Re: Omvänt nyttjande av Ob-systemet? [lång]
"
...är nämligen inte helt på det klara med exakt vad du menar, så har jag ett par saker att anmärka på eller eventuellt be dig att förklara närmre."
Äsch.. När jag skriver för lång orkar folk inte läsa och när jag skriver för kort så missförstår folk att jag ändå får förklara med ett långt inlägg senare..
"
För en högre svårighetsgrad brukar ju sannolikt innebära en mindre effekt (i betydelsen mellanskillnad mellan ditt tärningsslags och ditt fördighetsvärde i osyftning hur pass bra du lyckas)."
Inte om man ser det på det sätt jag förslår att man ska få fram effekten på, alltså det summan av tärningsslaget visar (exempelvis 3+4+3 = 11) blir tärningsslagets effekt om det är ett lyckat färdighetsslag.. Man subtraherar alltså inte tärningsslagssumman från färdighetsvärdet..
"
En högre svårighetsgrad innebär ju mer tärningar för dig att försöka slå under ditt färdighetsvärde och följdaktligen en större sannolikhet till att du misslyckas med din färdighet och således får en negativ effekt. Är det den negativa effekten du menar eller ja vad menar du egentligen? "
Det jag menar är, om man slår med OB3T6 så är det minsta man kan få 3.. Om man däremot slår med OB5T6 så är det minsta man kan få 5.. Troligheten för att få en högre effekt är med andra ord större om man har en högre svårighetsgrad då antalet tärningar gör att man slår högre.. Å andra sidan så är det även svårare (nästan omöjligt med OB5T6, enligt min mening) att lyckas med färdigheten..
Jag drar till med ett extremexempel för att tydligt visa nackdelen med mitt tankesätt i Eon... Om man har ett färdighetsvärde på 40 i en färdighet så innebär det att OB3T6 är sämre att slå än OB5T6 om man använder sig av effekt då det är mycket större chans att slå högre med OB5T6.. Med effekt menar jag vad tärningarna visar efter man har räknat ihop dem.. Fast drar man något till sina extremer såsom detta exempel så brukar visserligen inte rollspelregler fungera alls..
Dock kan man
tolka detta som att OB3T6 är alldeles för lätt, vilket gör att den som utövar en handling med OB3T6 tycker den är alldeles för lätt och anstränger sig inte lika mycket som om det hade varit en svår handling.. (jämför detta med fotbollsexemplet som kommer nedan - skjuta i mål med en målvakt - OB3T6 och skjuta i mål utan målvakt - OB1T6.. Effekten blir lägre ju enklare det blir att genomföra uppgiften)
"
En liknande sådan frivillig regel finns ju också i grundboken... täcker dock inte, /.../ då enkelt kunna snickra en ny liten ny husregel som säger..."
Jag är rätt mycket för att skapa generalla riktlinjer som är ett mått för alla regler..
"
Ok, här fattar jag typ noll av vad du menar, antingen har du en mycket egen variant av eonreglerna som du spelar eller så har jag missförstått din idé om att höja effekten genom att lägga till mer tärningar (och således öka svårigheten) på färdighetsslaget. Det låter liksom motsägelsefullt att man skulle vilja höja svårigheten genom att anstränga sig extra!? Utveckla gärna ditt resonemang!"
Oj, jag insåg att jag var lite
Arvidos-flummig i mitt resonemang och man är nog tvungen att vara insatt i hans idéer för att förstå vad jag menar.. Ledsen för det.. För att säga såhär.. Detta är ett insatssystem.. Ju mer du satsar, desto svårare blir det..
För att ta ett exempel.. Du ska lägga en straff i fotboll.. Du kan försöka skjuta någonstans i målet i närheten av stolpen eller försöka satsa och sikta i krysset.. Skjuta någon halvmeter från stolpen kräver ett normalt OB-slag men om du försöker skjuta i krysset så får du en extra OB... Hur avtecknas då detta? Jo, om du får fler tärningar så är chansen för att du slår högre (och därmed får högre effekt) större.. Har du 18 i fotboll så kan du försöka skjuta i krysset.. Normalt så ger OB3T6 ungefär 11 i snitt medan OB4T6 ger 15 i snitt.. Chansen för att missa ökar men även chansen för att göra bättre ifrån dig, alltså få en högre effekt.. Detta kräver dock att man kör med ett system där effekten spelar in och inte bara ska jämföras.. Ett system där om man slår 15 i Fotboll verkligen ger en annan effekt (träffar i krysset) än om man slår 8 (får en snedträff men skjuter
på mål)..
Ni har ju snackat om att ha olika nivåer på färdigheter på Eonforumet (Jag orkar dock inte leta efter tråden då jag måste till skolan om 3 minuter).. Effekt kan användas till detta.. Jag har talat rätt mycket om detta på DoD-forumet..
"
...som tycker det är kul att en av DoD forumets mer kreativa själar har hittat hit!"
Tackar..
Jag har varit här till och från i ett halvår.. Jag brukar komma in på Eonforumet via Info-sidan om jag ser någon tråd som ser intressant ut.. Oftast brukar de inte vara de för att de är för Eonspecifika.. Shamanismtråden som var för 2 veckor sedan var dock intressant.. Synd att jag missade den..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har inte hunnit korrläsa av tidsskäl så vissa av hans tankar och förklaringar kan vara lite fel, vilket får komplettare inatt