Nekromanti Några frågor

inte

Veteran
Hejsan hejsan !!
Jag har några frågor här som jag undrar om någon kan svara på:
1. Kan man äga en granatpistol legalt enligt interpols lagar? Det låter orimligt men jag hittade att "DO M/61 BuffaloBoom" reklamförts som ett backup-vapen vid jakt (står i Offensiv). Så då borde ju både granatpistoler och granatrevolvrar vara legala att inehava. En följfråga på detta är om det finns några restriktioner på vilka granater man för köpa till? Får man köpa "vanliga" hangranater på öppna marknaden?

2. Vill också få bekräftat om jag uppfattat det rätt att, kenjutsu bara inehåller ett svärd utan tillvall så om man vill lära sig flera svärd så måste man lära sig t.ex. kenjutsu:katana och kenjutsu:tachi som två separata stritskonster.

3. Ytligare en fråga om stridskonster. Kan karaktären under spelets gång lära sig högre nivå innom en teknik än vad stidskonsten lär ut. Kan man t.ex. lära sig Spark IV i karate som bara lär ut Spark III?

4. Till sist en fråga som jag fått lite huvudbryt över. Varför finns resultaten B8 och B9 under bostäder i grundboken när ingen ändå kan få den som resultat under sin kariär??

eNo

Veteran
1. Nja... Om du har en militärlicens får du använda granater men bara på militärt område. Jag har svårt att tänka meg en yrkeslicens som skulle ge tillgång till handgranater annat än NFD- och tårgasgranater för polisen.

2. Som jag fattar det har du alla japanska svär som basteknink med nivå 1. Sedan får du höja dem separat. En enskilda stridskonster är det inte frågan om. Läs reglerna igen är mitt förslag.

3. Nej. Då måste RP:n lära sig en ny stridskonst som har högre nivå på spark.

4. Antagligen är de till för kommande yrken eller för att folk ska kunna göra egna.

Hoppas svaren har hjälp.

DAKRilla

Hero
"1. Nja... Om du har en militärlicens får du använda granater men bara på militärt område. Jag har svårt att tänka meg en yrkeslicens som skulle ge tillgång till handgranater annat än NFD- och tårgasgranater för polisen."

Tänk även på att detta varierar från land till land. SFS lär ju vara mycket restriktiva på detta områda, även EF om något mindre. För dessa två länder så gäller nog ovanstående, men jag kan tänka mig att det är fullt lagligt att äga granater och andra "militära" vapen i en en hel del andra länder.

inte

Veteran
Först vill jag tack för svaren.
Sedan kommer några kommentarer:
1. Ungeför som jag tänkt tidigare. Det var att jag läste om DO´s granatrevolver där som gjorde mig lite konfunderad.

2. Ja så kan det ju vara

3. Men hur kommer det sig då att det finns högre nivå på vissa tekniker än någon stridskonst har. Kenjutsu har t.ex. den högsta "Insikt" nivån av alla stridskonster (VII) men ändå går listan i teknikbeskrivningen ända till VIII. Varför ??

4. kanske det

DAKRilla

Hero
"3. Men hur kommer det sig då att det finns högre nivå på vissa tekniker än någon stridskonst har. Kenjutsu har t.ex. den högsta "Insikt" nivån av alla stridskonster (VII) men ändå går listan i teknikbeskrivningen ända till VIII. Varför ??"

[*] För att alla stridskonster som finns inte presenteras i Offensiv.
[*] För att ingenting hindrar dig som spelledare från att ändra reglerna och tillåta en person träna upp en högre Nivå än annars möjligt. Ett förslag på hur detta skulle gå till är att du helt enkelt gör inlärnings- eller förbättringsslaget Ob1T6 svårare.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Svar på några av frågorna.

"3. Ytligare en fråga om stridskonster. Kan karaktären under spelets gång lära sig högre nivå innom en teknik än vad stidskonsten lär ut. Kan man t.ex. lära sig Spark IV i karate som bara lär ut Spark III?"

Nja. Inte enligt reglerna, men låt inte dom stoppa dig. Låt din karaktär som har Karate med Spark III 'questa' (gammalt fint DnD koncept :gremwink: ) efter någon legendarisk karatemästare som kan höja hans Karate-Spark över III. Men det ska bannemig inte vara lätt.

