Nekromanti några funderingar

Se Valine Anar

Veteran
färdigheten undvika. såg i nått inlägg att någon bågskytt lyckades undivka och fick bara hälften av skadan, om man lyckas undivka, lyckas man inte undivka då..?

en annan sak jag undrar över är motanfall.
kan man undivka motanfall?, det står inget om det vad jag kan hitta(e1)

tredje sakan ..
stridsfärdighet-utmanövring
finns det nån gräns på hur många man kan utmanövra under de 4 sek en stridsrunda tar med tanke på man anfaller någon också

:tekopp:

Tesfforp

Warrior
Re: Några svar

"såg i nått inlägg att någon bågskytt lyckades undivka och fick bara hälften av skadan, om man lyckas undivka, lyckas man inte undivka då..?"
[/i]
Det finns en frivillig regel som säger att om man inte får högre effekt på undvika än vad anfallaren får mot sin vapenfärdighet så undviker man inte helt och får hälften av skadan.

"kan man undivka motanfall?, det står inget om det vad jag kan hitta(e1)"

Motanfall går att undvika.

"finns det nån gräns på hur många man kan utmanövra under de 4 sek en stridsrunda tar med tanke på man anfaller någon också"

Nope!

Lord decado

Veteran

Det FINNS en gräns för hur många man kan utmanövrera, det lämnar alltid en... gränsen för hur många anfall man kan undvika slutar när man inte lyckas längre, blir man träffad är det slut. Kom ihåg att det blir en nivå svårare varje handling samma runda.

Honken

Hero

Ja, man kan undvika motanfall, men det blir en svårighet högre eftersom det är en extra handling. Det är många om och men i det där, men eftersom mothugg görs mot en anfallare och han väljer att göra ett instiktivt försvar så blir han automatiskt försvarare nästa SR.

/Honken

Se Valine Anar

Veteran

Det finns en frivillig regel som säger att om man inte får högre effekt på undvika än vad anfallaren får mot sin vapenfärdighet så undviker man inte helt och får hälften av skadan.
t ex om jag har 14 i svärd
och han har 12 i undvika
jag slår 10
och han slår 9

så tar han alltså hälften av skadan?

Ceram

Hero
effektslag

t ex om jag har 14 i svärd
och han har 12 i undvika
jag slår 10
och han slår 9

så tar han alltså hälften av skadan?
du 14-10=4
han 12-9=3

Du får bättre effekt och träffar alltså motståndaren. Enligt mina regler får motståndaren full skada. Jag slår motstånds slag i eon nästan alltod oavsett om det gäller strid eller annat. Om så inte varit fallet skulle striderna ta för lång tid speciellt med biffar i rustning vilka med ständigt halva skador nästan aldrg skulle ge kritiska skador.

Rickard

Urverk speldesign
Re: effektslag

Ett sätt som går lite snabbare är att säga att summan av tärningarna blir effekten... Är det över färdighetsvärdet så blir effekten 0.. På så sätt så slipper man subtrahera utan kan direkt jämföra summorna..

Visst.. Det kanske blir ett litet hopp mellan 0 de positiva talen, då det inte är så ofta man får 1, 2 eller 3 i tärningsumman men vad gör väl det? Det är likadant för alla..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest håller till på DoD-forumet men använder effekt på just det sättet i DoD

Sankt Creigh

Warrior

du kan m a o inte ta så många pareringar ( eller dyl. ) per runda.

Fair by all means.

// C

Helmgast
Funkar tyvärr inte i Eon

DoD använder samma T20:a vid färdighetsslag, men Eon har olika många tärningar beroende på situation.

// avatarex, har inte orkat pula med Ob-uppochner på sistone

sholi

Veteran
Re: Några RIKTIGA svar

Om man lyckas med undvika men inte får bättre effekt än anfallaren får man bara halva skadan!

Om man både lyckas med undvika och får bättre effekt så har man undivkit helt!

