Nekromanti Nån som sett DoD filmen?

^ DeXteR ^

Veteran
Såg häromdagen att det kommit ut en film med namnet "Dungeons and Dragons" nån som har sett den? Verkar ju iaf som man kan gå och se den om man bara tar namnet till hänsyn....

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"D&D-filmen", menar du alltså

Jag har sett D&D-filmen (alltså Dungeons & Dragons-filmen), och den var inte så bra. Se om FotR istället. /M

^ DeXteR ^

Veteran
Dawsons Creek mot Xena alltså... he he... fan låter som man kanske ska hyra Bananer i Pyjamas the complete series istället... :gremsmile:

hernod

Veteran
Ja, jag har sett den.
Den är faktisk bra, även om man ska tro att den ska vara dålig. Det var faktisk en av de bästa fantasyfilmerna jag hade sett innan Sagan om Ringen. Nu ligger D&D tvåa på fantasy filmer jag tycker är bra.

Eksem

Champion
Okej, alla har rätt till sin åsikt...

Men, jag måste bara få uttrycka min avsky inför att att negertjuven snackar ghettoslang, att dvärgen nästan är löjligt stor, att allt är klyschigt bortom förståelse och att min kompis Tommy tycker att den är riktigt bra.

Feuflux

omjonasson.se
Jag har sett DoD filmen?

Tycker du är lite överkritisk nu. Visst, filmen är inget mästerverk men i brist på konkurrens (finns alldeles för lite fantasyfilm) så duger den som temporärunderhållning. Har inte sett Dawsons Creek så det kan jag inte kommentera, men Xena är väl bra?/images/icons/smile.gif Min personliga favorit är Joxer, han är jätterolig! För att bli seriös för ett ögonblick igen, drakarna i filmen är väl tuffa?

Eksem

Champion
Re: Jag har sett DoD filmen?

Nej, det finns inte för lite fantasyfilm. Fantasyfilm är nämligen aldrig bra (Sagan Om Ringen är det enda lysande undantaget). Fantasy på film kräver en bra historia, extremt bra skådespelare, mycket välgjorda effekter osvosv.
D&D-filmen har inget av ovanstående.

D&D-filmen har en story som påminner om ett riktigt dålig rollspelsäventyr. Skådespelarna spelar sämre än spelarna i min spelgrupp. Dialogen är skräp (hänvisar främst till tjuven som mest påminner om en vek Eddie Murphy-klon). Effekterna är taffliga, även om de är bättre än äldre fantasyfilmer.

Nej tack, skippa fantasy på film, om det är inte är i klass med Sagan Om Ringen.

Tyr

Hero
Jag har inte sett Bananer i Pyjamas the complete series...men jag skulle nog råda dig till att se den hellre än Dungeons & Dragons: The Movie /images/icons/laugh.gif

D&D är dålig på många sätt...men om du får tillfälle att se den ska du lyssna noga på dom urusla dialogerna, jag har aldrig sett maken till sämre.

Ex. "It's just like you thieves to steal things that doesn't belong to you!"

Hasse

Hero
Nu glömmer du allt några filmer

"Nej, det finns inte för lite fantasyfilm. Fantasyfilm är nämligen aldrig bra (Sagan Om Ringen är det enda lysande undantaget)."

Jag håller inte med, även om jag vet att smaken är som baken./images/icons/grin.gif

SoR är inte den enda fantasyfilm som inte är dåligt. Vilka andra filmer är det då som jag tänker på som är bra eller bättre. jo följande:

*Conan Barbaren: Mycket bra
*Merlin: Bra
*Dragonheart: Bra, även om jag trodde den skulle vara bättre så var den inte dålig.
*Conan Förgöraren? (tvåan): Bra, fast bara nätt och jämt, en besvikelse jämfört med ettan men nu skulle vi jämföra med fantasyfilm i sin helhet.

Rickard

Urverk speldesign
<A HREF=http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=culture&Number=122692&page=&view=&sb=&o=&vc=1#Post122692>Här</A> är en liten lista på vad jag jag tycker om den filmen.. Lätt SPOILER-varning..

/</font color=448800>Han</font color=448800> som antar det är en sån där film som man ska ha sett som rollspelare

Riddaren

Swashbuckler
Vaddå? Har Riotminds gjort en film nu också på Trudvang????

Det har jag missat... Och inte har jag sett filmen Dungeons & Dragons heller för den delen... /images/icons/wink.gif

Riddaren

Eksem

Champion
Re: Nu glömmer du allt några filmer

Skulle Conan vara bra? Den tillhör lätt en av de sämsta filmer jag sett. Manuset är helt värdeslöst, skådespelandet är under all kritik (i den mån det ens finns). Miljöerna är dock lite coola av och till.

De andra filmerna tänker jag inte ens uttala mig om. Nej, fantasy gör sig bäst som rollspel, näst bäst som bok och i tredje fall som radiopjäs. Men på TV eller bio, nej tack!

Krille

Super Moderator
Ett par till

10th Kingdom: Åtta timmar TV-serie som utspelar sig ca 200 år efter Snövit. Fantastiska miljöer, bra effekter för att vara TV-produktion, schysst skådespeleri (Wolf snor showen) och en härlig humor. Och om ni tror att det där med Snövit innebär barnsagor... glöm det.