I min kampanj så har en av mina spelare Tae-Kwon-Do lättlärt. Tae-Kwon-Don ligger helt enkelt i karaktärens personlighet och hon är intuivtivt väldigt duktig på det. Således så har hon lyckats inkorporera Greppa i sin Tae-Kwon-Do helt på egen hand. Dessutom så efter en mer eller mindre långvarig psykos i Colombias djungler, mitt i stridsfältet mellan Européeiska främlingslegionen och den Colombianska gerillan, så kom hon tillbaka med med teknikerna Bett I och Stridskniv I i sin Tae-Kwon-Do som nu börjar likna någonting helt annat än just Tae-Kwon-Do. Vi funderar på att döpa om den till "Angelicas Flippar ut och dödar folk i-jungeln-tekniken" men namnet får inte riktigt plats i färdighetsrutan på rollformuläret :gremwink:

En annan idé var att döpa om hennes Tae-Kwon-Do till "Kattodo" vilket är Japanska och kan översättas lite grovt med "The art of flying into a rage", eller lite mindre romantiskt på svenska "Konsten att bli fly förbannad", eller lite mer romantiskt på svenska "Den vredesfulla konsten" eller bara "Vredeskonst". Jag och min spelare har inte stämplat något riktigt ännu.

Min poäng med allt det här är:
Det finns ingen regelteknisk väg att höja tekniker i stridskonster över sin gräns, eller att lägga till nya tekniker till stridskonsten, men låt inte det hindra dig!
SL har alltid sista ordet och kan fixa biffen, tänk dock på att inte göra karaktären fullständigt obalanserad genom att kasta in varenda teknik i hela boken till en maxad nivå, utan tänk efter innan ni gör det.

"4. Till sist en fråga som jag fått lite huvudbryt över. Varför finns resultaten B8 och B9 under bostäder i grundboken när ingen ändå kan få den som resultat under sin kariär??"

Det är en bra fråga. Min enda gissning skulle vara att dom är där utifall att man vill göra egna yrken.

/Naug

Klon

Hero
Re: Svar på några av frågorna.

Annars så finns det väl inget som hindrar att man kobinerar olika stridskonster och kanske renat av går nån form av väg dem emellan. Det går ju uppenbarligen att utveckla egna kampsporter och tekniketr så kanske kan man utveckla en del ur sin kampsport till att mer likna en del ur en annan, eller bara något helt nytt...

Hur man skall lösa det med regeler, tja, man kan ju kräva att man lär sig lite i den andra kampsporten men inte riktigt så mycket som man annars kulle behöva, kanske det räcker med att man initierats i kunskapen där, och då ägnat nästintill all tid att studera det specifika momentet, då skulle det ju räcka med 5, tycker man det är för lite är det ju bara höja, såklart. Vill man utveckla nytt själv kan det ju röra sig om långvariga träningssessioner eller något sådant, svåra slag mot den färdighet man har för att få tärningar till förbättringsslag eller nått sådant.

DAKRilla

Hero
Påtal om Kenjutsu...

I Kenjutsu används ganska ofta ett Katana om jag förstått det hela rätt. Katanat är väl inte det okänsligaste av svärd och mycket bygger på att man har ett vasst och välskött egg. Om man parerar mycket så lär detta egg inte alls så fint (man lyckas ju inte alltid få undan fiendens attack med flatsidan). Och vad som förbryllar mig då är att inte Undvika finns med som bas- eller tillvalsteknik. Det känns som logiskt att den tekniken fort skulle evolverat in sig i Kenjutsun just för att bevara samurajens svärd, hans heligaste ägodel eller nå.

DAKRilla

Hero

Jag har en husregel om det där:

Kombinera tekniker från flera stridskonster
Man kan kombinera en teknik från en stridskonst med en teknik från en annan. Man använder det FC som är lägst utav de inblandade stridskonsterna för samtliga svårighetsslag som detta kräver.

(om det bara innebär att man t.ex. ska utnyttja sin Karates spark samtidigt som man håller i sitt Naganita så räknas det inte som en kombination, utan då är det fritt fram att använda tekniker från de stridskonster man behärskar till det FC som man har i teknikens stridskonst.)

Klon

Hero
Re: Påtal om Kenjutsu...

jag vet inte om den skulle vara sådär speciellt helig, ett bra vapen är såklart väldigt bra att ha, men jag skulle allt hellre parera och vara vid liv en att chansa på att undvika och kanske då skadas, i värsta fall dödligt

Klon

Hero

"(om det bara innebär att man t.ex. ska utnyttja sin Karates spark samtidigt som man håller i sitt Naganita så räknas det inte som en kombination, utan då är det fritt fram att använda tekniker från de stridskonster man behärskar till det FC som man har i teknikens stridskonst.) "

när sjutton blir det kombination i så fall?

