, Shut someone down, Lash out physically, Run away och Gaze into the Abyss. Inga av dessa reflekterar känslomässigt mogna sätt att agera: de handlar om att utnyttja sexualitet på ett sätt som potentiellt skadar en själv eller andra, socialt och fysiskt skada folk, undfly problem och vältra sig i sitt eget inre mörker. När man får sina "growing up moves" utvecklar man Make someone feel beautiful, Call people on their shit, Intervene against an act of violence och Share your pain. Attraktion och sexualitet blir ett sätt att bekräfta andra, kylighet och våldspotential används för att hindra att andra skadar folk snarare än att själv skada, och det inre mörkret är inte längre något man behöver hålla dolt. Rollpersonens känslomässiga mognad är inbygd i avancemanget.