Man kan göra ganska många undvika per runda eftersom det man kan göra flera i rad utan svårighetsgrads ökning. Läs mer om vilka manövrar det e i REGELBOKEN!!

Ofattbart att folk inte tar sig tid att lära sig reglerna. Jag tycker inte att det är roligt som spelare eller spelledare om allt tar tid och man måste sitta och slå i böcker så fort nåt händer. allt kan gå himla snabbt om spelledare OCH spelare lär sig reglerna.

Rickard

Urverk speldesign
Varför skulle det inte göra det?

"DoD använder samma T20:a vid färdighetsslag, men Eon har olika många tärningar beroende på situation."
Förvisso.. Om man har en högre svårighetsgrad så innebär det att man får en högre effekt.. Sant.. Å andra sidan så har jag alltid letat efter regler där man kan försöka anstränga sig för att göra något lite bättre.. För om man får en svårare uppgift så försöker man anstränga sig mer än om man får en lättare.. (tänkte ge ett exempel med att lyfta en lätt sten och en tyngre, men du kan säkert lista ut ett bättre exempel)

Det skulle kunna innebära att man vill lägga till en extra tärning i svårighetsgrad för att kunna stressa sig själv och därigenom få en högre effekt (och inte bara ha i reglerna, lägg till en tärning och du vinner lite i tid eller liknande).. Detta kräver visserligen att det är skillnad på hög och låg effekt i spelsystemet..

Hehe.. Jag hade först ett helt annat svar men sedan tänkte jag efter lite..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som låter det han skrev förut stå kvar som ett bevis på hur kortsiktigt han ibland tänker

<STRIKE>"DoD använder samma T20:a vid färdighetsslag, men Eon har olika många tärningar beroende på situation."
Jo, tack.. Jag har spelat Eon i några år.. Jag vet hur det fungerar.. Jag skrev faktiskt "tärningar" i mitt förra inlägg.. Varför skulle det inte fungera? Förklara gärna för mig på ett sätt som där jag inte lätt kan använda motargumentet: "Det kanske blir ett litet hopp mellan 0 och de positiva talen, då det inte är så ofta man får 1, 2 eller 3 i tärningsumman men vad gör väl det? Det är likadant för alla.."

Skillnaden är just bara att effekten blir lite större.. Det gör inget så länge man bara ska jämföra talen.. Säg att någon har 8 i färdighetsvärde och en annan har 14.. På OB3T6 så kan båda få minst 3 i effekt medan den som har 14 i värde kan få 9-14 i effekt.. Något den med 8 i värde bara kan drömma om.. Den med 14 kan alltså få en effekt mellan 3 och 14 - vilket ger en differens på 11.. Effekten kan alltså ha 11 steg..

Om vi jämför med att subtrahera tärningsumman från värdet så kan vi få effekten 0 till 11, vilket ger (efter en lättare subtrahering) en differens på 11, alltså skillnaden mellan högsta effekten och lägsta effekten.. Effekten kan alltså ha 11 steg.. Så vad är skillnaden, förutom att effekten är 3 högre vid OB3T6?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso inte vet om effekten ökar med perfekt slag men som själv har tagit bort perfekta slag (i DoD) och endast kör med effekt istället (vilket däremot inte skulle fungera lika bra i Eon)</STRIKE>

Omvänt nyttjande av Ob-systemet?

Med reservation för att ha missförstått dig, är nämligen inte helt på det klara med exakt vad du menar, så har jag ett par saker att anmärka på eller eventuellt be dig att förklara närmre. För det första:

Om man har en högre svårighetsgrad så innebär det att man får en högre effekt..
En högre svårighetsgrad innebär ju mer tärningar för dig att försöka slå under ditt färdighetsvärde och följdaktligen en större sannolikhet till att du misslyckas med din färdighet och således får en negativ effekt. Är det den negativa effekten du menar eller ja vad menar du egentligen? För en högre svårighetsgrad brukar ju sannolikt innebära en mindre effekt (i betydelsen mellanskillnad mellan ditt tärningsslags och ditt fördighetsvärde i åsyftning hur pass bra du lyckas).

