Nekromanti Nästa steg

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Nu är Gondicas Bestiarium publicerat. Då uppstår genast frågan "varthän härnäst?"

Erik och jag har bestämt oss för att endast skriva sådana supplement som vi tycker blir kul att skriva. Vi har en del idéer och några halvfärdiga prylar, men det vore kul att höra forumdeltagarnas åsikter om vad de skulle vilja läsa.

Så, vad vill du se?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Så, vad vill du se?

Bra fråga.Här kommer ett försök till svar.

För det första så skulle jag vilja se mer av allt. Mer om obskyra områden och kulturer. Mer om mekanurger och aristosofer. Mer om liv och leverne i Vidonia (jag betackar mig dock den form av minutiösa geografiska beskrivning som NeoGames gjort sig kända för: då är det mycket mer matnyttigt med allmän information, så kan man fylla ut med detaljer på egen hand). Mer Abyssos. Mer info om de ickemänskliga sapienta arterna.

För det andra, och det är här jag börjar bli allvarlig (ovanstående var väl mer beröm än något verkligt tips): jag vill ha en metaplot. Gondica har det i sig, och jag är övertygad om att du och dina medarbetare hade en sådan tanke när ni skapade spelet. Hur skall det gå för Tublai Töruk? Kommer Aristosoferna att erövra hela Vidonia? Vad finns bortom oceanerna. Vilka av naturens hemligheter kommer Mekanurgerna att lära sig att behärska? Kommer spöket i Nagreburg att sprida sig över kontinenten? Ja, du fattar. Gondica är en så pass dynamisk värld att det vore förmätet av er att inte avslöja vad som kommer att hända!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag kan säga vad jag gör - eller borde göra, om inte jag var hypernervös av personliga orsaker just nu:

Vastus Magnus, El-Sààr El-Kebiir
Gondicas största öken. Gondicas äldsta civilisation ligger begravd under den. En ung civilisation, minst lika dynamisk som vidoniernas, växer fram vid dess kuster.

Ni har fått ett smakprov från den. Om allt går väl blir det här också 48 sidor modul, inklusive introäventyr.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Det var mycket att svara på här.
Mer om obskyra områden och kulturer. Mer om mekanurger och aristosofer. Mer om liv och leverne i Vidonia (jag betackar mig dock den form av minutiösa geografiska beskrivning som NeoGames gjort sig kända för: då är det mycket mer matnyttigt med allmän information, så kan man fylla ut med detaljer på egen hand). Mer Abyssos. Mer info om de ickemänskliga sapienta arterna.
När det gäller kommande supplement ligger just Abyssos på arbetsbordet. Jag ansvarar för detta projekt. Jag har dragit in den Abyssos-PDF som tidigare låg på Rävspels sajt och arbetar med en rejäl revision och utökning. Det gäller bland annat fler sapienta arter i underjorden, mer magi, fler monster och beskrivningar av äventyrsplatser.

När det gäller Eriks projekt är det bäst att han talar om det själv.
För det andra, och det är här jag börjar bli allvarlig (ovanstående var väl mer beröm än något verkligt tips): jag vill ha en metaplot.
Ja, det finns en metaplot i mitt huvud.
<ul style="list-style-type: disc">[*]Folkrådet i Nagreburg bedriver ett expansionskrig på Nagrö och underkuvar dess självständiga stadsstater. Målet synes vara att skapa ett välde som omfattar hela ön.
[*]Tublai Töruk strävar efter den stora anfallsstormen, men har problem att rekrytera de mänskliga experter som krävs för att sköta artilleri och annat. Det blir krig, men hur detta går vill jag inte avslöja här.
[*]Mekanurgerna kommer att göra ett betydeselfullt vetenskapligt framsteg, men jag och Erik är inte klara med alla detaljer så där får läsekretsen vänta.
[*]Furst Gulak av Jasmir, den skrämmande tyrannen, konspirerar vidare.
[*]Och mycket mer.
[/list]
Mycket är på gång som synes.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Meta-plot i Vastus Magnus?

Den politiska-ekonomiska-kulturella rörelsen Läsarna , som florerar framförallt bland benibààrerna, VM's kustbefolkning, vill ha reda på hemligheten med det Forna Chors försvunna magi och teknologi.

Detsamma vill intressenter från Vidonia. Names witheld at their request. :gremwink:

Nu kommer frågan: Är detta en metaplot?

Det borde det vara om det är oundvikligt att någon finner dem, att den som finner dem använder dem på ett visst sätt, och att man specificerar vem som finner dem. Jag är inte säker på om jag vill specificera någon dera. Det skulle kunna förändra hela det samhälle jag beskrivit med viss möda och invalidisera hela modulen i övrigt. Är det önskvärt?

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Meta-plot i Vastus Magnus?

Nu kommer frågan: Är detta en metaplot?
Det borde det vara om det är oundvikligt att någon finner dem, att den som finner dem använder dem på ett visst sätt, och att man specificerar vem som finner dem. Jag är inte säker på om jag vill specificera någon dera.


Låter mer som stoff för ett större äventyr / mindre kampanj, tycker jag - låt "någon" vara ett gäng rollpersoner.
Jag skrev ju ett par moduler till ett annat spel, där man kan hitta saker med viss potential att förändra mänskornas syn på The World As They Know It (speciellt den ena), men försökte undvika direkta konsekvenser av det genom att låta fynden hamna hos vist folk som tar med dem hem och börjar undersöka dem... vilket tar Lång Tid (dvs, tills de flestas kampanjer redan har avslutats). Då vet spelarna att här har vi hittat nåt viktigt som kan förändra rätt mycket, men det har inte gjort det än. Antar att jag hade Indiana Jones i bakhuvet där.

Det skulle kunna förändra hela det samhälle jag beskrivit med viss möda och invalidisera hela modulen i övrigt. Är det önskvärt?

Egentligen bara om man inte är beredd att släppa ifrån sig uppdaterade versioner längre fram, antar jag.
Anders och jag småsnackade en del om metaplotsen under Gondicas tillkomst - i synnerhet om kentaurerna. Jag minns att en sak som kom upp var möjligheten att använda den som något RP ska förhindra, att sätta käppar i hjulet för den gode Tublai så att metaplotten kring honom inte skrider framåt mer än nödvändigt.
Hittandet av wowwiga fornfynd är väl snarare något man vill eftersträva, såvida inte RP:nas mål - åter med Henry Jones Jr i åtanke - är att förhindra att de hamnar i Fel Händer.....

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Meta-plot i Vastus Magnus?

Anders och jag småsnackade en del om metaplotsen under Gondicas tillkomst - i synnerhet om kentaurerna. Jag minns att en sak som kom upp var möjligheten att använda den som något RP ska förhindra, att sätta käppar i hjulet för den gode Tublai så att metaplotten kring honom inte skrider framåt mer än nödvändigt.
Jag föredrar själv detta - att spelet är mer statískt, så att inte allt förutsätter att ett visst resultat av Äventyret Äventyret är det Rätta. (Så att om RP misslyckas att stoppa Tubal, så stämmer inga senare moduler.)

Å andra sidan är Gondica avsett att vara mer dynamiskt.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Meta-plotter i Gondica

Jag föredrar själv detta - att spelet är mer statískt, så att inte allt förutsätter att ett visst resultat av Äventyret Äventyret är det Rätta. (Så att om RP misslyckas att stoppa Tubal, så stämmer inga senare moduler.)
Det där är onekligen ett orosmoment och något som jag tänker mycket på när jag utvecklar nya företeelser för Gondica. I vissa fall är förändringarna dock tämligen lokala. Till exempel kan Folkrådet i Nagreburg vålla mycket elände på Nagrö, men de har svårt att påverka skeendena i Vidonia. Vissa typer av upptäckter har oerhört stor betydelse för en liten grupp, till exempel mekanurger, men påverkar inte samhället i stort särskilt mycket. När det gäller nya upptäckter i Abyssos kan de helt enkelt inte ha stora effekter på ytländerna på grund av praktiska svårigheter.

(Detta metaplotbekymmer var också något som vi brottades med på Ä-spel när vi konstruerade Mutant-skandinavien. Ulvriket genomgick t ex ett rejält regimskifte i några publikationer. Thorulfs anfallskrig mot Gotland låg och puttrade i grytan, men förverkligades inte eftersom Mutant Classic avecklades innan vi hade nått dit.)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Meta-plotter i Gondica

Det där är onekligen ett orosmoment och något som jag tänker mycket på när jag utvecklar nya företeelser för Gondica. I vissa fall är förändringarna dock tämligen lokala. Till exempel kan Folkrådet i Nagreburg vålla mycket elände på Nagrö, men de har svårt att påverka skeendena i Vidonia. Vissa typer av upptäckter har oerhört stor betydelse för en liten grupp, till exempel mekanurger, men påverkar inte samhället i stort särskilt mycket. När det gäller nya upptäckter i Abyssos kan de helt enkelt inte ha stora effekter på ytländerna på grund av praktiska svårigheter.
Tjo, men det beror på. Jag tänker mig snarast metaplotter som berör rent äventyrande...

