I tråden om den bästa krigaren nedan blev vi jättemoraliska ett tag... om man verkligen försöker se verkligheten från alla olika synvinklar blir det väldigt ont om skurkar och gott om människor att tycka synd om. Personligen får jag nog av detta i allas vår verklighet och föredrar därför en litet lättare stämning i rollspelet. Jag vill ha riktiga (fantasy) hjältar som slåss mot nattsvarta (eller åtminstone dunkla) skurkar.
Ju mer jag tänker på detta framstår det tydligt att en kampanjs kvalitet är direkt beroende av hur bra skurkar man har. I parallelernas värld kan man konstatera att mycket av Star Wars storhet beror på Darth Wader och hans über-coola chef Palipatine (stavning?). På samma sätt skulle Barbia, utan Siratisia, inte vara alls lika roligt.
Min fråga: Hur gör man en bra skurk? Vad skall man tänka på? Är en skurk med vissa mänskliga drag roligare? Vilka mål kan en skurk ha och förbli cool. Skall man ha en synlig skurk man kan slå på eller någon som alltid slinker undan och agerar i bakgrunden. Kan man ha en fiende som inte är en skurk? Vilka svaga punkter kan man ge dem?
När man ändå är inne på detta: Vad kan man göra för att pigga upp hantlangarna så att de ochså skänker djup och bredd till spelet? För ofta blir medhjälpare en grå massa när de borde vara mini-skurkar som sheriffen av Nottingham.
Ju mer jag tänker på detta framstår det tydligt att en kampanjs kvalitet är direkt beroende av hur bra skurkar man har. I parallelernas värld kan man konstatera att mycket av Star Wars storhet beror på Darth Wader och hans über-coola chef Palipatine (stavning?). På samma sätt skulle Barbia, utan Siratisia, inte vara alls lika roligt.
Min fråga: Hur gör man en bra skurk? Vad skall man tänka på? Är en skurk med vissa mänskliga drag roligare? Vilka mål kan en skurk ha och förbli cool. Skall man ha en synlig skurk man kan slå på eller någon som alltid slinker undan och agerar i bakgrunden. Kan man ha en fiende som inte är en skurk? Vilka svaga punkter kan man ge dem?
När man ändå är inne på detta: Vad kan man göra för att pigga upp hantlangarna så att de ochså skänker djup och bredd till spelet? För ofta blir medhjälpare en grå massa när de borde vara mini-skurkar som sheriffen av Nottingham.