Yeah, my man! Go Japan!
Om ni vill ha något annorlunda som inte är dyrt utan tusen viktiga moduler så tycker jag ni ska kolla upp
Usagi Yojimbo RPG av Gold Rush Games. Det utspelar sig i 1600-talets japan fast med anthropomorpha figurer istället för korta små japaner, precis som serietidningen den baseras på. Det är ett grymt enkelt och stabilt regelsystem till spelet som dessutom har en av de roligaste stridssystem jag stött på i mitt liv.
Låt dig inte avskräckas av spelet för att det är baserat på en serie. Jag var personligen ingen seriefanatiker innan jag skaffade mig spelet. Blev det inte heller efteråt. Hade endast läst ett par fåtal nummer av serien men det kvittade eftersom all information som behövs för att spela verkligen finns i regelboken. Vill man ha matigare information om spelvärlden så ska man kolla in Sengoku också av samma spelföretag. Det är i princip samma regelsystem men mer komplett när det kommer till världsbeksrivning av det historiska 1500-talets japan (skillnaderna från 1500 och 1600-talets japan var inte så stora när det kom till seder och bruk).
När det kommer till moduler så har det endast släppts en hittills. Det ska komma minst två till som är planerade av Gold Rush Games. Jag rekommenderar dock att man köper monsterboken (som otroligt nog heter Monsters!) då den är väldigt välgjord och fylld med information.
Och om du är rädd att spelet ska vara fjantigt, ulligt och gulligt för att det är furry så har du aldrig haft mer fel. Det är faktiskt verkligen ett spel som blir vad man gör det till. Har talat folk som körde lyckade skräckkampanjer med det.
Summering av spelet: enkla kul regler, stenhård intressant spelvärld och komplett med grundboken (som kostar under 200kr har jag för mig).
Andra spel jag kan rekommendera är:
sengoku (som tidigare påpekat)
Western - ett högklassigt svenskt rollspel
Västmark - släpps snart i tryckt form. Finns dock gratis på dess
hemsida.