Äsch..
Zire tog ju alla bra lösningar.. Fick tänka till lite.. Här är några slumpsystem, varav två hade jag tänkt att ha med i dogmarollspel..
Klipp ut lappar och numrera dem..
Spelaren och spelledaren skriver ner var sitt tal och sedan visar det för varandra.. Ju högre differensen mellan talen är, desto sämre lyckades handlingen..
Numrera alla deltagarna, sätt alla i en cirkel och snurra en flaska..
Ta allas kreditkort.. Spelledaren blandar alla och den spelaren som utför handlingen säger ett tal mellan 1-12 (på VISA-kort är det så många nummer i alla fall)..
Man skulle kunna tänka sig att skriva nummer på kanten av en cd-skiva och sedan snurra den.. Det tal som kommer mot spelaren som snurrar skivan är det aktiva talet..
Sedan finns
Risings variant där man har ett antal stenar i handen som symboliserar energi (eller något).. Sedan bestämmer spelledaren svårighetsgraden på handlingen genom att välja ut ett föremål som spelaren ska träffa med en sten.. Denne kan försöka med fler stenar, men då försvinner ju energin..
Ringa en vän och be denne säga ett tal mellan 1-(maxtalet på den tärning det var tänkt att använda)..
Skära ut en tärning av ett sudd och numrera sidorna..
Kan man slumpa låtar på en MP3- eller cd-spelare? Kan man se vilken låt i ordningen det är? I så fall har jag ett förslag på ännu ett slumpsystem..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick brist på idéer i slutet