Nekromanti Nödtärningar

Rickard

Urverk speldesign
Re: Nördtärningar

"Fast det har ju också nackdelen att det är svårare att stressa spelarna genom att knappa på dosan än genom att dundra med en hjord tärningar."
Det är ju bara att plocka fram miniräknaren som slår höga slag för att skrämma dem.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som var med när spelledaren, i en strid, tog en spelares rollformulär och bet sönder det för att symbolisera hur denne dog (men sedan kom det fram att rollpersonen inte alls dog utan det var spelledaren som skojade lite ... och så har vi rollformuläret som hade en längre bakgrundshistoria än rollpersonen den beskrev i och med hundbettet, kaffefläckarna och....* Uhm, fast det är en annan historia)

hraufnir

Swordsman
Ngt som har manga sidor, kanske kan raknas som t100 ar min systers humor (inte humor som i john clease, utan humor fast med prickar over o)... ge olika humor ett varde och knacka pa hennes dorr... sen far ni se...

Nemesis IV

Veteran
Fast det har ju också nackdelen att det är svårare att stressa spelarna genom att knappa på dosan än genom att dundra med en hjord tärningar.

Eh... ja, det är ju också ett sätt att använda tärningar, även om jag aldrig använt det. Jag har väl inte samma känsla för tärnings-moment som "riktiga" rollspelare...

Pom

Swashbuckler
Ngt som har manga sidor, kanske kan raknas som t100 ar min systers humor (inte humor som i john clease, utan humor fast med prickar over o)... ge olika humor ett varde och knacka pa hennes dorr... sen far ni se...
Biotärningar verkar vara en trend som kommer. Lady S W föreslog en kattdriven sådan och nu lanserar du en systermodell.
Trendkänsliga stokastiker take notes!

Troberg

Sinister eater

Det är ju bara att plocka fram miniräknaren som slår höga slag för att skrämma dem..
Och med tanke på hur usla slumpfunktioner miniräknare har så är det faktiskt ett helt realistiskt alternativ. Prova tex att göra ett program som plottar slumpade punkter på skärmen och se vilka mönster som framträder...

Feuflux

omjonasson.se
Miniräknare

med tanke på hur usla slumpfunktioner miniräknare har så är det faktiskt ett helt realistiskt alternativ. Prova tex att göra ett program som plottar slumpade punkter på skärmen och se vilka mönster som framträder...

Gjorde det nu bara för det (på en Ti-83), jag kallar mönstret för "utspridda pixlar", vad har jag missat? Programmet har varit igång ett bra tag men det är rätt många pixlar som inte blivit träffade än... kanske det du menade, slumpandet upprepar sig mer än jag trodde.

För att fortsätta snacka nödtärningar så gjorde jag en gång ett OBT6-program på miniräknaren, det skrev ut alla tärningsslag, plockade bort alla sexor och fyllde på med de nya resultatet. Givetvis blev det massor med dum kod bara för denna funktionalitet, men det var kul att göra. :gremsmile:

Annars använder jag ibland ett program jag skrivit för att avgöra turordningen i DoD4 när vi lirar det, går bra mycket fortare än massivt T10-rullande följt av addition och jämförelse.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag har skrivit program till T!-82 och TI-89 som genererar fraktaler (det tog två timmar att plotta Mandelbrotmängden på min TI-82...), och det fungerade alldeles utmärkt, så helt värdelös är nog inte de slumptalen i alla fall. Om nu inte fraktalprogrammen var särdeles okänsliga för slumptalens fördelning, förstås.

/Dimfrost

Quan'talis

Swashbuckler
En del dricksglas har sex eller åtta "fasetter" nertill. Om man numrerar dem med en tuchpenna och rullar glaset försiktigt kan man säkert använda det som tärning. Dessutom får man dramatiska fummelregler på köpet. Rekommenderas ej för tärningsintensiva spel.

Om man har osedvanligt hög smärttröskel eller grannar som man ändå inte gillar kan man snida tärningar av ben.

Om man inte bryr sig så mycket om fördelningskurvor och sånt kan man skriva lämpligt antal siffror på en boll och rulla den i stället för tärning. Det kan dock uppstå en del diskussioner om vilken sida som är upp. Är man riktigt desperat kan man använda ett äpple eller någon annan lämplig frukt i stället för en boll.

Man kan med största försiktighet och precision skära ut en tärning ur en rå potatis (eller en morot, om man gör på samma sätt som med blyerts-t6an).

Råkar man ha samma antal guldfiskar som antalet sidor på den tärning man vill simulera kan man numrera fiskarna och täcka den sida av akvariet som syns från spelbordet med ett pappersark med en lagom smal spalt. När man behöver ett slumptal kanstar man ett öga på akvariet och ser vilken fisk som simmar förbi spalten först. Denna metod ger dessutom "tärningspöl" en ny betydelse.

