Nästa IP från Fria Ligan?

Om det senare - Star Wars.
Detta skulle göra mig glad men jag vågar egentligen inte hoppas på det.
Efter att Fantasy Flights rollspelsavdelning lades ner så ligger Star Wars idag hos Edge Studio, som fortsätter utgivningen av deras trilogi av Star Wars spel. Då det är Asmodee som äger Edge Studio (precis som Fantasy Flight), så tror jag att det är någonstans mellan kört och omöjligt för någon annan att få tag i den licensen.

Men man skall, som sagt, aldrig säga aldrig.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Firefly/Serenity RPG skulle vara kul, rymdwestern. Nu har FL redan ett par rymdspel så det går väl bort också får man anta (och nya Coriolis kanske skulle likna det för mycket).

Badmojo

Old’s cool
Indiana Jones då? Inget rollspel på den IP:n sedan 80-talet. Både Broken Compass och Outgunned Adventure har gått duktigt bra som Kickstarters. Men den känns ändå lite tam, har kanske inte lika stor fanboysskara som Alien, Blade Runner o tydligen TWD och det finns redan en uppsjö av bra pulpspel.
Bond däremot… det är väl egentligen bara Troubleshooters som tangerar en sådan setting?

McKatla

Utan titel
Behöver Ligan ens fler IP:s? Det är väl bättre, tycker i alla fall jag, att de underhåller de IP:s de har. Hade gärna sett tätare support för Symbaroum, Nordiska väsen m.fl. spel snarare än ännu en line i protföljen.

PS Jag vet att det är mer ekonomisk att ge ut grundböcker än äventyr (jada jadå med ekonomiska och strategiska överväganden), och att ett nytt IP med maffig grundbok kanske lockar just därför, men det påverkar inte ett skvatt vad jag önskar att Ligan skall göra :)

Men OM jag skulle önska ett IP, så vore det något nytt, något som inte bara är ännu ett spel i en redan välfylld nisch. Som Trublemakers för Helmgast. Eller med högt litterärt värde. Som Oktoberlandet (där Ligan släppte alldeles för lite till spelet; bara en modul efter grundspelet).

Konkret förslag: ett spel i Mumins värld. Skulle bli givet köp för min del!

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Behöver Ligan ens fler IP:s? Det är väl bättre, tycker i alla fall jag, att de underhåller de IP:s de har. Hade gärna sett tätare support för Symbaroum, Nordiska väsen m.fl. spel snarare än ännu en line i protföljen.
Om man får önska såna saker hade jag önskat att de också tryckte upp böckerna till de IP de har.

Att regelböckerna till år noll varit ur tryck så länge att de gick för mångdubbelt mer än nypris på tradera när Ad Astra släpptes och fortfarande inte har kommit i nytryck är galet.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Indiana Jones då? Inget rollspel på den IP:n sedan 80-talet. Både Broken Compass och Outgunned Adventure har gått duktigt bra som Kickstarters. Men den känns ändå lite tam, har kanske inte lika stor fanboysskara som Alien, Blade Runner o tydligen TWD och det finns redan en uppsjö av bra pulpspel.
Bond däremot… det är väl egentligen bara Troubleshooters som tangerar en sådan setting?
Tveksamt. Har för mig att Ligan i någon form stöttade det här spelet tidigare:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Om man nu ändå är inne på rena önskningar så hade jag såklart fortfarande väldigt väldigt gärna sett ett psykologiskt thriller rollspel med inspiration från Silence of the Lambs, Red Dragon, Mindhunter, Basic Instinct, Criminal Minds etc etc.

EDIT: Eller varför inte ett gangsterspel? Godfather, Sopranos, m.m.

Khan

Kondottiär
Om man nu ändå är inne på rena önskningar så hade jag såklart fortfarande väldigt väldigt gärna sett ett psykologiskt thriller rollspel med inspiration från Silence of the Lambs, Red Dragon, Mindhunter, Basic Instinct, Criminal Minds etc etc.

EDIT: Eller varför inte ett gangsterspel? Godfather, Sopranos, m.m.
Ja, ett maffiaspel vore ballt! Goodfellas the rpg.

Zire

Swashbuckler
Kanske rollspelet Levande och döda som är ett spel för intensiv poetisk prosa, som konfronterar historiens trauman och blottlägger människans sårbarhet.

Annars tror jag på rollspelet Rollspelsförläggaren. Där man rollspelar ett gäng som tillsammans ska skapa ett spelförlag i Sverige och försöka slå internationellt. Det blir det mest realistiska och insatta rollspel som någonsin skrivits.

Brödbane

Kristallkrönikör
The Irishman, The Departed, American Gangster, Donnie Brasco, Scarface... japp det finns att bygga på... :)
Jag har svårt att tro att Ligan, som ändå är rätt bra på att läsa rummet, skulle släppa ett spel som förhärligar organiserad brottslighet just exakt nu.
Känns ungefär lika troligt att man skulle återuppliva det Ryssland/sovjet,romantiserande Oktoberlandet idag med situationen i Ukraina.

Med det sagt skulle ett maffia-rpg kunna vara ett intressant koncept generellt. Men det behöver nog vara i en väldigt alternativ värld, där det är lite mer ok att misshandla krögare för beskyddarpengar och hålla på med koppleri.