Varför slutar propaganda vara ett problem bara för att upphovsmannen är OK med den? Är det bara utifrån det du bedömer huruvida propaganda är OK eller inte?Farcrom;n344320 said:Exakt, varför skulle det vara ett problem sålänge du som skapare av ett verk får göra det du vill med det? Det är ju ditt verk.
Vi är en kulturskapande art. Den här idén folk har att det skulle vara vinning eller pengar eller försörjning som skulle vara den största eller ens en betydande del i varför folk skapar är för mig helt bisarr. Visst kan det finnas en del folk som drivs av en sådan ambition, men jag tror att det är mycket vanligare att de som skapar skapar för att de vill skapa. För att de inte kan låta bli. För att det är roligt, för att det fyller ett inre behov. Jag tror inte att alla fanfic-skapare drivs av en tanke att en dag bli stora författare som tjänar multum. På sin höjd kan det vara en drivkraft att vilja bli läst.Farcrom;n344320 said:I slutändan kanske det inte skulle finnas speciellt mycket att remixa med.
Det här med att skapandet skulle behöva vara ett yrke är… tja, jag tycker att det är helt sjukt. En del av den här helknäppa kulturen vi lever i där alla prompt måste ha ett jobb, där ens jobb definierar en som individ, och där det man gör på jobbet liksom ska vara det man huvudsakligen gör.
Jag tror att vi skulle fortsätta ha väldigt, väldigt mycket att remixa med. Det är inte som att saker inte skapades innan upphovsrätten hittades på. Tvärtom finns det ju en hel del som tyder på att skapandet generellt minskade när upphovsrätten ströps åt och blev så fullkomligt barock som den är just nu, med flera decenniers skydd efter "upphovspersonens" död.
Så vad händer med kulturen? Den blir sannolikt bättre. Jag tycker inte att verk som skapas av folk som har skapande som heltidssyssla nödvändigtvis blir bättre eller har mer existensberättigande än det som skapas av folk på hobbybasis.
Det är inte en mänsklig rättighet att få hålla på med något på yrkesmässig basis. Jag skulle absolut önska att folk som ville skapa på heltid kunde få en medborgarlön att leva på, men jag ser inte varför vi ska försämra vår kultur och skapa en massa artificiell scarcity bara för att en extremt liten andel av alla världens skapare ska få ha sitt skapande som yrke.
Liksom, varför ska vissa skapare få ha sitt skapande som försörjning och inte andra?
Jag tror att vi skulle få fler, inte färre, skapelser om folk vore fria att skapa vad de ville. Nu är ju till exempel fanfic redan väldigt stort, och i stort sett bara riktigt korkade författare försöker hindra den från att skapas – men rent formellt är den i allmänhet brott mot upphovsrätten som upphovspersonen väljer att inte dra till domstol. Skulle man gå 100% efter dagens lagstiftning så skulle hela detta fantastiskt kreativa fält, som fått extremt många att inspirerats att börja skriva och våga sprida sina alster och bygga communities, helt enkelt dö.