Har man en tv och lite tur kan det hända att någon kanal visar börskurser, väderleksrapporter, topplistor eller något annat med många siffror man inte direkt har någon kontroll över. Eller så blundar man och trycker på fjärrkontrollen och ser vilken kanal som slås på.

Pom

Swashbuckler
Råkar man ha samma antal guldfiskar som antalet sidor på den tärning man vill simulera kan man numrera fiskarna och täcka den sida av akvariet som syns från spelbordet med ett pappersark med en lagom smal spalt. När man behöver ett slumptal kanstar man ett öga på akvariet och ser vilken fisk som simmar förbi spalten först. Denna metod ger dessutom "tärningspöl" en ny betydelse
:gremgrin:
Och helt klart är biotärningar framtidens melodi. Fiskdrift. Kul!

En del dricksglas har sex eller åtta "fasetter" nertill. Om man numrerar dem med en tuchpenna och rullar glaset försiktigt kan man säkert använda det som tärning. Dessutom får man dramatiska fummelregler på köpet. Rekommenderas ej för tärningsintensiva spel.
Ah, äntligen någon som knäckt den improviserade T8:ans gåta. Tack för det!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Pusselhydran är en farlig varelse. Den slog klorna i mig också. Vad sägs om att sno hörnkudden i soffan, sprätta upp den och klä ut skumgummit i den. Ja, förutsatt att det är skumgummi av den HELA sorten. Skär till lämplig tärningsform och numrera. Säg sedan ingenting till mamma och pappa om du nu bor hemma, eller för all del till lokalinnehavaren. :gremsmile:

Alternativ två är att snabbt frysa ett par isbitar. Idealiskt vintertid. Mindre effektfullt när tärningen smälter bort på spelbordet på sommaren.

Bestäm område på ett ansikte (företrädevis av den finniga sorten) räkna sedan antal aknar... (fy på mig)

Sy en tärning. Givetvis måste jag ge det exemplet. Som i fallet med is så tar det sin lilla tid förståss.

Gör TROLLDEG och modellera fram tärningar.

Tyngsta förslaget är förståss polarens äkta härliga trätärning. Den befinner sig på golvet. Den är ca 40 * 40 * 40... tung och otymplig. De få gånger den har använts så har det skett ute på gräsmattan. :gremsmile: Dvs, slöjda till en tärning. Jag ger stora extrapoäng till den som lyckas få till en T4,T8, T10,T12 och T20.... där värsta tärningen enligt snickarna tydligen är T12. Fråga inte mig, jag är Textilaren ju.

Fler förslag. Ja lite tyngre och långvarigare är väl att låta en växt (tex vide) växa sig till form av en tärning. Men det tar minst två kanske tre år... så då är väl nöden över!?

Krille

Super Moderator
"Ja lite tyngre och långvarigare är väl att låta en växt (tex vide) växa sig till form av en tärning. Men det tar minst två kanske tre år... så då är väl nöden över!?"

Så... zen...

Eva Florén

Swashbuckler
Rekommenderar inte fisktanksvarianten. Fiskar har (speciellt guldfiskar) slem och på slem fäster ingen färg... :gremfrown:

Ett alternativ är kanske att köra med kattlucksvarianten. Vi kan nog det i alla fall. Vi har åtta katter så att numrera dem i namnordning borde ju kunna fixas. Låt oss se:
1 Lizz, 2 McGregor, 3 MIB, 4 Robin, 5 Sessan, 6 Sotis, 7 Surran, 8 Tuzzla. Fast någonstans spricker systemet. Robin har inte varit hemma på snart tre månader (vi har varit med om värre Lizz var borta i 8 månader och kom sedan hem), så då har vi en T7... Sessan är opolitlig, kommer hem upp till varannat dygn... en T6. Ja, vi klarar en T6 de helger som Lizz behagar vara hemma.... T5 sålunda med de mer pålitliga. Äsch va knepigt det kan bli.

När det gäller biologiska alternativ så kan man ju nöja sig med att räkna antalet fötter under bordet vid ett givet tillfälle. Fast det ger ju ett slumptal som ligger på den högre sidan.... högst utfall 6, minst utfall 2.... låter iofs som en T3....

Olle Linge

Snigel
Marmor

Tyngsta förslaget är förståss polarens äkta härliga trätärning. Den befinner sig på golvet. Den är ca 40 * 40 * 40... tung och otymplig. De få gånger den har använts så har det skett ute på gräsmattan. Dvs, slöjda till en tärning. Jag ger stora extrapoäng till den som lyckas få till en T4,T8, T10,T12 och T20.... där värsta tärningen enligt snickarna tydligen är T12. Fråga inte mig, jag är Textilaren ju.
Tja, nu när vi ändå är inne på det, måste jag förslå marmor. Om man har ett lämpligt block i lagom storlek, kan man hugga och mejsla ut en tärning med önskat antal sidor. Jag har en sådan, även om jag inte gjort den själv. Det är INTE rekommenderat att använda inomhus och då i synnerhet inte på parkettgolv. :gremlaugh:

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Marmor

Ok, ok. Marmor är ett rätt ok material. Men vem tusan har kunskap och utrustning att hugga till ett block av marmor? :gremsmile:

Ska jag säga, Det ligger två bitar tigeröga som ska slipas färdigt till att bli två T6-or och väntar på mig. Någon gång ska maken få dem i födelsedagspresent. :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Shh..