Å andra sidan så har jag alltid letat efter regler där man kan försöka anstränga sig för att göra något lite bättre.. För om man får en svårare uppgift så försöker man anstränga sig mer än om man får en lättare.. (tänkte ge ett exempel med att lyfta en lätt sten och en tyngre, men du kan säkert lista ut ett bättre exempel)
En liknande sådan frivillig regel finns ju också i grundboken (på sidan 80) som kallas för "Tidsåtgång". Den innebär att om du dubblerar tiden så kan spelledaren i vissa fall låta dig sänka svårighetesgraden på din handling -Ob1T6 per dubblering av tiden (dock max ner till Ob1T6/ Mycket lätt svårighet).
Denna regel kan ju vara tillämpbar exempelvis då man försöker dyrka upp ett lås eller något liknande och tar extra lång tid på sig. Det står dock uttryckligen att det är upp till spelledaren att bedömma om det är tillrådigt att använda sig av regeln eller inte.
Denna regeln täcker dock inte, så som jag ser det, ditt exempel med att lyfta en tung sten och att då antränga sig mer. Man skulle då enkelt kunna snickra en ny liten ny husregel som säger att du exempelvis genom en dubblering av erhållen utmattning för en handling också har möjlighet att sänka svårigheten exempelvis vid fysikt krävande handlingar (som exempelvis vid lyftandet av en tung sten). Dock så borde det finnas ett tak på hur mycket man kan sänka svårigheten så att man inte plötsligt med lätthet kan lyfta stora stenblock i utbyte mot endast lite extra utmattning...

Det skulle kunna innebära att man vill lägga till en extra tärning i svårighetsgrad för att kunna stressa sig själv och därigenom få en högre effekt (och inte bara ha i reglerna, lägg till en tärning och du vinner lite i tid eller liknande).. Detta kräver visserligen att det är skillnad på hög och låg effekt i spelsystemet..
Ok, här fattar jag typ noll av vad du menar, antingen har du en mycket egen variant av eonreglerna som du spelar eller så har jag missförstått din idé om att höja effekten genom att lägga till mer tärningar (och således öka svårigheten) på färdighetsslaget. Det låter liksom motsägelsefullt att man skulle vilja höja svårigheten genom att anstränga sig extra!? :gremconfused: Utveckla gärna ditt resonemang! :gremsmile:

Ljusetsriddare - som tycker det är kul att en av DoD-forumets mer kreativa själar har hittat hit!

Hike

Veteran
Re: Några RIKTIGA svar

Man kan INTE göra flera manövrar i rad utan svårighetsökning.
Har man grundchansen Ob3T6 och gör 2 anfallsmanövrar så slår man Ob4T6 mot BÅDA manövrarna.
Gör man 2 stycken försvarsmanövrar (t.ex undvika) så slår man först med Ob3T6, sedan med Ob4T6 osv för varje manöver man gör.

Alltså kan man inte undvika "ganska många" slag per runda om man inte är VÄLDIGT skicklig.

Du borde uppenbarligen ta en extra titt på reglerna igen...

Man är aldrig fullärd

Man kan INTE göra flera manövrar i rad utan svårighetsökning.
Hur förklarar du då regeln "Upprepade försvarsmanövrer" (sidan 113 i grundboken)? Denna innebär ju att du kan göra försvarsmanövrerna Sidosteg, Gå bakåt, Duck och Hoppa högt flera gånger i rad UTAN svårighetsökning (förutsatt att du gör just en o samma manöver i rad utan att göra några andra manövrer emellan samt att du valt att göra manövern i redogörelsefasen).
Förvisso är det en frivillig regel men då den finns så KAN du faktiskt använda dig av den. Således KAN du med Eons regler faktiskt göra vad du säger att man inte kan. Alltså borde du rimligtvis ha fel i ditt antagande.

