Nekromanti Nödtärningar

Pom

Swashbuckler
Att blyertspennor fungerar bra som T6 har räddat flera spelmöten för mig när glömskan varit större än minnet.

Jag undrar helt enkelt om ni har några andra exempel på vardagsprylar som blir goda slumpgeneratorer?

(Och nu menar jag inte trix med talserier och gissningslekar utan just prylar.)

Zire

Swashbuckler
Stoppur är enkelt och smidigt att använda som T10. Man startar och stannar och läser av hundradelarna.

Att singla mynt kan fungera om man inte behöver en så "högupplöst" tärning.

En dator löser alla problem! :gremsmile:

Slå upp slumpmässiga sidor i en bok och läsa minsta signifikanta siffran, entalet.

Spelkort.

- Zire

Rickard

Urverk speldesign
Äsch.. Zire tog ju alla bra lösningar.. Fick tänka till lite.. Här är några slumpsystem, varav två hade jag tänkt att ha med i dogmarollspel..

Klipp ut lappar och numrera dem..

Spelaren och spelledaren skriver ner var sitt tal och sedan visar det för varandra.. Ju högre differensen mellan talen är, desto sämre lyckades handlingen..

Numrera alla deltagarna, sätt alla i en cirkel och snurra en flaska..

Ta allas kreditkort.. Spelledaren blandar alla och den spelaren som utför handlingen säger ett tal mellan 1-12 (på VISA-kort är det så många nummer i alla fall)..

Man skulle kunna tänka sig att skriva nummer på kanten av en cd-skiva och sedan snurra den.. Det tal som kommer mot spelaren som snurrar skivan är det aktiva talet..

Sedan finns Risings variant där man har ett antal stenar i handen som symboliserar energi (eller något).. Sedan bestämmer spelledaren svårighetsgraden på handlingen genom att välja ut ett föremål som spelaren ska träffa med en sten.. Denne kan försöka med fler stenar, men då försvinner ju energin..

Ringa en vän och be denne säga ett tal mellan 1-(maxtalet på den tärning det var tänkt att använda)..

Skära ut en tärning av ett sudd och numrera sidorna..

Kan man slumpa låtar på en MP3- eller cd-spelare? Kan man se vilken låt i ordningen det är? I så fall har jag ett förslag på ännu ett slumpsystem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick brist på idéer i slutet

Johan K

Gammal & dryg
tjaa, man kanske kan använda sten, sax & påse för att avgöra vissa saker...Sen kansek man kan använda vanliga kort ur en kortlek, som man sedan drar. Elelr om man tar en flaska & sedan skriver upp en talserie i en cirkel & snyurrar flkaskan.

/ Johan K; ruggit nyvaken..

Troberg

Sinister eater
Ruta in ett papper, skriv siffror på det och kasta ostkrokar på det och se vilken siffra de hamnar på?

Pom

Swashbuckler
Skära ut en tärning av ett sudd och numrera sidorna..
Klassiker!
Håller med. :gremsmile:
Jag var väl lite otydlig annars: det är just nödtärningar jag vill åt, inte metoder att generera slumptal med andra medel. Någonting att kasta så att de rullar lite och hamnar med en viss sida upp.

Troberg

Sinister eater
Jag var väl lite otydlig annars: det är just nödtärningar jag vill åt, inte metoder att generera slumptal med andra medel. Någonting att kasta så att de rullar lite och hamnar med en viss sida upp.
En rejäl bult med sexkantskalle?

Slarn

Excentriker
Om man går på nördprogrammet NV eller dylikt kan man använda sin TI-83+, helt underbar och perfekt om man skulle spela i skolan. Men så är det kanske för lyxigt för att vara "nöd" också...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag kan svära på att det finns något område i härliga avlånga Svedala som fortfarande kör med tetrapacken. Minns att jag köpte den klassiska formen någonstans i närheten av Krille... fast det var tio år sedan... Hm

Annars borde en mycket intressant variant av nödtärning vara linjalen, garnnystanet och katten:
Släpp ner garnnystanet till katten, spring sedan ifatt katt och garnnystan och mät sedan längden av tråd som katten nystat ut... Dividera detta med 100 (för att få en procentsats och multiplicera med sagd tärning.) :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Jag och min spelgrupp har helt och hållet övergått till tärningar prgrammerade på en TI-82...
*nostalgivibbar och minnesluckor börjar dansa*
Är det den där svarta rackaren med röda siffror? Alltför få räknedosor hade slumpgeneratorer...

Jag använder vid enstaka tillfällen datorn för tärningsslag, men för mig är det så lustfyllt med själva den fysiska upplevelsen: den nätta tyngden av mjuk taggighet i handen, klapprandet, handlingen att sätta någonting i fysisk rörelse och se vad som händer. :gremtongue:

Men rent allmänt verkar det ont om vardagsprylar med fler än 6 jämlika sidor. Förutom tetrapacken som nämndes tycks det dessutom som om T6 och T2 är det som gäller om tärningar eller integrerade kretsar saknas.

Feliath

Swashbuckler
Jag är djupt överraskad över att ingen redan har givit det uppenbara svaret; det får mig att misstänka att ni andra kanske är någon form av fejknördar.

Alltså: Om man har tillgång till en matematiksal alternativt matteförråd, kan man använda modeller av de platonska soliderna som tärningar, bara man numrerar sidorna. Det fungerar ypperligt :gremgrin:

/Feliath - Korkade Skämt Inc.

Pom

Swashbuckler
Jag är djupt överraskad över att ingen redan har givit det uppenbara svaret; det får mig att misstänka att ni andra kanske är någon form av fejknördar.

Alltså: Om man har tillgång till en matematiksal alternativt matteförråd, kan man använda modeller av de platonska soliderna som tärningar, bara man numrerar sidorna. Det fungerar ypperligt
Fejknörd!?
*blossar upprört på cigarren*
Enda nackdelen är väl att man måste spela i mattesalen och vissa stockkonservativa lärartyranner kan ha invändningar. Jag var mest inne på nödaspekten: vad gör man när man har glömt sina tärningar (egna eller stulna andras) och prompt måste slå tärningar fysiskt?
Men med kombinationen skola och geometri dök pysselhydran upp i mitt sinne. Har man en stund på sig och penna, papper och tejp kan man ju rita upp lite valfria -edrar och klippa ut och sätta ihop dem.
Pyssel för rollspelsbarn: gör din egen tärning. Den blir precis lika fin som mammas. Glöm inte skriva namn på.

Nemesis IV

Veteran
Är det den där svarta rackaren med röda siffror? Alltför få räknedosor hade slumpgeneratorer...

Inte röda siffor, blåa. I övrigt är den grå, grafritande och har programeringsfunktioner...

Jag använder vid enstaka tillfällen datorn för tärningsslag, men för mig är det så lustfyllt med själva den fysiska upplevelsen: den nätta tyngden av mjuk taggighet i handen, klapprandet, handlingen att sätta någonting i fysisk rörelse och se vad som händer.

Själv är jag fd. friformare, och har aldrig riktigt använt tärningar. Det är först nu på senare tid jag har börjat använda slumpgeneratorer och jag känner mig så låst av tärningarnas begränsade former. Desutom är miniräknaren mycket mer diskret än tärningarna...

Pom

Swashbuckler
Desutom är miniräknaren mycket mer diskret än tärningarna...
Det är ju en synpunkt. Fast det har ju också nackdelen att det är svårare att stressa spelarna genom att knappa på dosan än genom att dundra med en hjord tärningar.
:gremelak: