När spelare vet mer än SL

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Jag är fan helt olidlig ibland (oftast mellan sessionerna) när jag kritiserar andra spelledare. Jag har ju varit spelledare i många tusen sessioner av olika rollspel och när någon gör någonting som jag upplever som skittråkigt när den spelleder (DVS att den helt dödar stämning, fumlar bort en plot eller godtyckligt ändrar på saker mitt under sessionen) så händer det att mitt missnöje kommer ut. Försöker hålla band på mig men är på inga sätt perfekt. Skulle eventuellt inte alls gilla att ha mig själv som spelare eftersom jag nästan alltid har något att kommentera på efter varenda session (även om det oftast är "den här grejen var cool och fantasifull" eller "den där storybeaten skötte du snyggt"). Lik förbannat envisas folk att vilja ha med mig som spelare i grejer istället för att bara ha mig som spelledare, så något gör jag väl rätt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag föredrar oftast att spelleda fantasy av den anledningen att i en fantasyvärld där magi och monster existerar och där fysikens lagar inte gäller är det svårare att bli besserwisserad, om Bertil besserwisser skulle säga att nähä dängrot grisar kan inte alls flyga så är det bara att svara joho för Necro Nils den onde nekromantikern har förtrollat alla grisar i kungariket så nu kan dom flyga och om nån påpekar att det tog ju bara 3 dagar att segla över stora sundet det skall ju enligt avståndet på kartan ta en vecka så svarar man bara magiska segel .

Jag undviker också kända fantasyvärldar så som westeros eller Tolkiens Midgård eller forgotten realms eller ereb altor för spelar vi i en värld som är min egen kreation eller en värld som spelarna inte känner till så kan jag heller inte ifrågasättas eller rättas . Om jag säger att i världen knäcklandet så är solguden en korsning mellan en mops och en birmakatt som heter Bengt och elefanter är gröna med gula prickar och har en dildo i pannan och dödar sina fiender genom att kissa flytande lava på dom så är det ingen som kan ifrågasätta mig då knäcklandet är min egen skapelse
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Tunnelbanan i Tel-Aviv

Uppsnappat i avsnitt 205 (eller 204?) av podcasten Fear the Boot.

När gruppen skall spela äventyr i Tel-Aviv men alla spelarna har inte varit i Tel-Aviv, så lägger man till en kontrafaktisk förändring av staden. "Tel-Aviv har en tunnelbana."

Det gör att bara de saker som faktiskt dykt upp i spel är etablerade fakta, och avvikelser från verkligheten kan skyllas på att det kanske inte är sant för vanliga Tel-Aviv, men det är sant för ett Tel-Aviv med tunnelbana.
I enlighet med trådens ämne vill jag bestämt och högljutt nämna att DET FINNS EN TUNNELBANA I TEL AVIV. Ni SPELAR FEL!!!!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
ja, alltså, den är ju inte invigd än, men den finns!
...och vi bryter sporten då vi har nåtts av nyheten att svenska rollspelsaktivister har brutit sig in på tunnelbanan i Tel-Aviv som precis har färdigställts. Tydligen så har man uttalat ett mål att stoppa invigningen. Det är ännu inte känt vad som ligger bakom aktionen...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Mest klydd har jag haft som SL när man vill köra en militärkampanj i typ Noir, Mutant, Twilight 2000 eller något annat spel med eldhandvapen/modern krigföring och en av spelarna har ett par vändor i Afghanistan i bakfickan medan resten av oss är glada chipsätare...
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,120
Location
Off grid
Jag undviker också kända fantasyvärldar så som westeros eller Tolkiens Midgård eller forgotten realms eller ereb altor för spelar vi i en värld som är min egen kreation eller en värld som spelarna inte känner till så kan jag heller inte ifrågasättas eller rättas .
Jag tycker det här är lite synd. För min del har jag aldrig träffat nån som vet mer om Midgård än mig själv. Spelar jag med någon som inte har läst och memorerat som jag själv gjort är jag såklart medveten om det och är beredd att förlåta nästan allt våld spelledaren gör på världen. Mycket beroende på spelens natur. Det händer här och nu och är inte så viktigt. Om man däremot släpper moduler, böcker eller filmatiseringar där man haft möjlighet att göra research är jag betydligt mer kritisk. Jag skulle vilja att fler är beredda att släppa sargen och spela i världar med en egen historia. Det behöver inte vara perfekt och rollspel är ett grymt sätt att lära sig mer på.

