Nästa IP från Fria Ligan?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Får nog säga att jag är besviken. Dels för att Invincible är en rätt medioker produkt vars enda selling-point är "Fast med blod". Det är inte så att teman, storys, personliga konflikter, världsbygge etc skiljer sig från DC eller Marvel särskilt mycket. Det är samma färgglada spandex och monologskurkar, samma relationsdraman och många liknande storybeats.
Så det är ett genomarbetat, komplext världsbygge med en hel del olika organisationer med olika agendor som lätt kan användas som fisktank eller som utrymme att inspireras till nya berätteleser?

Jag förstår inte problemet med att Invincible är "mer av samma", när det som det är samma av är något bra.

Framförallt tidigare säsonger av The boys är ju mer av en subversion av genren än Invincible är.
Varför måste något vara en "subversion av genren" för att vara bra? Eller tycker du att Invincible på något sätt lovat att vara en subversion, men inte levererat?

Missförstå mig rätt, produkten är väldigt het just nu, men känns som att den kommer bli bortglömd några år efter sista säsongen släpps. Jämför med Lord of the Rings och Alien, som haft mainstream kulturell närvaro i decennier.
Invincible har haft kulturell närvaro sedan 2003, så det kanske inte är lika många decennier som Alien, men ett par stycken är det ju.

Dessutom känns Fria ligans system närmast unikt olämpat för att spela superhjältar som kan lyfta byggnader och boxas på månen.
På vilket sätt då? Jag skulle säga tvärtom, att jämfört med t.ex. traditionella rena simulerande system (som det överkomplicerade HERO System, som ju i mina ögon verkligen missar poängen med genren) så funkar ett system med metaekonomi, "pushade" slag osv som en ganska bra grund. Lägg till lite olika power levels och förmågor som framför allt beskrivs narrativt snarare än simulerande så tror jag det kan bli helt habilt.

EDIT: Alltså, man kan ju känna sig intresserad eller ointresserad av spelet såklart, jag säger absolut inte att du "måste hoppa på hypetåget" eller att du har fel när du känner att det här inte passar dig. Men samtidigt är det ju vad det är; vill man inte ha ett superhjältespel så vill man inte ha ett superhjältespel, då är det ju superhjältegrejen man inte vill ha snarare än just det här specifika IPt.

Last edited:

JohanL

Champion
Jag har aldrig uppfattat Invincible som en dekonstruktion eller något sådant - det är påfallande traditionellt, gjord av någon som gillar det traditionella, och avser inte att vara något annat. En jämförelse kan vara Astro City (även om Astro City är mycket skickligare).

Det är inte konstigare än när ännu ett rollspel gör traditionell fantasy. Det som avgör är om det är bra, och Invincible är bra.

Känns som en bra matchning för FLs neotrad-filosofi.

Mundo

Myrmidon
Invincible är bra.

Jag har inte heller uppfattat Invincible som en dekonstruktion, men bland fans är det en vanlig take, så vanlig att det blivit ett skämt bland fans som inte ser det som en dekonstruktion.

Även bland kritiker/journalister pratar man gärna om Invincible som just en dekonstruktion av superhero-genren. Medium, IGN och CBR kallar alla den för en dekonstruktion.

JohanL

Champion
En tes jag gärna framför är att rollspel har en extremt hög tolerans för klyschor och troper, och att de ofta är något positivt för att det gör det enklare att komma in. Originalitet är inte så viktigt som man tror.

Mundo

Myrmidon
En tes jag gärna framför är att rollspel har en extremt hög tolerans för klyschor och troper, och att de ofta är något positivt för att det gör det enklare att komma in. Originalitet är inte så viktigt som man tror.
Det kan jag absolut köpa, och det har funkat i tidigare IPs från fria ligan. Tydligaste exemplet med Things from the flood/Tales from the loop.

Jag har inte heller uppfattat Invincible som en dekonstruktion, men bland fans är det en vanlig take, så vanlig att det blivit ett skämt bland fans som inte ser det som en dekonstruktion.

Även bland kritiker/journalister pratar man gärna om Invincible som just en dekonstruktion av superhero-genren. Medium, IGN och CBR kallar alla den för en dekonstruktion.
Det här gör mig glad och en orsak till att jag aldrig fått upp något intresse för Invincible är att det skrivits så mycket om den just i termer av att det är en "dekonstruktion" av superhjältegenren.

Superhjältar har liksom dekonstruerats sedan 80-talet, det är så jävla gjort att ännu en dekonstruktion av genren känns ointressant och trött. The Boys finns redan (både serietidning och TV-serie), Watchmen finns redan (både som serietidning, film och TV-serie), och utöver det har ju seriemediet själv vänt upp och ner på, utmanat, dekonstruerat, remixat, omformat och förändrat superhjältekonceptet så mycket under så många år (allt från The Dark Knight Returns via Moores Swamp Thing, John Constantine och Sandman till 90-talets antihjältar och edgelords som Spawn till 00-talets indies som Kick-Ass, Scott Pilgrim och Powers befinner sig ju alla i dialog på sitt sätt med "superhjälten") att "dekonstruktionen" i sig nästan blivit en klyscha.

