Nekromanti Någon som vill spela Diplomacy?

Feuflux

omjonasson.se
Wohoo, runda två och jag har inte dött än!

Om jag lyckas ha roligare här än som spelare i ett varulvsspel så får spektaklet godkänt, även om jag inte är helsåld på den permanenta känslan av "Nu går det åt helvete snart, närsomhelst". :)

Khan

Kondottiär
Feuflux;n262000 said:
Wohoo, runda två och jag har inte dött än!

Om jag lyckas ha roligare här än som spelare i ett varulvsspel så får spektaklet godkänt, även om jag inte är helsåld på den permanenta känslan av "Nu går det åt helvete snart, närsomhelst". :)
Den känslan är ingen bug, det är en feature.

Lukas

Mannen i Gult
Har ni redan tappat er tyskaspelare?
Ända anledningen jag kan tänka mig att tysklands, pjäser stod still är att spelaren inte la in några orders.
Hoppas hen återkommer nästa drag, annars blir det nog en kort match.

Feuflux

omjonasson.se
Tyskland gjorde Hold*3 tyvärr. Nackdel med textspel online VS att spela IRL är ju att en spelare kan gå upp i rök tämligen omärkbart.

Eller så är det en deadline-miss.

Jag har slagit mitt personliga rekord i felläsningar på sistone (#jobbstress?) och bland annat utbrustit i ett "Är rundan bara 12 timmar? Vad i helv.... jaha, det är en byggfas".

För övrigt så inser jag att jag inte har koll på winning condition ens... *läsa på* ... aha, 18 supply centers eller om alla är överrens om att spelet är slut och det blir oavgjort.

LJSLarsson

Hero
Hur gör vi?

Slänga in en ersättare? Fortsätta med paralyserat Tyskland, trots att det ger fördelar till landets grannar?

Det går ju fortfarande att få ett spännande parti utan att Tyskland gör några moves, men oddsen ändras verkligen i favör till Frankrike och Italien.

gustaf s

Warrior
Det är väl bra om någon kan ersätta i så fall. Men då måste vi ju först veta att det behövs. Deadlinetiden gick ju från hur-lång-som-helst till 24h och det kanske Tyskland missade.

Khan

Kondottiär
Aj aj aj. Illa med Tyskland. Första rundan är alltid extra lång, och eftersom deadlines dessutom inte processas på helger blev det enormt lång tid på sig där. När det sedan blev 24 timmar höst och sedan 12 timmar bygg kanske det tappades bort.

Jag säger att det är upp till Tyskland. I en omgång med sex spelare är lösningen ett neutralt Tyskland, som alltid säger Hold på alla sina drag och heller inte bygger. Det skulle mao kunna funka fint. Men en ersättare är ju klart roligare om Tyskland vill hoppa av redan nu.

Khan

Kondottiär
En timme till deadline. Gamla allianser faller, nya allianser bildas, allas krig mot alla är aldrig långt borta.

Feuflux

omjonasson.se
Som spel vet jag inte hur lyckat det blev för mig (många territorium när jag slutade = bra, avhopp pga försämrad koncentration på jobbet mm eftersom jag inte klarade att släppa spelet = dåligt), men som psykologisk självevaluering var det en jättehit att äntligen prova på att spela.

Att alla arméer är lika starka och att det bara kan finnas en i varje provins är speldesignmässigt genialt. Det tvingar fram förhandlingar mellan stormakter/spelare för att kunna komma framåt. Tyvärr så trivs jag inte alls med förhandlingsbiten, blir mest stressad och paranoid, men det var intressant att observera mig själv i hur kass jag var på att släppa spelet. Jag vet inte hur mycket det ställde till det att det var "kända" motståndare (forum-människor jag inte ens vet vad de heter på riktigt) och att det var relativt långa rundor (dvs gott om tid att noja loss innan det faktiskt flyttades några trupper). Jag är nästan sugen på att testa ett 12h-runda-spel utan helgpaus med bara okända motståndare för att se om jag kan hantera det bättre, men jag gissar att det kommer påverka mig negativt vad gäller koncentration och grubbel när jag ska sova igen. Det var en tråkig lärdom om mig själv. Mental svag. Dåligt samvete för att hoppa av sådär, men jag behövde en surrender för att släppa spelet och fokusera på mitt jobb.

Att bara kunna träna nya trupper i ens ursprungliga supply centers är även det helt genialt, med nackdelen (om det nu är en nackdel) att det blir långa transporttider att få iväg trupper till en front långt borta. Att få upp en ny flotta från Constantinopel till London tar ju 100 år typ. Att jag lyckades glömma den här regel minst tre gånger under spelet var också lite imponerande... t.ex. att Österrike inte kunde träna nya trupper i slutet då de provinserna var blockerade, eller att jag hade en tanke att kunna träna en flotta i St.Petersburg när jag spelade som Turkiet.

Jag kommer lite att tänka på en recension om Crusader Kings VS Europa Universalis där en skillnad mellan spelen sas vara att CK är roligt även när det går åt skogen, medan EU är tråkigt när det går dåligt och man bara tappar områden. Lite så känner jag nog här. Jag hade som roligast de få rundor där jag, Österrike och Italien samkörde i komplett harmoni och jobbade oss framåt. När man istället bara känner sig omringad av fiender eller nationer ointresserade av samarbete så är det inte kul alls.