Alltså, om man i spelet säger att det är revolutionskrig på Nagrö, och senare supplement alla baseras på kampanjmodulen Blå Nejlikan* i vilka rp hejdar revolutionskriget, så kan man inte använda dessa supplement vad gäller Nagrö utan att ha spelat kampanjen i Blå Nejlikan och att den slutade som väntat (dvs att rollpersonerna inte blev giljotinerade, eller övergick till aristosoferna, eller något).

Jag känner mig fortfarande otydlig - men jag är inte heller exakt säker på vad jag menar med metaplott. Se i
Rollspelsforumet för vidare diskussion...

Erik

* <font size="1"> Ännu ett led i den liberal propagandan! </font size>
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
En stor världsmodul som beskriver länderna, folkslagen och de sapienta arterna.
Visst vore det häftigt, men vi har inte tid och personal att ge oss kast med något så omfattande projekt.

Vi avser att publicera mer specialiserade moduler istället, ty då tar vi oss inte vatten över huvudet. (Kom ihåg att Gondica är en bisyssla för all inblandade, något som vi bedriver vid sidan av vanliga jobb, familj och umgänge.)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det finns dessutom en faktor till här: En del av världen består av en mängd små enheter som är ganska lika varandra - små furstendömen uppemot Trenten eller så. På det utrymme man har i en sådan mastodont blir det himla svårt att ge någon relevant 'hook' så man kan skilja dem åt ens - förutom 'Huggensågadburg har 345 innevånare, medan Kluvenstaplatstat har 421...' vilket är ganska trist.

Det är mao mer intressant både att skriva och att läsa mer 'snäva' moduler....

Och någons sådan borde vi kunna skaka fram, faktiskt.

Sedan tänkte jag på en annan sak som Ezping nämnt förut, nämligen de olika raserna (faunerna är det som är Ezpings favvo om jag minns rätt).

Det finns ett problem med 'rasmoduler' till Gondica EMU (får se om Anders håller med).
Skall man uttala sig väldigt generellt om fauner - som ju varierar lika mycket som människor, nästan - blir det antingen allt för snävt, och stämmer inte med en hel massa potentiella rollpersoner - eller så blir det inte så mycket - typ det som redan finns på Rävspels sajt.

Gondicas raser är inte Eon-dvärgar som är indelade i vissa specifika klaner, så att alla av en viss undertyp av faun är ganska lika. Dessutom är de inte politiska enheter - med undantag av kentaurerna - utan det är t.ex. ett härk för Kimon Megalos att få ett begränsat sub-set av minotaurer att göra som han säger och erkänna honom som härskare.

Så att beskriva 'minotaurer' känns inte som så särskilt fruktbart. Däremot kan det vara en idé att beskriva t.ex. Big Kim's rike och omgivande rivaler!

Är jag förståelig? :gremconfused:

Erik
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Vad jag förstår är vill ni själva skriva områdesmoduler och det har jag intet emot, både Vastus Magnus och Abysson verkar helintressanta. Men om jag får önska skulle jag vilja he en maffig modul om sjöfart, handel och sjöhundar.

Men några ord om innehållet och utformningen kan jag väl spåna lite om.
Vad jag skulle vilja ha med i modulen är en karta på omgivningen med utmärkta städer och övriga intressanta platser (att hitta på ortsnamn är det svåraste jag vet :gremcrazy:). De behöver inte beskrivas alls, bara finnas med.
Fortsätt med många små äventyrsuppslag, men gärna med ett större ”äventyrsplot” att använda som centrum.
Gärna stämningsfyllda texter och spelartips, kan med fördel läggas på nätet så att spelarna kan nå dem.

När Gondica släpptes sa Anders att det skulle utspela sig i realtid, men det kom väl lite på skam när det var svårt att få något utgivet. Är detta något ni tänkt fortsätta med eller ska ni frångå det.

Angående megaplotter det är ju även en idé att lägga upp framtiden redan nu och fastställa att vissa stora händelser kommer att ske vad än äventyrarna gör. Jag har själv inga problem med det, lyckas inte RP stoppa Tublai kan ju deras konkurenter göra det och få all äran. :gremlaugh:
Annars är det väl det största problemet med moduler, har man gjort på ett vis i spelet och sedan köper en modul där mycket av detta motsägs så får man i stort sätt skriva om modulen.

/Mattias – som ska hämta bestiariet på ICA idag :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Trevlig att du gillar våra supplementplaner.