Lägg lite film och TV serier på det som Misfits, Super, Chronicle och till och med grejer som Hancock, Heroes, och de första säsongerna av Daredevil och Jessica Jones, Peacemaker och massa annat så känns det ju nästan som att "vanlig jävla superhjälte" som inte är typ film nr 70 i MCU inte får existera.

Jag kommer inte spela spelet, för jag har nor nära 0 intresse för superhjältar i rollspel, men jag har blivit väldigt mycket mer intresserad av att se TV-serien.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Att döma av de spel som blir stora kommersiellt så är det nästan dåligt med originalitet. Bättre att använda etablerade varumärken i största möjliga mån, slänga in lite citat och snygga bilder, och Bob är din farbror.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah, Superhjältespel, alltså? Ja det är väl hyfsat i tiden känns det som. Just nu är jag faktiskt rätt glad att det inte är något jag själv har intresse av att backa. Vill gärna se att all tjag redan har liggandes på kickstarter trillar in innan jag börjar grunna på fler.

TheDawn

Veteran
Invincible har haft kulturell närvaro sedan 2003, så det kanske inte är lika många decennier som Alien, men ett par stycken är det ju.
Nu skall man inte alls mäta kulturell närvaro av vad JAG känner till men jag hade inte hört talas om Invincible alls innan typ för ett år sedan och det enda jag sett av det sedan dess är memes. Under lång tid var jag inte säkert att det var ett äkta franchise alls eller bara något skoj det kollektiva internet hittat på för att förvirra Marvel/DC nördar.

Alien och Lord of the Rings har jag dock hört talas om en gång eller två.

Dimfrost

Special Circumstances
Säga vad man vill om Fria Ligans många licenser, men det är i alla fall fräscht med en ny genre. Ingen kan hävda att det är ytterligare ett fantasy-/sf-/postap-spel utan något mycket mer ovanligt. Det gör att spelet smälter utmärkt in i FL:s portfölj och det ska bli riktigt spännande att följa projektet!

Quadrante

Grisbonde
Känns som det kan bli riktigt bra, ligger det i tiden? … ingen aning, men det är en genre som vi inte sett supermånga spel inom. Om folk vill ha känns sekundärt.

Mundo

Myrmidon
Nu skall man inte alls mäta kulturell närvaro av vad JAG känner till men jag hade inte hört talas om Invincible alls innan typ för ett år sedan och det enda jag sett av det sedan dess är memes. Under lång tid var jag inte säkert att det var ett äkta franchise alls eller bara något skoj det kollektiva internet hittat på för att förvirra Marvel/DC nördar.

Alien och Lord of the Rings har jag dock hört talas om en gång eller två.
Ja alltså, mainstream kulturell närvaro har Invincible naturligtvis inte haft förrän den animerade serien blev en hit. Det har serietidningar överhuvudtaget mycket, mycket sällan, eftersom det är en nischad grupp som läser dem såvida det inte är tidningsserier av typen Calvin & Hobbes eller Garfield.

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Får nog säga att jag är besviken. Dels för att Invincible är en rätt medioker produkt vars enda selling-point är "Fast med blod". Det är inte så att teman, storys, personliga konflikter, världsbygge etc skiljer sig från DC eller Marvel särskilt mycket. Det är samma färgglada spandex och monologskurkar, samma relationsdraman och många liknande storybeats. Framförallt tidigare säsonger av The boys är ju mer av en subversion av genren än Invincible är. Missförstå mig rätt, produkten är väldigt het just nu, men känns som att den kommer bli bortglömd några år efter sista säsongen släpps. Jämför med Lord of the Rings och Alien, som haft mainstream kulturell närvaro i decennier.

Dessutom känns Fria ligans system närmast unikt olämpat för att spela superhjältar som kan lyfta byggnader och boxas på månen.

Men fria ligan har en förmåga att överraska mig så vi får väl se när produkten väl är ute.
Ja, ironiskt nog är den överlägset bästa alternativa taken på superhjältar bdsm-pinup-komedin "Empowered", som har en helt otroligt rolig humor, djupt berörande character arcs, jätteläskiga skurkar och ett förvånansvärt starkt feministiskt pathos.

Last edited:

Mundo

Myrmidon
Ja, ironiskt nog är den överlägset bästa alternativa taken på superhjältar bdsm-pinup-komedin "Empowered", som har en helt otroligt rolig humor, djupt berörande character arcs, jätteläskiga skurkar och ett förvånansvärt starkt feministiskt pathos.
Låter som något för Bläckfisk publishing (oironiskt).