Nörddating är väl som all annan dating. Ser man någon man är intresserad av så går man fram och berättar vad man känner. Är hon intresserad så är det bra, annars drar man upp byxorna och går.
Skämt åsido, som jag ser det så är det inte så svårt att hitta nördtjejer. Ett tips är att leta efter de som älskar att läsa eller titta på film (åtminstone lite udda film, inte crap som Titanic...). Många är dessutom mer nördiga än vad de tror, min sambo var absolut inte gamer, fast när hon tänkte efter så hade hon testat Heroquest och rollspel tidigare. Lite testande bland mina spel och hon är fast (förutom spel som heter något med krig eller space...), och hon är grym på settlers.
Var träffar man folk?
Well, pröva en datingsida. Bli inte avskräckt av att det går ungefär hundra killar på varje tjej där. Knepet är att skriva meddelanden som visar att man läst deras profil. Kan man skriva mer än "Knulla?" så har man redan gått om de där andra hundra (och, ja, det är så illa, åtminstone enligt min sambo)... Försök "Svara på hennes profil", beskriv dig själv, prata om vad du är ute efter och så vidare.
Se till att fylla i din profil ordentligt. Ha gärna lite bra bilder också (och med det menas ansiktsbilder, kukbilder är, föga förvånande, ingen hit). Var öppen med vem du är, du vill hitta någon som passar dig, inte någon idealmachoman (det här sista rådet är naturligtvis annorlunda för mig, då är det samma sak).
Som kille så behöver man också vara beredd på att lägga "bombmattor". Man kan inte välja ut en profil på siten och låsa sig vid den, utan skicka många meddelanden och se vad som nappar. När det sedan verkar bli seriöst så kan man då välja att avsluta andra diskussioner. Det är inget omoraliskt i att göra så, det är så siterna funkar och alla förväntar sig de. Så, skjut på allt som rör sig och låt sannolikhetslagarna jobba för dig. Jag var nöjd när jag hade 50% svar (och då var kanske hälften av dem "Tack, men nej tack, men det var ett fint brev.").
Vilka siter är bäst då?
* Min erfarenhet är att kommersiella siter där man måste betala en massa för allt är skit. Försök hitta de som drivs av entusiaster. De kanske inte är lika prydliga, men de är gemytligare och försöker inte skinna en hela tiden.
* Sexdatingsiter eller vanliga datingsiter? Smaksak. Vissa gillar att kunna vara tydliga med sina preferenser och tala öppen om det sexuella, andra gillar att tassa runt gröten. Välj själv.
Tänk på att det är inte farligt att misslyckas, då är du bara där du var för en stund sedan. Att chansa är antingen ett steg framåt eller att stå kvar, du faller inte av att misslyckande.