Dark Spire strid
...ett system där en stridande alltid träffar och man endast ser om motståndaren undviker/parerar...
Tja, jag har väl inte gjort reklam för mina projekt på länge. Så det kanske är dags
(Allt är relativt förståss...)
Jag tycker hela den här "träffa/missa" historien är ganska befängd. När jag sist satte mig ned och funderade över ett stridssystem så konstaterade jag följande: jag vill att strid ska gå fort, vara fyllt av intressanta alternativ och bryta mot den traditionella initiativ-normen.
Mest som ett experiment, vilket hela TDS projektet har varit från början (The Dark Spire, för den som inte var med när jag gapade som mest, eller helt enkelt inte minns att jag någonsin gapat).
Det som testas nu ser ut såhär:
Varje stridsdeltagare får ett visst värde. Jämför det med initiativ. Den som har högst sådant värde för tillfället får utföra anfall. Anfall kostar noll poäng, precis som försvar.
Detta innebär att den som anfaller kan fortsätta anfalla till dess folk inte existerar längre, om de bara väljer att försvara sig. Därför finns det fler alternativ, varav ett kostar poäng och ett ger poäng.
Motangrepp (kostar poäng):
Gör att du när som helst kan slå vem som helst som du rimligen kan utföra en handling mot. Ganska enkelt. Eftersom försvar är gratis så kan givetvis den personen välja att försvara sig som vanligt, men varje Aktion ger bara en Reaktion, så misslyckas försvaret är det kört att göra något annat.
Fint (ger poäng):
Om du känner att du ligger illa till i striden så kan du försöka finta motståndaren för att öppna en lucka. Lyckas du, men motståndaren misslyckas, så får du poäng, och finten kan genomföras till exempel istället för ett försvar för att du ska få utrymme till det. Men fortfarande -varje aktion ger bara en reaktion, så du är begränsad till att försvara eller finta och misslyckas du... tja, hårt...
Förutom dessa handlingar, och aktion-reaktion metodiken, så får den som lyckas med ett slag i en strid mellan två kombatanter - oavsett om det är angripare eller försvare - automatiskt öka sina poäng.
På det här sättet flyttas initiativet i striden beroende på kombatanternas handlingar gentemot varandra, och den som är duktig får ett klart övertag.
Typ.
"Any questions? Thought so... Now, move out!"