Dragonslayer: Underskattad Disney-produktion från tidigt åttital, med en (ur filmhistorien betraktat) oöverträffad drake, schysst magi och härlig stämning från tidig medeltid.

Ronja Rövardotter: Folk får säga vad de vill, men en film med grådvärgar och vildvittror är definitivt fantasy. Att det dessutom är Tage Danielssons bästa produktion gör inte saken sämre. Besvikelsen är Birk, som låter som att han läser från en tavla någonstans bakom kameran.

Labyrinth: Femtonåriga Sarah blir trött på sin skrikande lillebror, och önskar att trollen kunde ta honom. Det gör de, och innan Sarah vet ordet av har hon fått tretton timmar på sig att ta sig igenom Trollkungens labyrint för att hämta tillbaka babyn. Med David Bowie som Jareth, i hans bästa filmroll, manus av Terry Jones (från Monty Python) och design av Brian Froud. Knasig, kul, skitläcker att titta på.

The Dark Crystal: Jim Hensons mycket egensinniga fantasyfilm från 1982. För tusen år sedan splittrades den Mörka Kristallen, och två nya arter uppträdde i världen med tre solar: de grymma Skeksis och de fridsamma Ur-Ru. Men det har inte gått så bra. Gelflingarna är så gått som utdöda - endast Jen är kvar. Alla andra har dödats av skeksis. Podlingarna används av Skeksis som slavar. Och av Skeksis och Ur-Ru återstår bara tio. Nu måste kristallen helas innan de tre solarna återigen går ihop som en. En mycket härlig design av Brian Froud ger åtminstone Skeksis och Ur-Ru en härlig trudvangsk känsla. Mycket vacker, om än kanske lite långsam på sina håll.

Flesh+Blood: Inte så mycket fantasy, men en härlig svärdssvingarrulle med Rutger Hauer som legoknekten Martin, som plundrar, våldtar och lever rövare. Egentligen borde man hata den här rullen på grund av Rutger Hauers härjningar, men det går fanimej inte.

Ladyhawke: Är det något som man av tradition ska hata med den här rullen så är det musiken av Alan Parsons Project. Resten är faktiskt helt underbart. Etienne Navarre, kapten i garnissonen i Aquila, förälskar sig i den undersköna Isabeau d'Anjou, och de båda ådrar sig därmed biskopen av Aquilas svartsjuka vrede. Biskopen sluter en pakt med den Onde och förbannar de båda; Etienne måste springa i skogen som en varg om natten, och Isabeau flyger som en hök om dagen. Men en försupen präst och en förrymd tjuv visar sig vara nyckeln till att lösa förbannelsen. Med Rutger Hauer, Michelle Pfeiffer och Matthew Broderick.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Ett par till

Bara jag som Gillade Willow?

Excalibur är också rätt underhållande enligt mig... kanske inte bra...

Några gamla rullar jag inte sett sen jag var mycket mindre och mer lättimponerad var Krull, Beastmaster och Red Sonja, de var i alla fall underhållande då...

Tyvärr så jag en annan gammal film jag tyckte var tuff som liten, The Barbarian Brothers, så risken finns att ovanstående filmer är lika usla som den...

Ares

Veteran
Tja...

Den varkar helt ok men jag har läst film tips, det verkade i enlighet med dom flestas enlighet till riddare: Troll, drakar & onde häxor....

Eksem

Champion

Willow och Beastmaster (och Conan) är de huvudsakliga orsakerna till att jag är allergisk mot fantasy på film.

Men jag kan gå med på att Ronja Rövardotter är bra.

Jag gillade Willow...

...fast det var iofs väldigt längesen jag såg den.

Sen tycker jag ju att såna där Conan-saker är helt fantastiska, men jag förstår dem som har svårt för det. Men en sådan sak som i Barbarian Brothers när de är små och tillsammans med sin mamma och några andra är maskerade som ett gycklarsällskap... visuellt och actionmässigt (det blir förstås strid) är det ju underbart. Priscilla släng dig i väggen, typ.

Sen finns det ju tecknad film i massor (av varierande kvalité förstås, men jag sväljer det oftast gärna). Jag har hört att Disney gjort film av en av Lloyd Alexanders Taran-böcker. Kan kanske vara lite kalkonvarning, men jag tycker definitivt att det känns intressant.

Lev utsökt, gör uppror!
/martin

Rosen

Myrmidon

Några gamla rullar jag inte sett sen jag var mycket mindre och mer lättimponerad var Krull, Beastmaster och Red Sonja, de var i alla fall underhållande då...
Tyvärr så jag en annan gammal film jag tyckte var tuff som liten, The Barbarian Brothers, så risken finns att ovanstående filmer är lika usla som den...

De är av ungefär samma kvalitet alla fyra... fast som fantasyrulle med buskishumor är BB rätt kul att se ändå, och det är nåt rejält charmigt med Beastmaster som gör att jag inte kan låta bli att älska den rullen. Red Sonja tycker jag är mest intressant för att Brigitte Nielsens skådespelande får Arnolds att verka bra...

Några andra storfilmer av samma magnitud som inte bör missas; Det grymma svärdet (a.k.a. The Sword and the Sorcerer), Thor the Conqueror, Queen of the Naked Steel och de två Gor-filmerna.

--
Åke