Har man grundchansen Ob3T6 och gör 2 anfallsmanövrar så slår man Ob4T6 mot BÅDA manövrarna.
Gör man 2 stycken försvarsmanövrar (t.ex undvika) så slår man först med Ob3T6, sedan med Ob4T6 osv för varje manöver man gör.
För det första är Ob3T6 ingen grundchans snarare är det grundsvårigheten (som iofs avgör chansen att lyckas men det är ingen offeciell benämningen som regelboken använder sig utav och det var ju den vi utgick ifrån eller hur?).
För det andra så har du inte helt rätt i ditt påstående att svårigheten ökar sucessivt för varje försvarsmanövrer man gör. Om du i redogörelsefasen talar om att du tänker göra mer än en försvarsmanöver (exempelvis både Parera och Undvika) så ökar svårigheten med +Ob1T6 för båda manövrerna (vilket i det här fallet skulle inneburit en svårighetesgrad på Ob4T6 för dem båda). Detta till skillnad från om du bara valt en manövrer i redogörelsefasen som du sedan tvingas använda flera gånger (då det funkar som du säger med en sucessiv svårighetsökning med +Ob1T6 per handling utöver den första).

Du borde uppenbarligen ta en extra titt på reglerna igen...
Fördelen med att vara ödmjuk är att man inte faller lika hårt vid sina egna felsteg...

Ljusetsriddare - som förvisso kan regelboken ganska bra men som är långtifrån fullärd eller felfri

Några svar

färdigheten undvika. såg i nått inlägg att någon bågskytt lyckades undivka och fick bara hälften av skadan, om man lyckas undivka, lyckas man inte undivka då..?
Regeln du söker heter "Lyckade Försvar" och återfinns på sidan 113 i grundboken (i Eon 2 iallafall).

Du kan undvika motanfall antingen om du 1. Har valt en försvarsmanöver i redogörelsefasen och således gör bruk av den genom att undvika motanfallet eller genom att 2.Göra en "Instinktiv försvarsmanöver" (se sidan 113).

tredje sakan ..
stridsfärdighet-utmanövring
finns det nån gräns på hur många man kan utmanövra under de 4 sek en stridsrunda tar med tanke på man anfaller någon också
Du kan teoretiskt sett utmanövrera hur många som helt (förutom den sista personen då). Dock så föreslår jag tilläggsregeln att du max kan angripa lika många personer som du själv kan bli angripen av (de andra är ju utmanövrerade och borde ju således logiskt sett vara utom räckhåll). På så vis blir denna teknik som annars lätt blir lite väl ûberbra (framförallt vid högt värde i sin stridskonst) inte fullt lika ûber.

Nja, ett förtydligande kanske vore på sin plats...

gränsen för hur många anfall man kan undvika slutar när man inte lyckas längre, blir man träffad är det slut.
Slut blir det ju faktiskt inte automatiskt om du träffas (såvida du inte misslyckas med ditt dödsslag eller chockslag) så länge du är vid medvetande så får du fortsätta att utföra dina resterande försvarsmanövrer oavsett hur hög din svårighet må vara (dock är det inte särskilt tillrådigt att fortsätta att försöka vid extremt hög svårighet då risken för elakartade fummel då är övervägande).

Ljusetsriddare - påpekar det kanske inte helt uppenbara

Rickard

Urverk speldesign
Re: Omvänt nyttjande av Ob-systemet? [lång]

"...är nämligen inte helt på det klara med exakt vad du menar, så har jag ett par saker att anmärka på eller eventuellt be dig att förklara närmre."
Äsch.. När jag skriver för lång orkar folk inte läsa och när jag skriver för kort så missförstår folk att jag ändå får förklara med ett långt inlägg senare.. :gremsmile:

"För en högre svårighetsgrad brukar ju sannolikt innebära en mindre effekt (i betydelsen mellanskillnad mellan ditt tärningsslags och ditt fördighetsvärde i osyftning hur pass bra du lyckas)."
Inte om man ser det på det sätt jag förslår att man ska få fram effekten på, alltså det summan av tärningsslaget visar (exempelvis 3+4+3 = 11) blir tärningsslagets effekt om det är ett lyckat färdighetsslag.. Man subtraherar alltså inte tärningsslagssumman från färdighetsvärdet..

