Leon
Leo carcion
Och i Tolkien heter de mörkeralver (Moriquendi)Tolkien omedelbart, fast fanns förstås tidigare med olika naturväsen.
Och i Tolkien heter de mörkeralver (Moriquendi)Tolkien omedelbart, fast fanns förstås tidigare med olika naturväsen.
Högalver är jäkligt stroppiga med att ge kassa namn åt underlägsna raser. De har ett dussin namn för människor, samtliga förklenande. Gäller dvärgar också.Och i Tolkien heter de mörkeralver (Moriquendi)
En kompis till mig menar att orcherna måste ha en vital oral berättartradition - alla känner omedelbart igen Orcrist och Glamdring, trots att senast de användes var tusentals år sedan i en helt annan del av världen. Men rasminne skulle förklara det också, och dessutom förklara varför de är Always Chaotic Evil.I John Boormans manus till en filmatisering av Sagan om Ringen har dvärgar ett ärftligt minne från sina förfäder. Jag vet inte om detta finns med i någon annan dvärg-variant men det känns som att det rimmar väldigt väl med den etablerade typen.
Om de inte lever lika länge som de alver från vilka de (möjligtvis) skapades.En kompis till mig menar att orcherna måste ha en vital oral berättartradition - alla känner omedelbart igen Orcrist och Glamdring, trots att senast de användes var tusentals år sedan i en helt annan del av världen. Men rasminne skulle förklara det också, och dessutom förklara varför de är Always Chaotic Evil.
Överraskningen när miljontals orcher översvämmar Mandos Hallar…Om de inte lever lika länge som de alver från vilka de (möjligtvis) skapades.
Jag förstår vad du menar, men "borde" stämmer inte alltid, det beror på sammanhanget. Jag vill gärna ha kvar Warhammer-dvärgarna i WFRP och WFB samtidigt som jag önskade att det fanns fler spelvärldar som hade mer av väsen.Det är för mycket varelse och folkslag över de fantasydvärgar jag ser och för lite väsen, som det borde vara.
Och är inte gothare med albinism. De såg bara inte trädens ljus, dvs "lever i mörker".Och i Tolkien heter de mörkeralver (Moriquendi)
Nejdå, även i Silmarillion. Har inte för mig att han antyds vara ensam, snarare att de är mycket sällsynta i Beleriand.Vill minnas att det också finns en historia om mörkeralven, en elak filur som hette Eol. Men att det är väldigt specifikt att det bara finns en som är mörkeralv i Midgård. Kan dock vara i Förlorade sagornas bok och därmed synnerligen tveksamt i kanon.
Wendy Pinis Elfquest?Varifrån kommer då skogsalven som trop, om den inte kommer från tidiga D&D?
Nja. Tycker allt de här har en rätt standard-dvärg-fantasy-anatomi. Anno 1895:Tjocka, eller åtminstone väldigt kralliga. Jag spekulerar vilt här, men jag tänker mig att det kan ha varit en del av den förskjutning av fysiska normer i fantasy-illustrationer som förekommer på 70- och 80-talet, där normen också blir att manliga fantasyhjältar ser ut som muskelbyggare på ett helt annat sätt än de gjorde tidigare. Jag tänker mig alltså att 1800-talets dvärgar är seniga eftersom det var så den tidens knegare vanligen såg ut, medan den moderna fantasykonstens dvärgar rör sig i en annan visuell kultur där massa = styrka.
Wagners dvärgar representerar judar (på dåliga vis), så det är kanske därifrån skägget kommer?Emil Doeplers design av dvärgar till premiären av Der Ring des Nibelungen, 1876:
Ja, det är ju den mörka slagsidan till allt det här.Wagners dvärgar representerar judar (på dåliga vis), så det är kanske därifrån skägget kommer?
Knappast konstigt att Tolkien tar upp det, när hans dvärgar också syftar på judar (på betydligt bättre vis).
Siegfried själv är ju inte direkt något muskelberg i de där Rackham-illustrationerna, så det handlar kanske mer om Rackhams egna instinkter.Tjocka, eller åtminstone väldigt kralliga. Jag spekulerar vilt här, men jag tänker mig att det kan ha varit en del av den förskjutning av fysiska normer i fantasy-illustrationer som förekommer på 70- och 80-talet, där normen också blir att manliga fantasyhjältar ser ut som muskelbyggare på ett helt annat sätt än de gjorde tidigare. Jag tänker mig alltså att 1800-talets dvärgar är seniga eftersom det var så den tidens knegare vanligen såg ut, medan den moderna fantasykonstens dvärgar rör sig i en annan visuell kultur där massa = styrka.
Trudvang har ju också Buratja-dvärgarna, en blandning mellan den vanliga dvärgen, den fornnordiska svartalf-varianten och en förbannade haschtomte.Absolut! Jag tycker också om GWs dvärgar. Det finns plats för bägge i mitt hjärta.
Trudvang kan jag inte så bra, men jag har typ gillat varenda illustration jag någonsin har sett.
Jo, men det är ju också lite min tanke, att det är en illustrationstradition som inte jobbar lika mycket med muskelmän som mer sentida fantasy.Siegfried själv är ju inte direkt något muskelberg i de där Rackham-illustrationerna, så det handlar kanske mer om Rackhams egna instinkter.