Nekromanti Några nya vapen

Duddmannen

Hero
Kommentarer

Häst_spjut
Borde kunna använda den anstormande hästens Grundskada för KROSS som bonus på vapnets skada mot hästen. Det är väl till för att stoppa en ryttarchock? Det är förstärkt med metall.

Ryttar_armborst
Hur kommer det sig att det är kraftigare än ett lätt armborst, men ändå kan användas i bara en hand? Sedan måste man väl ändå använda båda händerna för att ladda om? Det har en vevanordning.

Långsabel
En sabel och ett Carwelan är INTE särskilt närbesläktade. De flesta sablar har, mig veterligen endast EN egg, medan ett Carwelan har TVÅ. Carwelan är ett RAKT svärd och en sabel är ett BÖJT (KRÖKT) svärd.

Kastsvärd
Borde man inte använda de allmänna reglerna för att kasta vapen? Istället för att ge ett kortsvärd egenskaper som en kastkniv?

Kama och Tonfa
Dessa borde väl ha i stort sett samma STYK. Säg, 6? Och nog väger de väl ungefär lika mycket också? Eller är det bara som som jag minns det? Det var ju ett tag sedan, nu.

Svärdsstav
Argh! Nej, nej, NEJ, NEEEJ!!! Försök inte skylla det här på Alverna! Usch och fy och blä! Ta bort det! Snälla! En stav och en järnskodd stav må ha samma färdighet, men en stav med svärdsklingor bör man behandla ordentligt annorlunda (om man vill behålla fingrar och tår). Gör en ny färdighet som är besläktad med Stav istället.

Sammanfattning
Inspirerande och med en schysst bredd på vapnen. Gott initiativ!

MEN:
Stavningen! Korrekturläs allt material innan du skickar upp det nästa gång. Låt någon du känner läsa igenom det också. Pröva att läsa texten högt och L Å N G S A M T så märker du lättare var det finns särskrivningar som inte hör hemma. Det heter således Hästspjut respektive Ryttararmborst och ingenting annat. Eller?

Slarn

Excentriker
Hästspjutet kan nog fungera, bestäm bara vilka som ska ha uppfunnit detta spjut (om det införs blir det Mundanas kraftigaste spjut, så alla bör nog inte ha det).

Ryttararmborstet tycker jag har alldeles för stor skadeverkan för sin storlek och sitt styrkekrav. Vore kanske mer passande om t ex. Consaber snott denna idé från cirefaliernas cineramozin och gjort en liknande variant anpassad till ryttare. Arn de Gothias trupper har väl något liknande i någon Guillou-bok om jag inte minns fel.

Långsabeln kanske kan funka, BRYT verkar dock lite väl högt för en vass sabel, åtminstone jämfört med de övriga västerländska sablarna. Hitta gärna på något coolt mûhadinskt namn åt den!
Och sen nämns den som ett lätt vapen och har bara STYK 6... så det kanske ska vara 1,3 i stället för 13 kg?

Kastsvärdet verkar ganska märkligt, men jag låter nog svärdsexperterna här avgöra om det verkligen är effektivt att ha en kastkniv i denna storlek.

Beskriv gärna hur kaman ser ut, själv är jag inte så inne på såna där ninjavapen (är det väl?) men det är väl från början någon slags slaga? Värdena fungerar nog dock bra, kan passa in i "tillhyggen".

Tonfan verkar också lite märklig, den har jag aldrig ens hört talas om i verkligheten men verkar funka ungefär som en klubba regelmässigt. Dock har den förhöjd skadeverkan och BRYT, varför det?

Svärdsstaven kan tyckas vara en i stort sett sämre version av det existerande alvvapnet ishani. Kan du inte bara införa vissa dubbeleggade ishani i spelvärlden och hitta på någon husregel (och kanske stridskonst) som skiljer dem från att fäktas med en vanlig?

Pendragon

Swashbuckler
Re: Kommentarer

Tja... jag passar på att flika in mina kommentarer med duddmannens så att jag kan kommentera hans kommentarer i samma veva. :gremlaugh:

Häst_spjut
Borde kunna använda den anstormande hästens Grundskada för KROSS som bonus på vapnets skada mot hästen. Det är väl till för att stoppa en ryttarchock? Det är förstärkt med metall.
Lite väl effektivt jämfört med en pik, som faktiskt är avsedd för exakt samma sak. Annars har Duddmannen en bra poäng. Jag trodde förvisso att reglerna redan täckte den situationen dock.

