Så det är ett genomarbetat, komplext världsbygge med en hel del olika organisationer med olika agendor som lätt kan användas som fisktank eller som utrymme att inspireras till nya berätteleser?Får nog säga att jag är besviken. Dels för att Invincible är en rätt medioker produkt vars enda selling-point är "Fast med blod". Det är inte så att teman, storys, personliga konflikter, världsbygge etc skiljer sig från DC eller Marvel särskilt mycket. Det är samma färgglada spandex och monologskurkar, samma relationsdraman och många liknande storybeats.
Jag förstår inte problemet med att Invincible är "mer av samma", när det som det är samma av är något bra.
Varför måste något vara en "subversion av genren" för att vara bra? Eller tycker du att Invincible på något sätt lovat att vara en subversion, men inte levererat?Framförallt tidigare säsonger av The boys är ju mer av en subversion av genren än Invincible är.
Invincible har haft kulturell närvaro sedan 2003, så det kanske inte är lika många decennier som Alien, men ett par stycken är det ju.Missförstå mig rätt, produkten är väldigt het just nu, men känns som att den kommer bli bortglömd några år efter sista säsongen släpps. Jämför med Lord of the Rings och Alien, som haft mainstream kulturell närvaro i decennier.
På vilket sätt då? Jag skulle säga tvärtom, att jämfört med t.ex. traditionella rena simulerande system (som det överkomplicerade HERO System, som ju i mina ögon verkligen missar poängen med genren) så funkar ett system med metaekonomi, "pushade" slag osv som en ganska bra grund. Lägg till lite olika power levels och förmågor som framför allt beskrivs narrativt snarare än simulerande så tror jag det kan bli helt habilt.Dessutom känns Fria ligans system närmast unikt olämpat för att spela superhjältar som kan lyfta byggnader och boxas på månen.
EDIT: Alltså, man kan ju känna sig intresserad eller ointresserad av spelet såklart, jag säger absolut inte att du "måste hoppa på hypetåget" eller att du har fel när du känner att det här inte passar dig. Men samtidigt är det ju vad det är; vill man inte ha ett superhjältespel så vill man inte ha ett superhjältespel, då är det ju superhjältegrejen man inte vill ha snarare än just det här specifika IPt.
Last edited: