Krille
Super Moderator
De flesta som donat med rollspelsprojekt som involverar för- och nackdelar har förr eller senare drabbats av fenomenet. Ni vet vilket jag menar: nackdelar som anskaffas enbart för att finansiera fördelar eller fler färdigheter, och där spelaren därför plockar nackdelar som inte har något större anslag på spelet.
Förutsatt att man nu tycker att det här är ett problem*, hur skulle man lämpligen kunna få bukt med problemet? I Västmark så använde jag metoden att man enbart får ta en viss mängd nackdelar, så vill man ha höga poängsummor så blir det i ett fåtal nackdelar, vilket gör att man inte kan ha nackdelar som man kan bortse från. I Babylon Project så har man character traits, som vare sig är bra eller dåliga - de kan alla användas positivt eller negativt. Sen kan ju spelledaren slå vilt omkring sig och tugga i sig feltänkta rollpersoner och feltänkande spelare, men det ser jag som psykotiskt beteende, inte som en regelmekanism.
Finns det fler förslag? Frågan är så att säga hur man får en kobold att plocka en dålig egenskap i stil med Alkoholism och dessutom spela den och helst frivilligt utan vapenhot.
* Alltså, antag för resonemangets skull att minmaxande är ett fenomen som du inte tycker om. Jag vill alltså inte höra saker som "minmaxare och kobolder är också människor", för det är inte det som jag frågar efter. Se det som ett gedankenexperiment eller nåt.
Förutsatt att man nu tycker att det här är ett problem*, hur skulle man lämpligen kunna få bukt med problemet? I Västmark så använde jag metoden att man enbart får ta en viss mängd nackdelar, så vill man ha höga poängsummor så blir det i ett fåtal nackdelar, vilket gör att man inte kan ha nackdelar som man kan bortse från. I Babylon Project så har man character traits, som vare sig är bra eller dåliga - de kan alla användas positivt eller negativt. Sen kan ju spelledaren slå vilt omkring sig och tugga i sig feltänkta rollpersoner och feltänkande spelare, men det ser jag som psykotiskt beteende, inte som en regelmekanism.
Finns det fler förslag? Frågan är så att säga hur man får en kobold att plocka en dålig egenskap i stil med Alkoholism och dessutom spela den och helst frivilligt utan vapenhot.
* Alltså, antag för resonemangets skull att minmaxande är ett fenomen som du inte tycker om. Jag vill alltså inte höra saker som "minmaxare och kobolder är också människor", för det är inte det som jag frågar efter. Se det som ett gedankenexperiment eller nåt.