Ska jag säga, Det ligger två bitar tigeröga som ska slipas färdigt till att bli två T6-or och väntar på mig. Någon gång ska maken få dem i födelsedagspresent.
Och det säger du på forumet!? :gremconfused: Då blir det ju inget spännande ju... Å andra sidan kanske det är för svårt att dölja tillverklningen? Du får hyra något bergrum någonstans eller dra dig ut på landet: ) Det vore rätt tufft att slipa diamanter eller andra ädelstenar. tänk dig en rubin slipad till en T10.

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Shh..

Äsch ingen fara. Maken känner till projektet och det är sällan som jag får honom att läsa andra inlägg än dem jag själv önskar... :gremsmile: Han är inte lat, men han är dyslektiker och ha mig som sorterare över vad som kan vara relevant och inte - förlåt han är lat. :gremfrown:

Vad det gäller rubiner i form av T10 så får vi nog tänka i mikroformat. :gremfrown: De kostar så mycket. Dessutom tycker jag personligen att tärningar funkar bäst i material man inte ser igenom. Fast, vi kan ju tänka oss en T12 i Diamant... :gremsmile:

Högst på min önskelista om Stentärningar står
Tigeröga/Falköga
Malakit
Kryopras
Agat
Månsten
Bärnsten (undantag från klara stenar regeln)
Fluorit (färdig T8 för den som önskar... men blöt inte ner den... det är en saltig sak... :gremsmile: )

Olle Linge

Snigel
Bärnsten och industridiamanter

Bärnsten (undantag från klara stenar regeln)
Helt klart tufft material! Det är väl knappast sten, men ändå :gremgrin:. Hmm... det kanske är lite dyrt med rubiner och sådär, men för diamanterna får man tänka sig någon budgetvariant med industridiamanter, för visst finns det sådana som är tillräckligt rena för att göra smycken (och tärningar!) av?

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Bärnsten och industridiamanter

Bärnsten är ju sk. fossiliserad kåda. Tekniskt sett betitlas den sten. Men jag lovar att det inte håller när man slipar den. Påminner starkt om, om om... ähum. Mjukt glas? Plast? Plast som legat i solen ett tag och vid för hårt tryck spricker i små bitar...

Industridiamanter förekommer i "smyckeskvalite", men de är sällan speciellt stora. Lämpligen använder man lupp för att titta på dem. Kostnaden att tillverka industridiamanter i rätt storlek och i smyckeskvalite överskrider vida värdet av dessa. Använd då hellre den syntetiska cubic Zirconia som är en god ersättare. Speciellt om vi nöjer oss med maximum T12ans facetter. :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Ny innovation

Okej, tufft, jag visste inte att bärnsten räknades som sten, men det kanske man kunde hört på namnet :gremsmile: För övrigt dränktes dinosaurierna i bärnsten, men det visste du säkert.

Så den nya innovationen:

Vad sägs om att göra mikroskopiskt tärningssett med ädelstenar? Vi kan tänka oss alla möjliga tärningar i lite olika material: safir, rubin, diamant, ja allt man kan tänka sig! Nu kommer det fina:

Man tar en sådan där lupp man hade när man var liten, det vill säga en låda med fastmonterad lupp på där man kunde lägga in små djur eller annat som man ville plåga och titta på. Nu tänkte jag att man kunde göra det här lite snyggare och med bättre förstoring samt givetvis en mycket mindre variant. Nu gör man alla tärningar jättesmå, så att de inte blir så dyra, men man kan ändå se sina fina ädelstenstärningar genom förstoringsglaset. Tänk dig det här på krogen:

"Höhö.. jag har minsann tärningar gjorda av slipade safirer!"

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Ny innovation

Ah, idée. Man kör tärningarna i mikroformat och sedan har man alla samlade i en liten låda med förstorinslock och safirglas (minst annars repas förstoringen sönder av tärningarna... det är det där med hårdhet. Diamant repar allt, safir repar tex smaragd och så vidare nedåt) Så slipper man tärningskoppar och skrammel på spelbordet i ett och samma slag. :gremsmile:

Yep, det köper jag... när går produktionen igång... hm, får anlita Lena till det. Jag kan inte slipa fasetter nämligen... :gremfrown: