Nekromanti Nackdeltabellen gör bara en RP svårspelad

Azagthoth

Myrmidon
Re: Tabellerna fyller en funktion

Efter att jag skrivit inlägget så insåg jag att just det där exemplet faktiskt inte hörde hemma på någon tabell... oh well...Tabellerna ger en också knasiga och skrattretande resultat.

/Azagthoth

Ymir

Liten kantbaron
Imo är tabellerna till som förslag och riktlinjer, inte som tvång. Jag slår gärna på nackdelstabellen, då många av resultaten där kan tillföra rp:n en hel del (minst lika vanlgit att jag hittar på nackdelar själv, dock), men som allt annat så måste man ta tabellerna med en nypa salt- får man en nackdel som helt förstör ens vision om karaktären bör man helt sonika byta ut den eller välja en annan, imo.

- Ymir, gillar nackdelstabellen

artifer

Veteran
Jag tycker inte alls att nackdelarna är så grymma.
Jag spelar en magiker som är 130cm lång bölder över hela kroppen inga tänder, taskig andedräckt, fördomsfull mot allt o alla och allt annat kul du kan tänka dej.
Det som är jobbigt med det är att allt i affärerna blir hutlöst dyrt och att jag aldrig kommer uppnå det mål som tokons tro förespråkar, att man ska gifta sig.

Egentligen är det bara en lite större utmaning med nackdelar.
Sen är det kul att spela en ful karaktär när jag i verkliga livet är skitsnygg ;)

/Artifer - "internet, det är framtiden"

G

Guest

Guest
Håller med!!

Håller med dig fullt ut.
En av mina spelare fick nackdelen "svettningar" som blev ganska roligt. Spelarna hade problem med att sova bredvid honom i tältet för att han luktade så illa.

DEMON!

G

Guest

Guest
Oj oj oj oj!!

Jag skulle rekommendera att strunta i alla tabeller för karaktärsgenerering.
För det första så ska man inte ta så hårt på regler och resultat!! Om ett resultat är konstigt, varför slår du inte om det? Det är väll viktigare att rollpersonen blir spelbar än att du sitter med en helt osannolik kombination av egenskaper och saker från tabellerna.

Personligen tycker jag alla tabellerna ger mystiska resultat... Jag gjorde en 14-årig pojke en gång som ägde flera gårdar/fastigheter, hade en enorm förmögenhet i cash, stort arv att vänta (trots tre äldre bröder)
Slå om dessa resultat. Samtidigt hade jag en ytterst kriminell familj och dåligt rykte. pricken över i var att jag hade flera kongelerade filament som jag absolut inte hade någon användning för... Slå om detta också

Hur ofta spelas antalet yngre syskon egentligen någon roll?
Inte jämt, men långt ifrån aldrig. En av mina spelares syster fick bli en SLP som var med på äventyret. Skitbra idé. Vet man att en speciell egenskap eller färdighet är ett måste, sätt in en SLP och varför inte en syster, farbror eller gammelfarfar?

DEMON!

Krille

Super Moderator
Regeln som alla glömmer

"Personligen tycker jag alla tabellerna ger mystiska resultat... Jag gjorde en 14-årig pojke en gång som ägde flera gårdar/fastigheter, hade en enorm förmögenhet i cash, stort arv att vänta (trots tre äldre bröder). Samtidigt hade jag en ytterst kriminell familj och dåligt rykte. pricken över i var att jag hade flera kongelerade filament som jag absolut inte hade någon användning för..."

För att (för en gångs skull?) ha följt reglerna till punkt och pricka så verkar det som att du har glömt regeln på sidan 28:

"Resultaten kan ibland bli lite lustiga. Skulle spelaren få ett slutresultat som motsäger ett tidigare resultat kan denne välja mellan ett av de två resultaten. Denna regel skall i första hand användas för att undvika orimliga och osannolika rollpersoner - inte för att göra extrema rollpersoner. Som vanligt har spelledaren vetorätt."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

G

Guest

Guest
Använd nackdelarna, men lindra dom lite. Ta alkoholproblem som exempel: Istället för alkoholist med tja.. 15 i supa eller vad det blir så ta några enheter och sätt ut. Höj till 10. Du har festat en del men är långt ifrån annat än helgsupare.

DEMON!

Malakhai

Veteran
SL eq GOD

Heeelt klart.. men vill man spela en snorrik fjortis så kan man ju funder på vilken slags kampanj det blir eller hur... men regeln förklarad av föregående talare är ju helt klart som de ska vara...
SpelLedaren equals GOD.... meeeeen han måste ju vara en god gud iaf. =)

Malakhai
Döden är bara början

Vindhand

Myrmidon
Re: Regeln som alla glömmer

För att (för en gångs skull?) ha följt reglerna till punkt och pricka så verkar det som att du har glömt regeln på sidan 28:
"Resultaten kan ibland bli lite lustiga. Skulle spelaren få ett slutresultat som motsäger ett tidigare resultat kan denne välja mellan ett av de två resultaten. Denna regel skall i första hand användas för att undvika orimliga och osannolika rollpersoner - inte för att göra extrema rollpersoner. Som vanligt har spelledaren vetorätt."