Ryttar_armborst
Hur kommer det sig att det är kraftigare än ett lätt armborst, men ändå kan användas i bara en hand? Sedan måste man väl ändå använda båda händerna för att ladda om? Det har en vevanordning.
Historiskt så andvändes lättare armborst som spändes med så kallad getfot, då vevanordningar var opraktiska i sadeln.

Långsabel
En sabel och ett Carwelan är INTE särskilt närbesläktade. De flesta sablar har, mig veterligen endast EN egg, medan ett Carwelan har TVÅ. Carwelan är ett RAKT svärd och en sabel är ett BÖJT (KRÖKT) svärd.
Öhm? Katana? Trist men sant, men Menon-Aun är inte japan.

Kastsvärd
Borde man inte använda de allmänna reglerna för att kasta vapen? Istället för att ge ett kortsvärd egenskaper som en kastkniv?
Åh. Gud. Nej.

Kama och Tonfa
Dessa borde väl ha i stort sett samma STYK. Säg, 6? Och nog väger de väl ungefär lika mycket också? Eller är det bara som som jag minns det? Det var ju ett tag sedan, nu.
Se kommentaren om Menon-Aun ovan.

Svärdsstav
Argh! Nej, nej, NEJ, NEEEJ!!! Försök inte skylla det här på Alverna! Usch och fy och blä! Ta bort det! Snälla! En stav och en järnskodd stav må ha samma färdighet, men en stav med svärdsklingor bör man behandla ordentligt annorlunda (om man vill behålla fingrar och tår). Gör en ny färdighet som är besläktad med Stav istället.
En sån här har jag faktiskt på gång... har börjat pilla med en hel drös mer eller mindra skumma Kiriya-vapen. Om jag och Eleas lyckas slita oss från knights of the old republic och faktiskt får nått gjort, så lär deta dyka upp en liten kollektion snart. Räkna med bisarra kombinationsvapen och mycket kedjor... Blade of the Immortal-style. Möjligtvis även nåt litet skoj system för fria kombinationer.

/Joel - snart med ny uppdatering på Drunoks Drängar.

Lycan

Hero
Kommentarer.

När man sammanfogar två substantiv i svenskan till ett så kallat sammansatt substantiv gör man detta utan mellanrum.

Exempel:

Häst + Spjut = Hästspjut.

Detta är relativt enkelt att lära sig och ger en helt annan trovärdighet åt ens texter. Sär skriv ning ar är måhända nyttiga morfemövningar, rent språkligt ser de dock ganska klyddiga ut.

I detta inlägg bifogar jag i samband med kommenteringen en "rättad" version av din text, se det inte som en förolämpning, se det som ett tips.

Såja, slut på tråkerierna, nu till kommentarerna.

"Hästspjut
Hästspjutet är en nära släkting till piken, skillnaden är att hästspjutet har en större spets som påminner om lansens. Spjutet är även försett med en tvärstång för att förhindra att anfallande ryttare kommer ända fram till den som håller i spjutet. Spjuten är oftast förstärkta med metall.
"

Trevligt nog, men kanske lite väl effektivt om man tittar på det rent regeltekniskt? Förslaget om användande av hästens grundskada mot sig själv tyckte jag var ypperlig. Sedan undrar jag om tvärstången är nödvändig. Hur menar du med "ända fram"? Skulle ryttaren spetsas på spjutet och glida längs med det och blöda ner försvararens fingrar?

"Ryttararmborst
Ryttararmborstet är ett lätt armborst som är lite mindre än det vanliga armborstet och med en mycket hårt spänd sträng och är försett med en vevanordning för att spänna strängen.
Armborstet används vanligtvis av lätta ryttare för att skada och döda motståndarnas hästar och ryttare när dom är i rörelse.
"

Lite väl liten praktiskt skillnad från de vanliga armborsten för att kännas nödvändigt.

"Långsabel
En långsabel är det svärd som för människor är det närmaste man kan komma ett Carwelansvärd. Långsabeln är ett långt, lätt och oerhört vasst eneggat svärd som återfinns framför allt i västländerna och Menon-Aun
"

Inte Carwelan nej. Hitta på ett snyggt namn åt svärdet, tillskriv det någon kulturell egenhet, se till att det inte är japanskt...etc. Regeltekniskt verkar det okej.

"Kastsvärd
Kastsvärdet är ett ganska ovanligt vapen. Kastsvärdet är ett lätt och välbalanserat kortsvärd som fungerar som en stor kastkniv. När svärdet används i närstrid så får det samma skadeverkan och SI som ett kortsvärd.
"

Lite väl fantastiskt för min smak. Men jag antar att det fungerar i ett fantasyrollspel...

"Kama
Kama är egentligen inte något vapen utan ett jordbruksredskap men kan lätt användas som vapen om man behöver och har blivit populärt bland somliga som vill ha något att försvara sig med på platser där man egentligen inte får bära vapen.
Vapnet förekommer i västländerna och Menon-Aun
För Kama använder man vapenfärdigheten Yxa.
"

Västländerna och Menon-Aun är inte Japan - inte ens Asien - jag lovar. Först och främst vill jag dock ha en beskrivning av kamans utseende - jag har ingen aning om hur den ser ut efter din beskrivning.

"Tonfa
Tonfa är en sorts klubba som man bär så att den skyddar underarmen.
Slagen utdelas med den delen som skyddar underarmen i cirklande rörelser med stor kraft och hög hastighet.
Vapnet åter finns i västländerna och Menon-Aun
"

Jo, tonfan är väl trevlig... Men som sagt var är inte västländerna och Menon-Aun Asien, att försöka göra Ninjaland av de västra länderna på Mundana är lite tråkigt i min åsikt. Varför inte hitta på ett häftigt tirakiskt namn på tonfan, förse den med hajtänder och ge den till bazirkpiraterna? (Eller något.)

"Svärdsstav
Svärdstaven är en stav med ett eneggat svärdsblad i varje ände, vapnet är mycket ovanligt, och brukas enbart av alver, främst Thism och Kiriya.
Svärdsstaven används med vapenfärdigheten stav
"

Det här var det mest spännande vapnet i din kollektion. Alverna namnger dock nästan alltid sina vapen efter hjältar och dylikt. "Svärdsstav" är således lite väl fantasilöst för att låta alviskt, hade det varit ett dvärgvapen...visst...
Så, ett roligt namn är alltid spännande, kanske lite kultur kring vapnet också?

Det kan t.ex. heta "Vrishyavrin", vilket var namnet på den Kiriyaalv som under det femte kriget (det där alverna var allierade med dvärgarna alltså) åtog sig att försvara sin hemby i Sunaris utkanter mot tirakernas horder. Byn hade ett fåtal vapenföra kiriya som ställde sig bakom Vrishyavrin och läget såg mörkt och hopplöst ut. Vrishyavrins kämparglöd och fruktansvärda skicklighet höll dock alvernas mod uppe. I början av kriget, när bara mindre band av härjande tiraker angrep byn, nöjde hon sig med sin visna, men i takt med att tirakangreppen tätnade tvingades hon att byta vapen till ishani. Mot krigets hade byn blivit en fristad från tirakerna i hela södra Sunari, försvararna var nu förstärkta av områdets alla vapenföra alver, tillsammans med några andra udda typer. Vrishyavrin hade slutligen låtit fästa en andra klinga på sin ishani och stod alltjämt i stridens mitt, omgiven av sina fränder, översköljd med tirakblod.

När så kriget tog slut fick Vrishyavrin odiskutabel hjältestatus i regionen, och som en hedersbetygelse döptes den tvebladade ishanin efter henne. I kiriyakvädet "Do kartsimvin ferlaninaé's Vrishyavrinro shenimi" kan vi höra om kriget i större detalj och dessutom ta del av de otaliga hjältedåd som utfördes av Vrishyavrin och hennes allierade under tirakkriget.

Sedan hittar man bara på en liten ovanlig eller unik stridskonst åt vapnet och vips känns det mycket mer "påtagligt", som att det faktiskt har en plats i Mundana.

I övrigt tycker jag att det är väldigt trevligt med sådant här, konkreta texter och inte bara dumma frågor eller gnäll... Får väl erkänna att jag själv känner mig lite träffad där.

- Lycan

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Re: Kommentarer.