Men om jag får önska skulle jag vilja he en maffig modul om sjöfart, handel och sjöhundar.
Det är också något jag gärna skulle vilja skriva om. Det kräver dock en rejäl insats. (Sjöhundarna beskrivs dock ordentligt i en artikel här på Rävspels sajt. )

Vad jag skulle vilja ha med i modulen är en karta på omgivningen med utmärkta städer och övriga intressanta platser (att hitta på ortsnamn är det svåraste jag vet ). De behöver inte beskrivas alls, bara finnas med.
Fortsätt med många små äventyrsuppslag, men gärna med ett större ”äventyrsplot” att använda som centrum.
Gärna stämningsfyllda texter och spelartips, kan med fördel läggas på nätet så att spelarna kan nå dem.
Jag tror också att det är god idé att ha kartor på det där sättet. Det gäller till exempel kartan över Vidonia där det finns massor av länder namngivna utan att de beskrivs.

När det gäller support med stämningstexter på webbsajten handlar det mest om att hinna skriva dem. Jag ser gärna att fler Gondica-gamers bidrar på olika sätt till spelvärldens framväxt.

När Gondica släpptes sa Anders att det skulle utspela sig i realtid, men det kom väl lite på skam när det var svårt att få något utgivet. Är detta något ni tänkt fortsätta med eller ska ni frångå det.
Det fungerade helt enkelt inte. Jag hann inte med att sköta ett Gondica-år per jord-år av familjeskäl.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
1, VM är bara det närmaste projektet - jag vill hemskt gärna skriva en tjock magi-modul också (eller snarare flera - en för varje tradition).

2, VM kommer att ha den där kartan... ett uppslag, om jag minns min planering rätt.

3, VM kommer att ha ett litet kapitel om sjöfart och skepp lokalt, inklusive en pirat-plott.

Erik, har svårt att hitta info om skepp från Indiska Oceanen...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
--------------------------------------------------------------------------------

När Gondica släpptes sa Anders att det skulle utspela sig i realtid, men det kom väl lite på skam när det var svårt att få något utgivet. Är detta något ni tänkt fortsätta med eller ska ni frångå det.


--------------------------------------------------------------------------------



Det fungerade helt enkelt inte. Jag hann inte med att sköta ett Gondica-år per jord-år av familjeskäl.
Annars tycker jag att det är ett bra sätt att beskriva en föränderlig spelvärld. I Gondicas kusin, 7th sea, fungerar det på ett liknande sätt. Nu behöver det inte vara i realtid. Men med anledning av det som diskuterades på den här tråden om metaplotter och sådant, så slår jag gärna ett järnhårt slag för moduler som bygger på andra moduler. Alltså att eventuella förändringar är bestående. I.o.m. med att detta börjar bli vanligt i spel som Vampire tror jag inte heller konsumenten ser det som en nackdel. Vem hade inte velat spela i Ereb efter femte konfluxen eller i Pyri efter de omvälvande händelserna i Grå Döden. Det är sådant som gör världen levande. Att bara spela äventyr av konventstyp gör ingen glad. :gremwink:

Kentaurkrig och mystagogers hemliga agendor påbörjas och givetvis har våra hjältar en roll att spela när förändringens vindar blåser som starkast. Efter tio supplement kan samma hjältar sitta med ålderskrämpor och dra skrönor om svunna äventyr på någon solkig hamntaverna samtidigt som en ny generations äventyrare möter en ny värld och nya äventyr. Jag kanske svammlar men champagne har den effekten på mig. :gremtongue:

Tack för mig.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Annars tycker jag att det är ett bra sätt att beskriva en föränderlig spelvärld.
Tja. En nackdel är att mycket info i regelboken är oanvändbar efter ett par år.

Erik, som tycker ganska illa om hur 7th Sea presenterat grejer bit-för-bit.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Tja. En nackdel är att mycket info i regelboken är oanvändbar efter ett par år.
Det skulle jag inte vilja påstå. Informationen kan betraktas som historia.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Det skulle jag inte vilja påstå. Informationen kan betraktas som historia.

Och den spelgrupp som jobbat sig igenom metaplotkampanjen kommer förmodligen att ha så pass bra koll på de delar av spelvärlden som deras äventyr kretsat kring, att de knappast har särskilt stort behov av informationen i regelboken heller.

Dessutom är Gondicas grundregler så pass förnämliga att större delen av informationen är ganska allmänt hållen: den är så att säga obunden av plats och tid. På så vis tror jag risken är ganska liten att grundreglerna skulle bli passé.
 
Top