"En högre svårighetsgrad innebär ju mer tärningar för dig att försöka slå under ditt färdighetsvärde och följdaktligen en större sannolikhet till att du misslyckas med din färdighet och således får en negativ effekt. Är det den negativa effekten du menar eller ja vad menar du egentligen? "
Det jag menar är, om man slår med OB3T6 så är det minsta man kan få 3.. Om man däremot slår med OB5T6 så är det minsta man kan få 5.. Troligheten för att få en högre effekt är med andra ord större om man har en högre svårighetsgrad då antalet tärningar gör att man slår högre.. Å andra sidan så är det även svårare (nästan omöjligt med OB5T6, enligt min mening) att lyckas med färdigheten..

Jag drar till med ett extremexempel för att tydligt visa nackdelen med mitt tankesätt i Eon... Om man har ett färdighetsvärde på 40 i en färdighet så innebär det att OB3T6 är sämre att slå än OB5T6 om man använder sig av effekt då det är mycket större chans att slå högre med OB5T6.. Med effekt menar jag vad tärningarna visar efter man har räknat ihop dem.. Fast drar man något till sina extremer såsom detta exempel så brukar visserligen inte rollspelregler fungera alls..

Dock kan man tolka detta som att OB3T6 är alldeles för lätt, vilket gör att den som utövar en handling med OB3T6 tycker den är alldeles för lätt och anstränger sig inte lika mycket som om det hade varit en svår handling.. (jämför detta med fotbollsexemplet som kommer nedan - skjuta i mål med en målvakt - OB3T6 och skjuta i mål utan målvakt - OB1T6.. Effekten blir lägre ju enklare det blir att genomföra uppgiften)

"En liknande sådan frivillig regel finns ju också i grundboken... täcker dock inte, /.../ då enkelt kunna snickra en ny liten ny husregel som säger..."
Jag är rätt mycket för att skapa generalla riktlinjer som är ett mått för alla regler..

"Ok, här fattar jag typ noll av vad du menar, antingen har du en mycket egen variant av eonreglerna som du spelar eller så har jag missförstått din idé om att höja effekten genom att lägga till mer tärningar (och således öka svårigheten) på färdighetsslaget. Det låter liksom motsägelsefullt att man skulle vilja höja svårigheten genom att anstränga sig extra!? :gremconfused: Utveckla gärna ditt resonemang!"
Oj, jag insåg att jag var lite Arvidos-flummig i mitt resonemang och man är nog tvungen att vara insatt i hans idéer för att förstå vad jag menar.. Ledsen för det.. För att säga såhär.. Detta är ett insatssystem.. Ju mer du satsar, desto svårare blir det..

För att ta ett exempel.. Du ska lägga en straff i fotboll.. Du kan försöka skjuta någonstans i målet i närheten av stolpen eller försöka satsa och sikta i krysset.. Skjuta någon halvmeter från stolpen kräver ett normalt OB-slag men om du försöker skjuta i krysset så får du en extra OB... Hur avtecknas då detta? Jo, om du får fler tärningar så är chansen för att du slår högre (och därmed får högre effekt) större.. Har du 18 i fotboll så kan du försöka skjuta i krysset.. Normalt så ger OB3T6 ungefär 11 i snitt medan OB4T6 ger 15 i snitt.. Chansen för att missa ökar men även chansen för att göra bättre ifrån dig, alltså få en högre effekt.. Detta kräver dock att man kör med ett system där effekten spelar in och inte bara ska jämföras.. Ett system där om man slår 15 i Fotboll verkligen ger en annan effekt (träffar i krysset) än om man slår 8 (får en snedträff men skjuter mål)..