Det kan t.ex. heta "Vrishyavrin", vilket var namnet på den Kiriyaalv som under det femte kriget (det där alverna var allierade med dvärgarna alltså) åtog sig att försvara sin hemby i Sunaris utkanter mot tirakernas horder. Byn hade ett fåtal vapenföra kiriya som ställde sig bakom Vrishyavrin och läget såg mörkt och hopplöst ut. Vrishyavrins kämparglöd och fruktansvärda skicklighet höll dock alvernas mod uppe. I början av kriget, när bara mindre band av härjande tiraker angrep byn, nöjde hon sig med sin visna, men i takt med att tirakangreppen tätnade tvingades hon att byta vapen till ishani. Mot krigets hade byn blivit en fristad från tirakerna i hela södra Sunari, försvararna var nu förstärkta av områdets alla vapenföra alver, tillsammans med några andra udda typer. Vrishyavrin hade slutligen låtit fästa en andra klinga på sin ishani och stod alltjämt i stridens mitt, omgiven av sina fränder, översköljd med tirakblod.

När så kriget tog slut fick Vrishyavrin odiskutabel hjältestatus i regionen, och som en hedersbetygelse döptes den tvebladade ishanin efter henne. I kiriyakvädet "Do kartsimvin ferlaninaé's Vrishyavrinro shenimi" kan vi höra om kriget i större detalj och dessutom ta del av de otaliga hjältedåd som utfördes av Vrishyavrin och hennes allierade under tirakkriget.
Tack fö förslaget detta var pricis vad jag behövde, och din ide komer att brukas väl, och jag vet att min stavning är dålig

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Ryttararmborstet tycker jag har alldeles för stor skadeverkan för sin storlek och sitt styrkekrav. Vore kanske mer passande om t ex. Consaber snott denna idé från cirefaliernas cineramozin och gjort en liknande variant anpassad till ryttare. Arn de Gothias trupper har väl något liknande i någon Guillou-bok om jag inte minns fel.
Iden med consaber ska användas, och det var rätt gissat, det med Arn, jag fick iden direkt ur Riket vid Vägens slut.

Tonfan verkar också lite märklig, den har jag aldrig ens hört talas om i verkligheten men verkar funka ungefär som en klubba regelmässigt. Dock har den förhöjd skadeverkan och BRYT, varför det?
En Tonfa ser ut som ett F utan den övre pinnen och bärs i den undre.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Några nya vapen, del 2

Bättre, men jag vill fortfarande påstå att hästspjutet och framför allt ryttararmborstet gör löjligt mycket skada.

/Joel

Lycan

Hero
Förklaring.

Alltså, det där med särskrivningarna var inte menat som en besserwisseraktig anmärkning på din stavning. Jag ville bara hjälpa dig, du stavar helt okej och har bra flyt i texten. Hade du bara lärt dig att kontra dina särskrivningar hade dina texter sett snygga ut.

Det är himla lätt faktiskt. Det där med särskrivningar.

- Lycan

Ceram

Hero
nähä

Det är himla lätt faktiskt. Det där med särskrivningar
Det där är individuellt. För mig är inte särskrivningar himla lätt. Jag kan fortfarande inte se alla särskrivningar och ihopskrivningar när jag skriver för hand (vilket jag helst undviker) trots att jag jobbat på det i typ tio år. men det går att åtgärda genom att läsa vad man faktiskt har skriva inte vad man tror att man skrivit...

Bäver

Veteran

Intressanta förslag på nya vapen och det är olika vad man kan tycka om dem. Dock tycker jag att Vrishyavrin är en god idé och jag undrar bara om du fått idén från Sagan om Ringen-filmen. Scenen där man får se hur Sauron blir av med ringen. Där står det ett helt gäng Alver i fronten på de godas armé och slaktar svartfolk med något stavliknande.

Samt ett råd angående "sär skrivning", i svenskan kan man följa rådet: Är man osäker, skriv ihop!

swazze

Swordsman
Re: Några nya vapen, del 2[ANT]

Leta rätt på någon sida med japanska eller kinesiska vapen så hittar hur många konstiga vapen som helst.

zuntona

Swordsman

Okej Joel så du la upp din samling till slut. Jag måste hålla med flera här om att ryttararmborstet tar allt för mycket i skada. Dessutom är räckvidden betydligt för lång. Fördelen med häst är ju att de kan röra sig över stora område fort.
Dock så hoppas jag inte att någon av min rollpersoner kommer komma i kontakt med något av vapnen när vi spelar.

rax

Swordsman

Dagens Vampyrjägaren, tänkte fälla några kommentarer om dina vapentexter. Tvärtemot de flesta här i tråden är jag dock inte särskilt positiv, tyvärr.