DAKRilla

Hero

"när sjutton blir det kombination i så fall?"

Låt oss säga att du har stridskonsterna Kenjutsu till FC 12 och Jeet Kune Do till FC 10. Vid ett tillfälle ska du försöka hugga mot en person med rustning med ditt Katana, och vill därför ta i allt vad du bara förmår. Till din hjälp tar du då din Kraftfokusering II från Jeet Kune Do, och kombinerar det med Specifikt Närstridsvapen: Katana III och Hugg II från Kenjutsu. Svårighetsslaget blir det vanliga, d.v.s. Ob3T6, men slås mot 10 istället för 12, trots att det är ditt Katana du använder.

DAKRilla

Hero

"jag vet inte om den skulle vara sådär speciellt helig, ett bra vapen är såklart väldigt bra att ha"

Med tanke på att svärden ibland ärvdes genom flera generationer så tror jag nog det hade ett ganska högt sentimentalvärde för samurajen i och med att kanske hans far, farfar, farfars far och farfars farfar svingar svärdet innan honom. Dessutom växte nog svärden ännu mindre på träd förr i tiden än nu, så man hade inte råd att fått sitt svärd sönderslaget gång på gång.

"jag skulle allt hellre parera och vara vid liv en att chansa på att undvika och kanske då skadas, i värsta fall dödligt"

Om chansen för att komma undan var lika stor då? Då skulle åtminstone jag hellre skona mitt svärd.

ripperdoc

Myrmidon
1. Kan man äga en granatpistol legalt enligt interpols lagar? Det låter orimligt men jag hittade att "DO M/61 BuffaloBoom" reklamförts som ett backup-vapen vid jakt (står i Offensiv). Så då borde ju både granatpistoler och granatrevolvrar vara legala att inehava. En följfråga på detta är om det finns några restriktioner på vilka granater man för köpa till? Får man köpa "vanliga" hangranater på öppna marknaden?

Ja. Man kan äga alla vapen legalt enligt Interpol, bara du har licens för det :)

Sedan är frågan, vilka licenser ger tillåtelse att använda granatvapen, inkluderat handgranater? Det är egentligen bara militärlicensen som tillåter detta fullt ut. Många yrkeslicenser ger dock tillåtelse att använda handgranater; många säkerhetsvakter är faktiskt utrustade med handgranater. Chockgranater är speciella och kan mycket väl lyda under en speciell licens, eller sakna licens. I regel vill dock gärna de auktoriserade våldsutövarna (polis, militär och paramilitära styrkor för bland annat företag) vara ensamma om att äga dessa i strid mkt effektiva handgranater.

Det är vad Interpollagstiftningen säger, som är den gällande standarden i stora delar av världen. Vissa länder har andra lagar, men även där ges sällan lättare lagstiftning för just granatvapen; dessa är så uppenbart terroristförknippade att de flesta drar sig för att ha något att göra med dem. I de länder som saknar egentlig vapenlagstiftning görs ju förstås ingen skillnad på olika sorters vapen, så där är granatvapen "lagliga".

Så nej, granater av olika sorter säljs sällan öppet, utom hos de största vapenhandlarna, och dessa riktar sig då inte till privatpersoner utan till inköpare för företag.

När det gäller ditt exempelvapen så är det inte en felaktighet. I Neotech jagar man främst i mindre nogräknade utvecklingsländer i Afrika, Sydamerika och Asien. Reklamen för DO BuffaloBoom riktar sig till köpglada och rika storviltsjägare som helt enkelt jagar i länder utan vapenlagstiftning. Death Ordnance är inte heller det företaget som skräder sina ord i reklamen; det är olagligt att använda vapen till att ha ihjäl folk, likväl gör DO (och många andra vapenföretag) reklam som bygger just på fraser som "Döda din motståndare snabbt och enkelt" eller motsvarande. Skulle någon stämma dem så kan de alltid svara att de syftade på självförsvar. Frågan är bara hur de kan bortförklara reklamen för prickskyttegevären :gremcool:

När vi ändå talar om vapenlagar och prickskyttegevär: I Offensiv kan det verka lite väl enkelt att införskaffa prickskyttegevär; de är ju ofta inte automatiska, vilket gör att vem som helst har rätt att köpa ett. Detta har många länder motverkat genom att lägga särskilda speciallicenser på vapen som skjuter längre än vissa avstånd, exempelvis 200 meter.

/RipperDoc

Bargad

Veteran

Jag är lite uttråkad just nu så jag går väl tillfälligt ut ur lurking mode och skriver något.

Kenjutsu är ett brett begrepp på kampsystem där man använder svärd för att ha ihjäl folk. Katana används ofta inom de mängder med stilar som finns men även andra vapen lärs ut inom kenjutsuskolor. T.o.m. ju jutsu knep och andra vapen än svärd förekommer inom en del kenjutsuskolor.

Inom japansk svärdskonst blockerar man inte a la Conan-style. Man styr undan motståndarens svärd med en bra mycket mer elegant rörelse samtidigt som man oftast förflyttar sig också (vilket man även gör i västerländska stilar såvitt jag vet) vilket betyder att Parad och Undvika i mångt och mycket borde vara en och samma färdighet. Att försvara sig handlar mer om att läsa motståndaren än att hantera det föremål man har i handen bra så en kenjutsumästare kan vara nog så dödlig med en brödkniv i handen.

Så vad jag försöker säga är att parader inte skadar svärdet nämnvärt om de utförs så som skolorna lär ut samt att att kenjutsuutövare mycket väl kan undvika anfall utan att använda sitt svärd.

OBS
Detta är skrivet halv 5 på natten/morgonen och jag har själv aldrig tränat kenjutsu, bara läst om det (fast läst mycket....) och tränat kendo samt iaido.

DAKRilla

Hero

"Kenjutsu är ett brett begrepp på kampsystem där man använder svärd för att ha ihjäl folk."

Det är precis vad reglerna säger också Närstridsvapen: Japanska svärd).

"Inom japansk svärdskonst blockerar man inte a la Conan-style. Man styr undan motståndarens svärd med en bra mycket mer elegant rörelse samtidigt som man oftast förflyttar sig också (vilket man även gör i västerländska stilar såvitt jag vet) vilket betyder att Parad och Undvika i mångt och mycket borde vara en och samma färdighet."

Precis som du säger så är det inget unikt med att parera på det sättet i kenjutsu eller någon annan stridskonst heller för den delen. Och en förklaring till att det finns en distinkt skillnad mellan färdigheterna är att Blockering innebär en parad och ett undvikande medan ett Unvikande bara innebär att man flyttar sig, snabbare än vid Blockeringen. Och Undvikandet är därför aningen svårare att utföra (vilket den är, kring +Ob1T6 i genomsnitt eller nå).

SoC

Veteran
Har jag svårt att tro då även regeringen i mindre vällbärgade länder vill väll inte att folk flippar ut och plokar fram sin granat pistol :gremlaugh:.

DAKRilla

Hero
Regeringen har inte så mycket att säga till om, utan det är företagen som har det. Och (vissa av) företagen vill sälja vapen, även om de kanske är rädda för att deras kunder sedan kommer och skjuter dem. Nu är det inte så enkelt, men att vapen är vanligare (eftersom lagen mer eller mindre inte hindrar det) i lägre utvecklade länder är nog ett faktum.

Klon

Hero

"Om chansen för att komma undan var lika stor då? Då skulle åtminstone jag hellre skona mitt svärd. "
frågan är om du verkligen skulle ha tid att bedömma det tillräckligt snabbt. det är ju trots allt ofta lättare att parera än att undvika, inte jämt, men ganska ofta enligt min erfarenhet.

Det med samurejerna hade jag inte helt koll på. Jag tror dock att det vara vanligare med funktionsvänliga/dugliga svärd då än nu. Många prydnadssvärd är ju bedrövliga och inte tänkta som annat än prydnader så även om de skulle vara många till antalet så är det inte samma sak.

de vapen som är akuella för tiden bör ju vara vanligare då än senare, verkar ju logiskt i vart fall

Klon

Hero

Okej då begriper jag det hela...
det gör ju dock att man inte kan välja inrikta sig bara specifikt på den delen man vill ha ur en annan stridsskola. Om man nu bara ville ha kraftfokuseringen och inget annat (och därför inte har lärt annat än just det). Det borde ju inte vara omöjligt. På så vis kulle man ju också kunn abygga upp det hela som en egen skola till slut, under spelets gång... det vore ju helt klart roligt.
Men det finns säkert andra sätt att göra det på med...