Hmm
Folk verkar anta att så fort någon bor ute i en skitig skog så bygger han/hon sig ett hus av finaste virke som är så utsmyckat att (fyll i vad ni vill) och enbart äter grönsaker osv. när det egentligen borde bli mer i stil med små kojjor, kamp för överlevnad, och inget gnäll med maten!
Nu är ju alverna i de flesta spel jag sett mer sofistikerade än tex människor, så då kanske det inte är så lustigt att de försöker bygga lite finare hus. Man kan ju också förutsätta att de efter X antal tusen år kanske blivit rätt bra på att överleva i skog varför de inte behöver hoppa runt i skinnstycken och äta bark. Jag har ej heller läst någonstans att de inte kan äta kött... De jagar ju i alla fall, och väl knappast för nöjes skull. Eller använder de sina långbågar till att skjuta morötter?
Slutligen är det långt ifrån alla alver som bor i trädkojor.
Hur man lyckas utveckla en högdragenhet ur detta har jag svårt att se, eftersom alverna ALLTID i alla fantasylir är människan totalt underlägsna till antal, uppfinningsrikedom och anpassningsförmåga. Om JAG bodde i en skog/stad med mina hundra artfränder omgiven av ett tiotusental tjommar som kanske inte var lika bra på att slåss som vi (där har vi en till grej! VARFÖR verkar det som om alver inte gör annat än dänger varandra med svärd dagarna i ända?) så skulle jag ändå hålla käft och inte dra på mig en grinig mobb!
Underlägsna i antal ja, men beträffande uppfinningsrikedom är det ytterst tveksamt och vad anpassningsförmåga är det inte sant. Vilka överlever lättast i arktiskt klimat, frostalver eller människor? Enligt -91 Alver så kan alla alver gå ganska långt ned eller upp i temperaturer vill jag minnas, och det är då även utan de hjälpmedel såsom mantlar etc som alverna gör bättre än människorna.
Vad dängandet med svärd anbelangar är jag en smula förvånad, för jag har alltid trott att alla andra tyckt att alver ska vara dåliga på sådant medan jag hävdat att även en alv som bara tränar en timme i månaden blir ganska duktig på tusen år. Ja, givetvis är man inte i toppform om man inte tränar regelbundet men be någon elitidrottare att lägga av med sin sport i ett par månader och utmana honom sedan så får du se hur mycket som trots allt sitter i ryggraden.
Sen har vi dvärgar, För det första, vad händer med fiskar som lever i underjordiska grottor? DE BLIR BLINDA!
Vidare, varför har de spaltmeter med skägg i trånga gruvgångar, det där skägget måste vara rent livsfarligt för en smed!
Vidare, dvärgarna verka kunna drikka hektoliter med öl som de framställer ur... VAD? Bor man i ett berg får man hålla sig till godo med maskar och lavar eller liknande.
Fiskarna blir blinda eftersom de inte har någon nytta av sina ögon eftersom de inte får något ljus... Man kan förutsätta att även den förste dvärgen som vågade sig ned i tunnlarna hade något form av ljus med sig, annars skulle han blivit den siste. Spaltmeterna med skägg kan vara både varmt och skydda mot fukt, även om jag tror att det nog mest är en statussymbol. Smederna kan mycket väl väta sina skägg eller binda upp dem på något sätt.
Maskar och lava kan nog vara näringsrikt det också, men nu pratar vi om en intelligent ras som har tusentals år av erfarenhet av ett liv under marken. Det FINNS åtskilliga varelser som lever i underjorden redan utan dvärgarnas samverkan, så varför skulle det inte gå att föda upp grottsvin, grottkor etc... Deras mjöd görs på svampar har jag läst någonstans.
Jag hade tagit spjutet! det kan jag sticka fanskapetmed, i andra hand skulle jag ta svärdet eftersom jag kan sticka med det oxå. en yxa kräver svängrum vilket det kanske kan vara lite ont om i det värsta tumultet (okay, svärd och spjut behöver oxå svängrum men betänk hur den typiska dvärgiska yxdängarkonsten ser ut så...)
Jag håller med, förutsatt att det inte är ett alltför långt spjut. Nu får man dock inte glömma att dvärgar faktiskt har spjut också, samt att de har en lång erfarenhet av yxor under mark, med tekniker anpassade till trånga utrymmen och deras mindre kroppar.
Sen har vi Orcher, för det första, jag vet inte var orcherna kom ifrån, ursprungligen. Eftersom man ser den i var och varenda rollspel som finns men att Balrogen lyser med sin frånvaro säger mig att Totte kanske inte var först.
VArför varför VARFÖR verkar orcher tycka att ränna runt och dunka saker skulle vara den största njutningen i livet?
Ursprungligen var de alver som blev förvridna, enligt tolkien... (Vilken var först med att mynta rasen/uttrycket enligt vad jag vet). Balrogen lyser inte alls med sin frånvaro; det finns demoner i vartenda fantasyrollspel tror jag. Varför de tycker om att ta saker utan att betala, ha ihjäl personer de tycker illa om, våldta kvinnor etc... Tja, varför tycker en beklagansvärt stor del av mänskligheten det är kul?
VARFÖR skulle inte den lokale storpampen förinta närmaste orchläger med några välriktade ryttarchocker under ddagen? Varför är alltid orchkvinnor frånvarande på slagfältet? En sådan krigisk kultur borde väl inte låsa in halva befolkningen i köket?
Vidare så har vi orchernas sanitära problem, fulhet bla bla bla. För det första så bore väl orcherna hålla rent bättre, hur jäkla bra immunförsvar man än har så vill ingen leva upp till knäna i skit. Vidare, varför är oorcher ALLTID stora och grova med gulnade betar och inpressade pannben?
för att orcherna gömmer sig och för att kavalleri inte fungerar så bra i skog eller berg. Dessutom blir inte alla orcher omedelbart medvetslösa när gryningen kommer; de kan agera i solljus; de tycker bara inte om det. Trots allt så kan människor slåss i mörker.
Om du tycker det är underligt att orchkvinnorna inte är med och slåss så glömmer du att några måste sköta det dagliga livet också. I den mansdominerade orchvärlden så tycker man att det är bättre att alla män slåss och alla kvinnor sköter mat/barnpassning/hantverk etc än att hälften av varje sköter hälften av göromålen. Dessutom så är kvinnor i stark minoritet inom militären än idag, i de flesta länder. Orsaken till orchhygienen är deras goda immunförsvar, deras lättja och att de använder det som ett vapen. Orsaken till att alla orcher ser mer eller mindre likadana ut är att de är en ras, inget yrke.
Hmmm... I övrigt håller jag nog med dig... Det är ibland alltför lätt att halka ned i det klichéartade, må det sen vara fjantasy såväl som darkasy...
Ber fö om ursäkt redan på förhand om ovanstående verkar provocerande eller redan har blivit nämnt i de många svarstrådarna jag inte orkar läsa