Så tycker jag...
"Låt oss knata tillbaka till fjantasyn. Jo, alver är högdragna bla. bla. Ninja bla. bla. vilka kommer inte ihåg skogsalverna från D&D -91 eller högalverna?
Drowelf´s från Ad&D brukar också kopieras och kallas mörkeralver eller så.
Folk verkar anta att så fort någon bor ute i en skitig skog så bygger han/hon sig ett hus av finaste virke som är så utsmyckat att (fyll i vad ni vill) och enbart äter grönsaker osv. när det egentligen borde bli mer i stil med små kojjor, kamp för överlevnad, och inget gnäll med maten!
Hur man lyckas utveckla en högdragenhet ur detta har jag svårt att se, eftersom alverna ALLTID i alla fantasylir är människan totalt underlägsna till antal, uppfinningsrikedom och anpassningsförmåga. Om JAG bodde i en skog/stad med mina hundra artfränder omgiven av ett tiotusental tjommar som kanske inte var lika bra på att slåss som vi (där har vi en till grej! VARFÖR verkar det som om alver inte gör annat än dänger varandra med svärd dagarna i ända?) så skulle jag ändå hålla käft och inte dra på mig en grinig mobb!
Sen har vi dvärgar, För det första, vad händer med fiskar som lever i underjordiska grottor? DE BLIR BLINDA!
Vidare, varför har de spaltmeter med skägg i trånga gruvgångar, det där skägget måste vara rent livsfarligt för en smed!
Vidare, dvärgarna verka kunna drikka hektoliter med öl som de framställer ur... VAD? Bor man i ett berg får man hålla sig till godo med maskar och lavar eller liknande.
Att låta dvärgar slåss med tvåhandssvärd, dricka vin och älska smörig poesi gör det hela bara idiotiskt. så missförstå mig inte här..
Apprpå svärd och yxor. ärligt talat, om ni såg en elak agitator komma rullande i en trång grottgång, skulle ni vilja ha en yxa, ett svärd eller ett spjut?
Jag hade tagit spjutet! det kan jag sticka fanskapetmed, i andra hand skulle jag ta svärdet eftersom jag kan sticka med det oxå. en yxa kräver svängrum vilket det kanske kan vara lite ont om i det värsta tumultet (okay, svärd och spjut behöver oxå svängrum men betänk hur den typiska dvärgiska yxdängarkonsten ser ut så...)
Sen har vi Orcher, för det första, jag vet inte var orcherna kom ifrån, ursprungligen. Eftersom man ser den i var och varenda rollspel som finns men att Balrogen lyser med sin frånvaro säger mig att Totte kanske inte var först.
VArför varför VARFÖR verkar orcher tycka att ränna runt och dunka saker skulle vara den största njutningen i livet?
VARFÖR skulle inte den lokale storpampen förinta närmaste orchläger med några välriktade ryttarchocker under ddagen? Varför är alltid orchkvinnor frånvarande på slagfältet? En sådan krigisk kultur borde väl inte låsa in halva befolkningen i köket?
Vidare så har vi orchernas sanitära problem, fulhet bla bla bla. För det första så bore väl orcherna hålla rent bättre, hur jäkla bra immunförsvar man än har så vill ingen leva upp till knäna i skit. Vidare, varför är oorcher ALLTID stora och grova med gulnade betar och inpressade pannben?
Listan bhöver inte sluta här, vi har vätta (gobblins, men alla svenska rollspel som använder den betäckningen för vättar brukar jag glatt radera från disken) halvlängdsmän (HOBER!) troll, drakar (tack khelataar) osv i all oändlighet.
Att krossa Fjantasyn och Avgrundsfantasyn är ingen lätt grej. Skillnaden mellan att vara nyskapande och att suga svårt är en balansgång på ett rakblad."
Det du säger är att man ska ta bort allt orealistiskt, men jag tycker det är bättre att man har kvar det som är bra men ge det trovärdigare och bättre/roligare/grymmare förklaringar:
(Jag har aldrig spelat DoD91 eller D&D och ändå spelar jag med mörkalver och skogsalver/högalver stammar väl från Tolkien, eller?)
Dvärgars skägg brinner inte eftersom det inte är vanligt skägg utan dvärgskägg som brinner lika bra som vatten!
Och deras yxor, det är nog inte så kartigt att försöka passera nån som lyckas med att svänga en yxa däremot är det bara att huga av spjutet och passera. Dvärgarna byter till sig sina ingredienser mot metalerna de karvar fram i berget - och vem vet hur dvärgarna har det under de perioder de stänger in sig i berget.
Orcherna har bara ett kön som inte är han/hon, men av omvärlden alltid uppfattats som han:ar. Dom förökar sig istället genom sporer som blir till ägg som kläcks till larver som efter att ha ätit upp sig kryper ner i marken och bygger ett bo - orchfostret som växer till sig genom att få näring ur marken (det är därför orchland ofta är döda land) och när dom är tillräckligt stora "kläcks" och kryper upp genom jorden. Om du sen saknar föräldrar när du kommer upp behöver du vara ganska "grov" för att överleva.
Så, du säger Orcher men inte goblins? Tillåtmig att utrycka min förvåning! Jag är förvånad, vättar är ju faktiskt något som finns i sverige och fanns före Tolkien (tror jag).
/[color:red]von Schnigel</font color=red> som vet att det igentligen var ett tag sen vi tråden "dog".