Re: att skapa när det behövs
<I>"Även om man bara ska ut på random questing"
Det är inte allt jag gör i spel om någon trodde det
</I>
Nej, jag överdrev kanske, men jag har svårt att se något annat sorts spelsätt där man inte behöver familj.
<I>Jag ser det på ett annat sätt. Jag ser det inte som en efterkonstruktion utan som en slags fantasy-on-demand. När jag behöver en viss detalj om min karaktär, hittar jag på den. För karaktären har det naturligtvis alltid varit så.</I>
Även om du ser det på ett annat sätt så är det samma sak. Jag kan rakt av inte förstå varför man inte ska skapa detaljerna först, så att man vet precis vad man behöver. Efterkonstruktioner skulle jag inte använda ens i nödfall. Jag skulle inte lägga till ett syskon för att man måste fixa in RP:n på ett äventyr, ex. Man har grundförutsättningarna från början.
<I>Varför skapa en massa detaljer i början? Hälften av sakerna kommer glömmas bort eller inte användas. </I>
Det beror isf bara på att man tycker att det är onödig information, och då är vi tillbaka där vi började. Det handlar om varför den informationen är onödig.
<I>I en film eller en TV-serie får man inte huvudpersonens hela livshistoria och psykologiska profil i början av filmen utan man lär känna personen med tiden. På liknande vis ser jag rollspel. </I>
Det är verkligen inte alls samma sak. Du ser inte en film för att få veta allt om en person. Men när du skapar en karaktär är det just det man gör. Du ska veta så mycket som möjligt om karaktären för att kunna gestalta denne så bra som möjligt.
<I>Att definiera allt från början är träkigt, arbetsamt och dessutom svårt.</I>
Mysko. Det handlar i stort sett bara om tidsvinster på ett tiotal minuter, och arbetet ligger i att slå och anteckna effekten. Det som kan vara jobbigt är att "läsa in sig" på sin karaktär, men det är IMHO ett måste.
<I>Det är lättare för mig att börja med en enkel karaktär som jag sedan bygger ut allteftersom jag får en känsla för vad det är för en individ.</I>
Men, känslan får du ju just från vad som står på pappret från början. Får du känslan av annat så kommer karaktären med stor sannolikhet skilja sig från den på pappret.
/RipperDoc - har inte läst de andra svaren, så jag kan upprepa vad andra sagt
<A HREF="
http://www.nogo.nu" target="_new">
http://www.nogo.nu</A>