Ni har ju snackat om att ha olika nivåer på färdigheter på Eonforumet (Jag orkar dock inte leta efter tråden då jag måste till skolan om 3 minuter).. Effekt kan användas till detta.. Jag har talat rätt mycket om detta på DoD-forumet..

"...som tycker det är kul att en av DoD forumets mer kreativa själar har hittat hit!"
Tackar.. :gremsmile: Jag har varit här till och från i ett halvår.. Jag brukar komma in på Eonforumet via Info-sidan om jag ser någon tråd som ser intressant ut.. Oftast brukar de inte vara de för att de är för Eonspecifika.. Shamanismtråden som var för 2 veckor sedan var dock intressant.. Synd att jag missade den..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har inte hunnit korrläsa av tidsskäl så vissa av hans tankar och förklaringar kan vara lite fel, vilket får komplettare inatt

Ceram

Hero
snabbhet

Ett sätt som går lite snabbare är att säga att summan av tärningarna blir effekten... Är det över färdighetsvärdet så blir effekten 0.. På så sätt så slipper man subtrahera utan kan direkt jämföra summorna..
Jag tror att tidsvinsten där är liten. Det handlar om att lägga ihop och dra bort med tal under 20 i de flesta fall och det går rysligt fort åtminstone i mitt huvud. Att rafsa ihop tärningar och räkna med dem går för mig ofta fortare än att räkna hur många personer som sitter runt spelbordet. Att två av mina spelare är levande miniräknare gör inte det hela sämre.

Han som mest håller till på DoD-forumet men använder effekt på just det sättet i DoD
Hade jag spelat dod kanske ditt system skulle vara bättre. jag har läst chonopia boken grundligt för länge sedan men gillade inte den så pass mycket att jag ville börja spela det. Sedan dess har jag inte haft tid/orkat läsa flera rollspel över huvud taget...

HerrBjörn

Warrior
I vissa regelsystem gör man så att han som skjuter
slår båge och han som undviker slår undvika..(kk)
Sen jämför man effekten.. Om bågskytten får högre effekt
så träffar han med halv skada.. (halvträff lr. snudd)

kan man undivka motanfall?, det står inget om det vad jag kan hitta
Om du har valt att fördela dina tärningsslag.(räknat med att en
motattack kommer) så har du din fulla rätt (enligt mig) att
undvika lr. parera motanfall med +ob1t6 svårare..
Har du inte fördelat brukar vi ge möjligheten att parera lr. undvika
utan mer svårighetsökning än normalt om man slagit under
insikt när man attackerade annars får man Försvara sig med
+Ob2T6 svårare..
Detta är väldigt individuellt och varierar mellan spelargrupperna
men ungefär så kör vi..

Tja du..
Inte vad jag har sett men man kan ju sätta en seriös gräns..
Hur bra du än är så kan du inte utmanövrera typ 10 pers.
Är det inte så att man måste vinna vinit för att kunna utföra
denna handling??
Isåfall blir det automatiskt en gräns som ökar destå bättre du blir..
Kan va något:D
om det inte står på det viset så är det bara att ändra..
Sid 11 Eon II....... :zeppelinare:
ha det glatt och sup int för mycket..

HerrBjörn

Warrior
Re: Omvänt nyttjande av Ob-systemet?

En högre svårighetsgrad innebär ju mer tärningar för dig att försöka slå under ditt färdighetsvärde och följdaktligen en större sannolikhet till att du misslyckas med din färdighet och således får en negativ effekt.
Detta är det enda riktigt vettiga i hela den här konversationen
känns det som..
Börjar bli riktigt yr här framför skärmen men tror nästan jag fattar..
Keep up the good work..