Jag hade sjuuukt dåligt samvete när jag vände mig mot Österrike och det kändes inte alls kul att inte kunna lite på Italien längre i slutet (men varför skulle de lite på mig). Jag har väl för dålig vinnarskalle gissar jag. "Hurra Turkiet växer" överskuggades av "jag har ingen att lite på längre". En annan självlärdom (inte så ny) är att jag inte gillar att anfalla först. Det gäller i alla spel, det här liksom StarCraft, men när jag hamnar i läget "slå tillbaka" eller "jag MÅSTE anfalla för att överleva", då går det bra.

Jag är nog bättre lämpad att spela singelkampanjen till Settlers 7...

Tack allihop för upplevelsen.

Khan

Kondottiär
Tack själv! Och tack alla andra för ett riktigt roligt parti! Ett lite extra stort tack till England för att vi delade på segern.

Hälsningar
/Frankrike

Vimes

Sillkung
Tack för spel allihopa! Jag hade kul hela vägen, även om slutet blev lite av ett antiklimax. Kul också att jag och Larsson blev så goda allierade :)

Feuflux: även om jag tycker att det var lite tråkigt med ditt avhopp förstår jag hur du känner. Jag kan i varje fall meddela att jag inte på något vis blev ledsen/arg för kniven i ryggen. Om något blev jag arg över att jag varit oförsiktig och naiv, det var helt rimligt att spela som du gjorde och jag borde fattat det.

/Österrike

Mogger

Hipsteranka
Så skönt att det är över. Min snöpliga förlust har känts ända tills nu, och jag delar lite Feuflux upplevelse, men att jag dessutom lyckades flytta fel varje runda gjorde läget hopplöst. Jag spelade sjukt dåligt, och hoppade in i fel allianser med fel länder. Katastrofomgång.

Feuflux

omjonasson.se
Vår allians var väl en fantastisk framgång Måns? ;)
Förutom våra fel-ordrar, missförståd och totala avsaknad av framförhållning och planering så gick det ju rätt bra.

Mogger

Hipsteranka
Feuflux;n265068 said:
Förutom våra fel-ordrar, missförståd och totala avsaknad av framförhållning och planering så gick det ju rätt bra.
Haha, jag ångrade så att jag hoppade på Vimes allians. Det var ju så uppenbart att jag var femte hjulet där. Faktum är att jag gav mitt liv för dig, och bjöd in dig i Ryssland och lyckades till slut få till en order rätt, även om det var postumt :)

Mogger

Hipsteranka
Feuflux;n265068 said:
Haha, jag ångrade så att jag hoppade på Vimes allians. Det var ju så uppenbart att jag var femte hjulet där. Faktum är att jag gav mitt liv för dig, och bjöd in dig i Ryssland och lyckades till slut få till en order rätt, även om det var postumt :)

LJSLarsson

Hero
Vimes;n265003 said:
Tack för spel allihopa! Jag hade kul hela vägen, även om slutet blev lite av ett antiklimax. Kul också att jag och Larsson blev så goda allierade :)

Feuflux: även om jag tycker att det var lite tråkigt med ditt avhopp förstår jag hur du känner. Jag kan i varje fall meddela att jag inte på något vis blev ledsen/arg för kniven i ryggen. Om något blev jag arg över att jag varit oförsiktig och naiv, det var helt rimligt att spela som du gjorde och jag borde fattat det.

/Österrike
Du vet vad de brukar säga - Ondskefulla barn leka bäst. ;-)

/Larsson, Italien

Feuflux

omjonasson.se
Jag är faktiskt igång med ett parti igen. "Vad håller du på med din mupp?" kanske ni tänker då, "varför skulle du inte bryta ihop den här gången då?".

Tja:
* Det är inte första gången jag spelar. I've seen stuff, I've been places, jag har en förhoppning om att inte klanta mig.
* Jag har ingen aning om vilka motståndarna är (förutom deras användarnamn). Jag bryr mig om Vimes, Måns och er andra, men om jag bråkar med en random internetmänniska från USA eller nåt så är det lättare.
* 12h-rundor utan helgpaus. Om jag ska noja över vart Italiens armé ska ta vägen så kommer jag behöver göra det i max 12 timmar istället för typ 50...

Nu är vi på runda två bara, men det skrivs myyyycket mindre än i vårt spel, och verkar lite mer high chaparall. En bounce i första draget såg vi inte till i vår match. Paktbyggande är fortfarande inte min grej, men likt en trafikolycka kan jag inte riktigt titta bort från spelet...

gustaf s

Warrior
Kör så det ryker Feuflex!

Och jag får ju förstås också tacka er alla för spelet. Det var ändå fint. Och gôtt såklart med någon slags skaraborgsk seger :)

Jag försökte förstås gissa vem som var vem kontinuerligt under spelet. Det gick... sådär.

/England

Khan

Kondottiär
gustaf s;n265300 said:
Kör så det ryker Feuflex!

Och jag får ju förstås också tacka er alla för spelet. Det var ändå fint. Och gôtt såklart med någon slags skaraborgsk seger :)

Jag försökte förstås gissa vem som var vem kontinuerligt under spelet. Det gick... sådär.

/England
Ja, jag var övertygad om att det var Vimes som var England hela tiden. Övriga hade jag inte en aning om, men just den kopplingen var jag bergsäker på från första kontakten. :)

Skarabôrg i mett hjärta! Dä ä änna välas medelpunkt!