Nekromanti Någon som kan japanska?

Storuggla

Champion
Vad fan säger karln? Han börjar med att mumla lite, sen upprepar han samma fraser om och om igen. Det låter som han säger "Zank jåå" eller så, men.. För er som gillar snutten så finns det hela en och en halv timma från denna resa!

Storuggla, sattt och glodde ett bra tag

Minimoni

Homelander
Jag kan japanska... Texten i början av filmen betyder "Shinjuku" och är en del av Tokyo.

och just den frasen du syftar på betyder enligt min japanska fru "progress".

Killen som pratar är tågföraren.

MVH Mini Moni

Troberg

Sinister eater
min japanska fru
Senast jag hörde något om ditt civilstånd så tror jag att du var ogift. Med andra ord, ett försenat grattis!

Storuggla

Champion
Shinjuku hade jag listat ut genom att kolla in tågets trafikerade linje, men sitter jeppen och mumlar "progress" om och om igen när han kör? Skum lirare.

Storuggla, framsteg?

Dewil

Skrivbordsgeneral
och just den frasen du syftar på betyder enligt min japanska fru "progress".

Killen som pratar är tågföraren.
Jag tror att hon med "progress" menar "proceed" (engelska, väl?) och vad tågföraren gör är att han upprepar signalbeskeden ("kör", som det skulle ha hetat på svenska). Däremot har jag ingen aning om varför han gör det, såvitt det inte handlar om en uppmärksamhetsövning eller nåt.

Dewil, jourhavande järnvägsnörd

Storuggla

Champion
Det låter som en fin förklaring. Om han nu säger detta när han ser en signal, dvs, har inte kollat om det sammanstämmer. Men det har du, hoppas jag?

"Däremot har jag ingen aning om varför han gör det, såvitt det inte handlar om en uppmärksamhetsövning eller nåt"

Tja, ifall han skulle köra mot rött och inte har sagt "Proceed" så vet man ju att han itne sett signalen, inte att den plötsligt slog om eller att han trodde den var grön eller så. Om man bandar i förarhytten. Äh, det var en lökig förklaring.

Storuggla, dirty kitten

Dewil

Skrivbordsgeneral
Om han nu säger detta när han ser en signal, dvs, har inte kollat om det sammanstämmer. Men det har du, hoppas jag?
Japp. Syns bäst på ovanjordssträckorna. Eller rättare sagt, han säger det när signalen passeras.

Tja, ifall han skulle köra mot rött och inte har sagt "Proceed" så vet man ju att han itne sett signalen, inte att den plötsligt slog om eller att han trodde den var grön eller så. Om man bandar i förarhytten. Äh, det var en lökig förklaring.
Ja, det var en lökig förklaring. (Men jag har också gått igenom samma resonemang i huvudet, för att försöka finna en bra förklaring.)

Han kanske bara tycker att det är roligt att upprepa signalbeskedet?

Dewil

Björn den gode

Swashbuckler
tågljudljud?

Den här länken fick mig att tänka på att jag gärna skulle ha tag på tågljud att köra i bakgrunden till ett äventyr, ungefär som såna där havsljud man kan köpa i new age affärer fast med tåg istället. Ingen som råkar sitta på en sån cd? :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: tågljudljud?

Den här länken fick mig att tänka på att jag gärna skulle ha tag på tågljud att köra i bakgrunden till ett äventyr, ungefär som såna där havsljud man kan köpa i new age affärer fast med tåg istället. Ingen som råkar sitta på en sån cd?
Jag skulle rekommendera dig att fråga i Svenska Järnvägsklubbens diskussionsforum Postvagnen. Visserligen krävs registrering (som eftersom den är manuell tar en stund) men å andra sidan kan du i stort sett räkna med att om du inte får några bra svar så finns de inte.

Glöm bara inte att omsättningen är hög - flera hundra inlägg om dagen - så din tråd riskerar att ramla över kanten (och in i arkivet) på ett dygn eller två.

Dewil

Troberg

Sinister eater
Skönt att se att du är tillbaka
Hehe, på min gravsten (eller pyramid) ska det stå "Spring, det här kommer inte att hålla honom länge!", eller möjligen "Fågelmyra" (Borlängeskämt).