Innan jag fortsätter vill jag dock påpeka att detta inte är ditt fel allena. Du får här en liten släng av sleven för att jag under en längre tid retat mig på det enorma vapenutbudet i Mundana. Texten är alltså lika mycket allmänt grubblande kring designfilosofin för publicerade vapen i Mundana som en specifik kommentar till dina idéer. :gremwink:

Vad är det för konstigt med alla dessa vapen då? Självklart har vapenutbudet även i verkligheten varit stort och de flesta kulturer har utvecklat egna versioner av olika standardvapen, t ex yxor, svärd, bågar, spjut, m m. Men varför måste varje lilla konstruktionskillnad på ett vanligt svärd eller spjut (eller whatever) rendera ett helt nytt vapen - gärna lite starkare, lite lättare och med lite bättre skada - i Eon?

I ditt specifika fall gör det att jag inte inser nyttan med t ex hästspjutet - det är ju bara en bättre pik?

Ryttararmborst - det finns lätta armborst, dubbelarmborst och diverse dvärgiska armborst som redan kan användas till detta? Behövs verkligen ett till?

Långsabel - för att människor också förtjänar sitt carwelan/sin katana?

Kama och tonfa - bryter mot vapentrenden i Eonprodukterna hittills genom att vara annorlunda (bra!), men direktimporterade japanska vapen är jag allmänt trött på. Du har iaf inte gett dem übervärden, vilket är ett klart plus som jag ser det.

Vad gillar jag då? Jo, kastsvärdet och svärdsstaven! Om man nu tvunget ska hitta på nya vapen så ser jag hellre sånt än nya, ballare, versioner av något som redan finns till förbannelse. Riktigt skumma och fantasymässiga vapen är roligare, bara de inte hela tiden blir en ursäkt att skapa ett supervapen.

Kastsvärdet - tja, kan man använda kastknivar och kastyxor kanske det går med kastsvärd också?

Svärdsstaven - håller med Arandon (tror det var han). Det här är bara en ishani med två klingor. Jag hade använt stats för en ishani och helt enkelt gett vapnet fördelen att man kan använda stridstekniken "Dubbelstöt" med den. Vapnet kräver då en särskild stridskonst för att använda, vilket borde räcka som förklaring att det inte är så många som använder den.

Nu har jag gnällt färdigt. Ta dock inte detta som ett försök att "tysta" dig - det här är bara mitt personliga tyckande. Fortsätt skriva och posta dina idéer!

/Rax, vill se något nytt på rollspelsfronten (ja, jag är en gammal gnällspik) :gremblush:

Slarn

Excentriker
Vapenjox

Dock tycker jag att Vrishyavrin är en god idé och jag undrar bara om du fått idén från Sagan om Ringen-filmen. Scenen där man får se hur Sauron blir av med ringen. Där står det ett helt gäng Alver i fronten på de godas armé och slaktar svartfolk med något stavliknande.
Nja, åtminstone enligt Games Workshop har alverna där enklingade spjutsvärd, lite som ishani, men det är svårt att se på filmen.

zuntona

Swordsman

Jag kanske har tolkat Joel fel men när han nämde svärdstaven för mig så trodde han hade samma bild av den som en annan av mina goda vänner. En kort stav inte en stor lång stav fast genom att läsa det han skrivit måste jag misstolkat för jag trodde själva staven bara skulle vara runt 60 cm.

rax

Swordsman

Enligt hans egna uppgifter: 150 cm lång. Kan vara 3x50cm klinga/stav/klinga, 45/60/45cm, whatever.

Min egentliga poäng var att det är onödigt att göra ett helt nytt vapen som till allt annat än längden är likadan som en ishani (förutom den extra klingan då). Ishanin beskrivs som 210cm lång (eller är det 220cm?). Säg 3x70cm så har du både en hyfsat lång stav att manövrera med och rejäla klingor (som två niamhsvärd).

En ishani med två klingor är ju dessutom precis hur vapnets beskrivs i stämningstexten. :gremwink:

/Rax, sömnig :gremsmirk: