Intressant kommentar av Krille tycker jag. Jag tänkte när jag bläddrade i Fantasy! att varför ska jag spela det här rollspelet. Jag kan lika gärna plocka fram och spela gamla Drakar och Demoner. Jag hade inte en tanke på att Fantasy! bygger på utriskiska OSR (eller det kanske det inte gör?).Annars får du DoD-old school, för det var det vi spelade när det var new school.
Det är inget som helst problem så länge man har tillgång till en skrivare eller nöjer sig med pdfer, det kanske du vet?...och gamla Drakar och Demoner säljs inte, det kanske du vet?
Jag vet. Men Krille menade ju att det var skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D. Jag förstod aldrig när jag bläddrade i boken (och har fortfarande inte fattat) att Fantasy! är OSR-D&D och inte OSR-DoD om de nu är det för inte ens det har jag förstått av att bläddra i boken. Det verkar som att jag behöver läsa Fantasy för att förstå vad det är för OSR för jag uppfattade Krille och andra i tråden som att det är skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D.2. Old School Gaming syftar på ett sätt att spela, inte ett speciellt spelsystem, som OSR. Det förklaras närmare i boken.
Det tror jag säkert. Men rollspelstärningarnas rollspelstärningar är för mig T10 och T20. Inte T6. Men det är mina preferenser och jag har full förståelse för att du inte är pigg på att byta ut T6:orna i spelsystemet.Sedan har många bra och klassiska rollspel använt T6.
Det som kallas för OSR syftar på rollspel där man använder en spelstil och regelsystem som antingen är eller försöker vara D&D från 70-tal till början av 80-talet. Spelstilen kan man kanske kalla för OSG, jag har nog mest sett Arfert använda OSG i en annan betydelse än OSR men det är en ganska bra uppdelning kan jag tycka. Då syftas alltså på spelstilen och inte regelsystemet, som ju är annorlunda i Fantasy! jämfört med gamla D&D. Det förklaras för övrigt i Fantasy! vad denna spelstil går ut på, även om jag håller med om att det kunde beskrivas ännu mer. Annars är det bara att ge sig ut i den väldigt stimulerande och livaktiga OSR-världen för att fördjupa sig i vad denna spelstil går ut på.Mutanten;n65659 said:Jag vet. Men Krille menade ju att det var skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D. Jag förstod aldrig när jag bläddrade i boken (och har fortfarande inte fattat) att Fantasy! är OSR-D&D och inte OSR-DoD om de nu är det för inte ens det har jag förstått av att bläddra i boken. Det verkar som att jag behöver läsa Fantasy för att förstå vad det är för OSR för jag uppfattade Krille och andra i tråden som att det är skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D.
Ja, det är stor skillnad. Fantasy! var ett resultat av att jag ville ha ett spel som var som att spela ett gammalt amerikanskt rollspel, som Tunnels & Trolls, fast med en ny regelmotor. Och inte oD&D, det finns ju hur många spel som helst som är som det.Men Krille menade ju att det var skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D.
DeBracy;n65686 said:Jag skulle tycka det var fint om 2T-modden (kanske d20:n också?) fick komma in i boken.
Kommer det att släppas en ny version av grund boken eller är det en ny regel bok?Arfert;n65704 said:Det kommer den.
Ett förslag är att ha en förmåga för Klubbvapen också och Två Vapen.Arfert;n66095 said:Det blir en ny grundbok i så fall.
Klubbor går väl under yxor i grunden, finns en smart lösning för 2 vapen i Ormgudens dal, som jag hoppas kommer med i nästa versionGrimor137;n66372 said:Ett förslag är att ha en förmåga för Klubbvapen också och Två Vapen.
Sen vore det bra om alla vapen som nämns i Listan för vapen mod också kommer med i Utrustningslistan så man får både mod & Pris.
Det tycker jag med, hade gärna sett fler i den stilen. Mer moduler och tryckta äventyr över huvud taget egentligen, mest för att jag är fruktansvärt lat (läs för hårt arbetande småbarnspappa som inte orkar göra något genomarbetat själv för tillfället)Arfert;n69088 said:Bra modul för övrigt
Att den har sålt minst kan jag faktiskt förstå, jag inbillar mig i alla fall att de allra flesta som spelar numer är för unga för att fatta grejen, själv skulle jag nog påstå att jag är på gränsen, hade det inte vart för begagnathyllorna hos Spel & Sånt, Flammans spel (Gbg, vet inte om den butiken existerar längre) och Tradition hade en secondhand med om jag inte mins fel, så hade jag gått miste om extremt mycketArfert;n69184 said:Tyvärr är Ormgudens dal den av våra böcker som sålt minst. Men mer Morcar blir det kanske i någon form framöver. Vi får se. Morcar är en jävligt bra fantasystad i mitt eget spelande.