Det var inte mitt fel: den elaka spelledaren tvingade mig! Personligen hade jag inte använt de där tabellerna frivilligt :)

G

Guest

Guest
Låter vettigt

Använd nackdelarna, men lindra dom lite.

Den här lösingen var faktiskt bra om man inte vill komma på egna nackdelar. Problemet med nackdelstabbelen är ju att den är så överdriven. Visst ingen är perfekt men långt i från alla har enormt kraftiga svettningar, total sifferblindhet, enormt dålig andedräkt osv. Att lindra effekten låter alldeles utmärkt eftersom nackdelarna då inte blir lika extrema som de är i tabellen. Man får helt enkelt "normala" nackdelar som gemene man kan ha, inte överdrivna former av dem.

/Tiamel

Tearlach

Warrior
nackdelarna på nackdelstabellen ska komplicera livet för rp,n
men ibland kan det som sagt bli lite lustiga resultat.
som när jag byggde en misla och fick nackdelen extremt kort
mislan blev 91 centimeter lång och vid det enda tillfälle som hon släpade på ett kortsvärd
så var hon tvungen att ha det över ryggen för att det inte skulle släpa i backen.

vi har även lagt till en liten tabell
slå en t6 om 1,2eller3 så är du flicka annars pojke.

Tearlach: en gång magiker altid magiker.

håller med totalt... den enda egentligen roliga nackdelen är ärkefiende (som så klart cerec tzorcelan RÅÅÅKADE få) sen är allt bara jätte jobbigt (med vissa undantag).. jag menar hur länge skulle man spela en albino???
men värst är f*n n2... det står att alla människor har sina goda sidor och sina bra men inte e det vanligt att man stöter på en albino som har blödarsjukan men som ändå är en hejare på att skjuta och karismatisk...

dvärgen undrar vad ebrhon är för ställe egentligen...

komiska rp:er

visst e det j*ligt roligt med såna rp:s, men å andra sidan så kan man inte spela så seriöst då... jag skulle t ex aldrig vilja ha en rp som hela gänget garvade åt så fort han öppnade truten... just en sån rp spoilade många äventyr i DoD för några år sen... det var trollkarl som var asgammal och vars kropp såg ut som ett russin och han hade ett långt skägg, han var värdelös på magi och allt annat och till råga på allt hette ha Magic Tom... roliga men inte särskilt seriösa äventyr =). jag tycker man gör rp:n så att man gillar den för annars så fixar man säkert bara en tidig död på den, dvs man skippar vissa resultat på nackdelstabellen...

dvärgen undrar vad ebrhon är för ställe egentligen...

ripperdoc

Myrmidon
Re: Den enkla lösningen

<I>Strunta i oviktiga detaljer. Hur ofta spelas antalet yngre syskon egentligen någon roll?</I>

Va? Nu är jag uppriktigt förvånad. Just syskonen ser jag som livsviktig information. Struntar ni verkligen i syskonen? Bara random questing?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Syskon

Just syskonen ser jag som livsviktig information

Varför då? Vad är det för skillnad på att ha en lillasyrra eller tre, när man i.a.f. har rest hemifrån?

Syskon kan man hitta på, när de behövs. Om jag vill att min karaktär skall ha ett starkt behov av att hävda sig själv kan jag flika in "(har fyra större bröder)".
Om syskonen däremot är oviktiga nog för min karaktär att det skulle vara Ok att slå fram dem kan jag lika gärna strunta i det. Det är då överflödig information.

Krille

Super Moderator
Re: Syskon

"Varför då? Vad är det för skillnad på att ha en lillasyrra eller tre, när man i.a.f. har rest hemifrån?"

Har man?

Det var länge sedan jag spelade en kampanj utan några som helst band till familjen. Tvärtom är familjebanden ofta något av det trevligaste som finns i rollspel. Dessutom är det en resurs som heter duga. Det finns få saker som är så härliga som att kunna säga till en uppstudsig typ att "om du muckar med mig så muckar du med min familj". Slutligen är familjen en resurs även för spelledaren, som lätt kan skapa äventyr med utgångspunkt hos familjen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: Syskon

Har man?

Inte nödvändigtvis, men det är inte helt ovanligt. Personer som bor kvar hos sin familj har en tendens att inte göra så mycket roliga saker. En bondeson kommer sannolikt plöja fält o.s.v.

Om man skall ha någon chans att pussla ihop en heterogen grupp där folk har olika yrken och bakgrund kan man med fördel separera dem från familjen.

Om familjen är viktig kan man hitta på den. Är den oviktig kan man strunta i den. Att slå fram den när den är oviktig känns fånigt IMHO.