Nekromanti Någon som råkar ha ett rollspel att rekommendera?

kalcidis

Hero
Yeah, my man! Go Japan!

Om ni vill ha något annorlunda som inte är dyrt utan tusen viktiga moduler så tycker jag ni ska kolla upp Usagi Yojimbo RPG av Gold Rush Games. Det utspelar sig i 1600-talets japan fast med anthropomorpha figurer istället för korta små japaner, precis som serietidningen den baseras på. Det är ett grymt enkelt och stabilt regelsystem till spelet som dessutom har en av de roligaste stridssystem jag stött på i mitt liv.

Låt dig inte avskräckas av spelet för att det är baserat på en serie. Jag var personligen ingen seriefanatiker innan jag skaffade mig spelet. Blev det inte heller efteråt. Hade endast läst ett par fåtal nummer av serien men det kvittade eftersom all information som behövs för att spela verkligen finns i regelboken. Vill man ha matigare information om spelvärlden så ska man kolla in Sengoku också av samma spelföretag. Det är i princip samma regelsystem men mer komplett när det kommer till världsbeksrivning av det historiska 1500-talets japan (skillnaderna från 1500 och 1600-talets japan var inte så stora när det kom till seder och bruk).

När det kommer till moduler så har det endast släppts en hittills. Det ska komma minst två till som är planerade av Gold Rush Games. Jag rekommenderar dock att man köper monsterboken (som otroligt nog heter Monsters!) då den är väldigt välgjord och fylld med information.

Och om du är rädd att spelet ska vara fjantigt, ulligt och gulligt för att det är furry så har du aldrig haft mer fel. Det är faktiskt verkligen ett spel som blir vad man gör det till. Har talat folk som körde lyckade skräckkampanjer med det.

Summering av spelet: enkla kul regler, stenhård intressant spelvärld och komplett med grundboken (som kostar under 200kr har jag för mig).

Andra spel jag kan rekommendera är:
sengoku (som tidigare påpekat)
Western - ett högklassigt svenskt rollspel
Västmark - släpps snart i tryckt form. Finns dock gratis på dess hemsida.

kalcidis

Hero
278 moduler kanske är få jämfört med molekylerna som ryms i Fat Albers skinkor? Vad vet jag, jag är inte mer än en dagspoet som strider för att överleva kvällen.

Staffan

Myrmidon
Han sade iofs att det inte skulle kräva tusentals moduler... jag antar att han syftar på sättet Eon i princip kräver att man har vissa moduler för att ha koll på viktiga element av spelet (Monster & Varelser för just monster och varelser, Mystik & Magi för magiregler, Religioner för... ja, ni kan nog gissa). I det fallet är D&D "bättre", eller i alla fall ärligare - man kan faktiskt spela alldeles utmärkt med bara grundreglerna (som iofs tar upp två böcker, tre om man vill ha monster). Tillbehören till D&D/d20 är av avsevärt mycket mer "frivillig" karaktär.

Eksem

Champion
Ouch! (OT)

Min favoritgrek droppar återigen knowledge på er stackars kulturellt utsvultna krakar. Slicka i er smulorna av hans insikt och det blir en måltid värdig en kung.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kommer det att komma ut i butiker neller bara på nätet?
Antar det senaste då jag har för mig att du sagt att du blev rätt skuldsatt förra gången...

Såvida jag inte råkar hamna i ett läge där jag måste bli av med en miljon kronor så snabbt som möjligt, kommer jag att nöja mig med att ge ut det på nätet.

Än så länge finns ju Bok 1 i manusform. Bok 2 är nästan färdig för manuspublicering. Bok 3 och 4 lär nog dröja lite... :gremsmile:

Sedan tänkte jag ju ge dem en snygg layout också... :gremcrazy:

/Mikael

Hunden

Veteran
Om det är Heroisk fantasy du vill prova så rekommenderar jag Exalted från White Wolf. Man behöver också bara grundboken för att börja spela.
Annars skulle jag rekommendera Slaine från Moongoose publishing, fast det krävs dock att man har tillgång till D&D3e players handbook. Eller åtminstone dom första 4 kapitlen av den boken.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re:Akta dig för de gröna

Att du har spelare kvar när de dödar varandra i den takten. Du kanske borde ta upp saken med närmaste polis eller skolsköterska eller nått.

Johan K

Gammal & dryg
Ehhhh

Uch, det är ju så att jag skämms ju..... :gremblush: :gremblush:
Ibland så tänker man inte längre än nästan är lång...... :gremsmirk:
Jag ska försöka tänka på det nästa gång...

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: *

D20 systemet som är mycket enkelt i sin uppbyggnad.

Det jag inte gillar bland annat är att typen av rustning som en rollperson bär försvårar chansen att träffa denne rollperson. Dvs rustningar har ingen absorbering. Naturligtvis gör detta systemet något snabbare men som gammal rollspelsveteran så känns detta något avigt.

Vad har typen av rustning med möjligheten att träffa att göra?

Jag funderar på att plocka bort dessa avdrag och i stället skapa rustningar som ger absorbering mot de skadevärden som man gör. Möjligen ändrar jag hela skadesystemet också till ett lite mer avancerat som vi själva brukar använda.

Balderk

Swashbuckler

Det där med rustningar som inte ger absorbering störde jag mig också på i början (detta var under AD&Ds glada dagar, innan d20... men det fungerade på samma sätt då)... Men nu tycker jag att det är jättabra! Det går ju snabbt och i D&Ds skadesystem skiljer sig skadan så mycket åt att det blir svårt med absorbering. En Criticalhit kan ju göra hur mycket skada som helst!

Men detta är inte rätt forum att diskutera detta på så jag går inte längre än så här.

/Herr Balderk, ( länkar till ett eget inlägg :gremsmile: )

Staffan

Myrmidon

Jag har för mig att de har ändrat på det i den reviderade versionen av Star Wars, så att rustningar faktiskt ger en viss DR i stället för Defense-bonus. Har också för mig att DR:en bara gällde Wounds-skada, och inte Vitality.

Pratkvarnen

Veteran
Ett bra föslag är det hemmagjorda rollspelet vissa i vår rollspelförening har gjort. Det är ett universiellt rollspel (kan spela vad som helst) och byggar bara på en tärning. Den är väldigt proffesionellt gjord. Den kommer snart att börja säljas, någongång i Januari är det tänkt.

Johan Granberg

Swordsman
Vaddå, menar du att det inte skulle finnas groteskt många moduler till CoC eller? :gremtongue:
Hursomhelst håller jag med dig om att Dark ages är bättre att satsa på än the Masquerade, men inte av det skälet, utan för att det är en mer spännande värld med mörkare, råare stämning.

En liten grej till också, hur kan du veta att SLA och Nobilis är trevliga då du inte ens har tittat innanför omslaget på något av dem? :gremwink: (Jaja, alla säger att de är bra, men borde man inte utgå från egen erfarenhet när man rekomenderar spel?)

/Johan, aggressiv och retsugen. Du får ursäkta.