Vampirehunter J
Veteran
Här kommer några ny vapen som jag har skrivit, och vill ha era åsikter om, mycket nöje
Lite väl effektivt jämfört med en pik, som faktiskt är avsedd för exakt samma sak. Annars har Duddmannen en bra poäng. Jag trodde förvisso att reglerna redan täckte den situationen dock.Häst_spjut
Borde kunna använda den anstormande hästens Grundskada för KROSS som bonus på vapnets skada mot hästen. Det är väl till för att stoppa en ryttarchock? Det är förstärkt med metall.
Historiskt så andvändes lättare armborst som spändes med så kallad getfot, då vevanordningar var opraktiska i sadeln.Ryttar_armborst
Hur kommer det sig att det är kraftigare än ett lätt armborst, men ändå kan användas i bara en hand? Sedan måste man väl ändå använda båda händerna för att ladda om? Det har en vevanordning.
Öhm? Katana? Trist men sant, men Menon-Aun är inte japan.Långsabel
En sabel och ett Carwelan är INTE särskilt närbesläktade. De flesta sablar har, mig veterligen endast EN egg, medan ett Carwelan har TVÅ. Carwelan är ett RAKT svärd och en sabel är ett BÖJT (KRÖKT) svärd.
Åh. Gud. Nej.Kastsvärd
Borde man inte använda de allmänna reglerna för att kasta vapen? Istället för att ge ett kortsvärd egenskaper som en kastkniv?
Se kommentaren om Menon-Aun ovan.Kama och Tonfa
Dessa borde väl ha i stort sett samma STYK. Säg, 6? Och nog väger de väl ungefär lika mycket också? Eller är det bara som som jag minns det? Det var ju ett tag sedan, nu.
En sån här har jag faktiskt på gång... har börjat pilla med en hel drös mer eller mindra skumma Kiriya-vapen. Om jag och Eleas lyckas slita oss från knights of the old republic och faktiskt får nått gjort, så lär deta dyka upp en liten kollektion snart. Räkna med bisarra kombinationsvapen och mycket kedjor... Blade of the Immortal-style. Möjligtvis även nåt litet skoj system för fria kombinationer.Svärdsstav
Argh! Nej, nej, NEJ, NEEEJ!!! Försök inte skylla det här på Alverna! Usch och fy och blä! Ta bort det! Snälla! En stav och en järnskodd stav må ha samma färdighet, men en stav med svärdsklingor bör man behandla ordentligt annorlunda (om man vill behålla fingrar och tår). Gör en ny färdighet som är besläktad med Stav istället.
Tack fö förslaget detta var pricis vad jag behövde, och din ide komer att brukas väl, och jag vet att min stavning är dåligDet kan t.ex. heta "Vrishyavrin", vilket var namnet på den Kiriyaalv som under det femte kriget (det där alverna var allierade med dvärgarna alltså) åtog sig att försvara sin hemby i Sunaris utkanter mot tirakernas horder. Byn hade ett fåtal vapenföra kiriya som ställde sig bakom Vrishyavrin och läget såg mörkt och hopplöst ut. Vrishyavrins kämparglöd och fruktansvärda skicklighet höll dock alvernas mod uppe. I början av kriget, när bara mindre band av härjande tiraker angrep byn, nöjde hon sig med sin visna, men i takt med att tirakangreppen tätnade tvingades hon att byta vapen till ishani. Mot krigets hade byn blivit en fristad från tirakerna i hela södra Sunari, försvararna var nu förstärkta av områdets alla vapenföra alver, tillsammans med några andra udda typer. Vrishyavrin hade slutligen låtit fästa en andra klinga på sin ishani och stod alltjämt i stridens mitt, omgiven av sina fränder, översköljd med tirakblod.
När så kriget tog slut fick Vrishyavrin odiskutabel hjältestatus i regionen, och som en hedersbetygelse döptes den tvebladade ishanin efter henne. I kiriyakvädet "Do kartsimvin ferlaninaé's Vrishyavrinro shenimi" kan vi höra om kriget i större detalj och dessutom ta del av de otaliga hjältedåd som utfördes av Vrishyavrin och hennes allierade under tirakkriget.
Iden med consaber ska användas, och det var rätt gissat, det med Arn, jag fick iden direkt ur Riket vid Vägens slut.Ryttararmborstet tycker jag har alldeles för stor skadeverkan för sin storlek och sitt styrkekrav. Vore kanske mer passande om t ex. Consaber snott denna idé från cirefaliernas cineramozin och gjort en liknande variant anpassad till ryttare. Arn de Gothias trupper har väl något liknande i någon Guillou-bok om jag inte minns fel.
En Tonfa ser ut som ett F utan den övre pinnen och bärs i den undre.Tonfan verkar också lite märklig, den har jag aldrig ens hört talas om i verkligheten men verkar funka ungefär som en klubba regelmässigt. Dock har den förhöjd skadeverkan och BRYT, varför det?
Det där är individuellt. För mig är inte särskrivningar himla lätt. Jag kan fortfarande inte se alla särskrivningar och ihopskrivningar när jag skriver för hand (vilket jag helst undviker) trots att jag jobbat på det i typ tio år. men det går att åtgärda genom att läsa vad man faktiskt har skriva inte vad man tror att man skrivit...Det är himla lätt faktiskt. Det där med särskrivningar
Nja, åtminstone enligt Games Workshop har alverna där enklingade spjutsvärd, lite som ishani, men det är svårt att se på filmen.Dock tycker jag att Vrishyavrin är en god idé och jag undrar bara om du fått idén från Sagan om Ringen-filmen. Scenen där man får se hur Sauron blir av med ringen. Där står det ett helt gäng Alver i fronten på de godas armé och slaktar svartfolk med något stavliknande.