Om jag säger att i världen knäcklandet så är solguden en korsning mellan en mops och en birmakatt som heter Bengt och elefanter är gröna med gula prickar och har en dildo i pannan och dödar sina fiender genom att kissa flytande lava på dom så är det ingen som kan ifrågasätta mig då knäcklandet är min egen skapelse
Just det här har jag betydligt svårare för. När man ändrar logiska slutledningar för vad som är rimligt, naturlagar eller för starkt bryter troper/fördomar utan att förankra dem ordentligt innan. Den här typen av vild fantasi gör att det blir svårt för mig att spela. Betydligt mer så än att Methelburg inte ligger där det borde eller att Fylke grundats tusen år för tidigt och liknande.

//EvilSpook

Edit: Jag har träffat Mekanurg några gånger och han kan förmodligen betydligt mer om Midgård än vad jag kan. Ett himla sätt att sitta här och slentrianljuga på morgonkvisten. :rolleyes:
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Just det här har jag betydligt svårare för. När man ändrar logiska slutledningar för vad som är rimligt, naturlagar eller för starkt bryter troper/fördomar utan att förankra dem ordentligt innan. Den här typen av vild fantasi gör att det blir svårt för mig att spela. Betydligt mer så än att Methelburg inte ligger där det borde eller att Fylke grundats tusen år för tidigt och liknande.

//EvilSpook
Det blir för mig befriande när jag är den ultimata auktoriteten om vad som är logiskt i min spelvärld och du som spelare kan inte utifrån nån tidigare vetskap eller insyn om spelvärlden eller fysikenslagar eller zoologi , biologi osv ifrågasätta vad jag etablerar i världen och det känns för mig som sl oerhört skönt . Vill jag att grisar skall flyga så kan du inte säga men grisar flyger inte i Midgård eller att men banditerna vi möter 1870 kan inte ha en peacemakers för den kom inte förens1872/73 för det här är inte Midgård och det här är inte amerikanska historiskt korrekta western utan det här är Dängrots fantasy värld eller dängrots western och här flyger grisar och här designades peacemakern då jag säger att den gjorde det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
ja, alltså, den är ju inte invigd än, men den finns!
Det där pod-avsnittet är väl tio år gammalt eller något, tunnelbanan kanske fanns på projekteringsstadiet redan då.

Nå, verkligheten efterapar dikten.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,120
Location
Off grid
Det blir för mig befriande när jag är den ultimata auktoriteten om vad som är logiskt i min spelvärld och du som spelare kan inte utifrån nån tidigare vetskap eller insyn om spelvärlden eller fysikenslagar eller zoologi , biologi osv ifrågasätta vad jag etablerar i världen och det känns för mig som sl oerhört skönt . Vill jag att grisar skall flyga så kan du inte säga men grisar flyger inte i Midgård eller att men banditerna vi möter 1870 kan inte ha en peacemakers för den kom inte förens1872/73 för det här är inte Midgård och det här är inte amerikanska historiskt korrekta western utan det här är Dängrots fantasy värld eller dängrots western och här flyger grisar och här designades peacemakern då jag säger att den gjorde det.
Yes. Fast det innebär ju att jag efter ett tag kommer gå runt och testa kastbanorna för kor, getter och troll också.
Det blir svårt att agera utifrån nån form av information eftersom man inte ens kan tolka den enklaste på ett vettigt sätt.
Man blir liksom sittandes i väntan på att nästa knäppa grej ska komma flygande.
Hade grisen bara bökat fram som vanligt så hade det varit bättre för mig som spelare och för upplevelsen och vi hade kunnat köra vidare med nästa scen.

Men för att ta ett mer närliggande exempel. Om jag blir anfallen av ett gäng grottormar (och jag har skrivit en avhandling om ormar, som antyder att de beter sig underligt), så hade jag inte tagit upp det under själva spelet. När man tar en rast så hade jag kunnat informera SL om att i verkliga världen brukar ormar inte göra så, eller bara hållit tyst beroende på stämningen. Jag tycker inte aggressiva grottormar på nåt sätt skulle gå emot hur Tolkien förmedlar sina egna varelser, tvärt om. Nördkunskaperna om ormar blir i det här fallet bara kuriosa och inget som behöver stoppa spelet.

//EvilSpook
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,818
Location
Stockholm
Det där pod-avsnittet är väl tio år gammalt eller något, tunnelbanan kanske fanns på projekteringsstadiet redan då.

Nå, verkligheten efterapar dikten.
Det döda rummet har en massa AU grejer för Stockholm/Sverige man kan ta en av för att vissa att det inte är vår värld.

Sedan kan man ju använda "Hite's Law" o ha att det finns zeppelinare i skyn.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Ja, ibland när vi spelat western kan någon av mina spelare gjort så gedigen research att han måste rätta mig i spel. Men det är okej( Mogger)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Jag brukar försöka undvika att låta viktiga plot points bygga på saker jag inte researchat hyfsat ordentligt innan. Då blir det mycket lättare att bara rulla med spelarnas inhopp. När jag spelat Tatters of the King så har vi i flera av grupperna landat i långa och givande diskussioner om tidsenlig mat, hobbies, bilar och kläder – sånt jag inte har någon koll på alls i stort sett, och gärna håller lite vagt om det inte är något jag kollat upp. Och om jag försöker mig på att vara detaljerad och blir rättad av en spelare så gör det verkligen ingenting – låt vederbörande hålla låda! Vi har inte bråttom.

Skulle det vara något i mina förberedelser som "inte stämmer" så har jag inga problem att säga "men så är det i mitt London" eller var vi nu spelar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,303
Jag har helt medvetet låtit bli att SLa spelare i settings de kan bättre än jag, om spelarna är av typen att de gillar att rätta SL. Det sabbar mitt kul som SL, så då kör vi nåt annat. Jag orkar inte sitta o läsa lore. Jag har däremot SLat spelare i settings de kan bättre än mig om spelaren är chill - då är det inget problem.

Och jag känner igen känslan av att det är skönt som SL att spela i en värld där man inte kan göra bort sig genom att sjabbla bort någon detalj. Skönt om det är ens egen värld som man kan göra lite som man vill i.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
ja, alltså, den är ju inte invigd än, men den finns!
Alltså, den planeras att börja byggas 2024, men det är ju nästan som att den finns?

De färgkodade linjerna är tydligen "light rail", typ som Tvärbanan i Stockholm antar jag. Större än spårvagn, mindre än tunnelbanetåg.

Mvh, en som googlar under spelmöten för att stilla nyfikenheten ibland
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,398
Det är alltid bökigt vad gäller det där med vetskap mellan spelare mot SL. Jag brukar alltid känna mig lugnare när jag spelleder mer stiliserade spel. Jag vet till exempel när jag spelledde Nordiska Väsen och min syster, som kan mycket om 1800-talet frågade mig när det utspelade sig och jag svarade "1800-talet" och poängterade att det är det mytologiska 1800-talet, där vi kan gå från industrialism i städerna till mycket äldre ju längre bort från civilisationen vi kommer – och att det mer ska vara känslan mer än att vara exakt! Det var också extremt förlösande i spel som The Troubleshooters, när frågan om "skulle det här gå?" blev irrelevant för frågan är mer "vill vi att det här ska gå?"

Sedan är det användbart ibland också, när jag har spelare som kan mer om matte/fysik osv (jag är estetare, OK?) så kan de fixa grejer på egen hand som jag inte tänkt på.

Sist så vet jag själv att jag haft mina stunder där jag varit lika jobbig, speciellt back in the day.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Olika spelstilar har olika behov. Men för min egna del så stör det mig mycket om rollpersonerna har levt två tre årtionden i settingen, men det fantastiska presenteras eftersom. Det funkar i böcker, eftersom läsaren inte behöver veta det innan (men det brukar ändå behöva hintas innan det blir väsentligt).

Om det å andra sidan är "febrig drömvärld" eller att rollpersonerna just dykt upp i settingen ("Strangers in a strange land"/Isekai/Portalfantasy) är det en annan femma. Då har inte jag något problem med att inte veta om sådant förrän man springer på dem. Det är trots allt rollpersonernas situation.

Större saker behöver etableras innan. T.ex. i en fantasyvärld och ångkraft och järnvägar finns, och rollpersonerna rimligtvis kan a sett eller hört talas om det, så är det information spelarna bör ha redan innan man skapar rollpersonerna.

Sedan finns det ju ämnen som hästskötsel. Det är tack vare allt rollspelande som jag har lärt mig hur ömtålig en häst är, och hur mycket de äter. Men då jag började rollspela, och långt där efter, så hade jag noll koll på sådant. Någon som varit insatt hade mycket möjligt rullat på ögonen då.

Men, de som har ridit en massa på riktigt förväntar sig sällan att spelgrupper hanterar hästar på ett riktigt sätt i spel, och på samma sätt är det med de flesta spelare jag har stött på efter att jag passerade tonåren (vilket var ett tag sedan 😅). Väljer man att det skall vara relevant i spel, så hjälps man åt, och kan en spelare en massa så finns det en bra informationskälla vid bordet istället för att behöva jaga information på andra ställen.

För att spinna vidare på Twilight 2000 temat, som tillhörande Stadsskyttebataljon under värnplikten, och åter med i HV pga nuvarande världsläge, så kan jag mycket mer än de som inte gjort värnplikten. Någon som tjänstgjort i en krigszon kommer kunna en massa som inte jag kan. Men med de förändringar som skett med taktiken de senaste 20 åren kan deras kunskaper ändå avvika. Men det beror ju också på vilken stämning man vill ha i spelandet. Är det realismnördande eller "Kellys hjältar i slutet av tredje världskriget"?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,120
Location
Off grid
För mig är det ett större problem när nån som kan helt tar över från de som inte kan lika mycket. Det är lätt att några hamnar på bänken om någon ska gå in på teknikaliteter. Fast det är kanske vanligast om man spelar med barn/ungdomar mixat.

//EvilSpook
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,818
Location
Stockholm
där vi kan gå från industrialism i städerna till mycket äldre ju längre bort från civilisationen vi kommer
Fast samtidigt så är ju en hel del av svensk tidig industrialism förlag till vad vi idag ser som glesbygden p.g.a. att det var där man hittade bra vattendrag för skovelhjulen, det var där resurserna fanns, o liknande. Sedan var befolkningen, om mindre mer utsprid o man höll kontakter med varandra o hade folk som kom till dem med saker utifrån m kataloger o nyheter, ungdomarna spenderande tid (en sommar eller flera år) i "storstäderna" innan de kom hem igen (om de nu gjorde det), bönder som efter att vårjobbat var gjort jobbade som flottare/kolmilare/rallare/timmermän/etc. någon annan stans fram till att de behövdes tillbaka på gården för skörden. Så det är svårt att helt komma bort från civilisationen.
 
Last edited:
Top