Kommunistiska arméer har sedan 1917 präglats av järnhård disciplin, stränga straff och en jobbig vana att frikostigt spendera sina soldaters liv på stormanfall (vanlig och blodig taktik på Östfronten 1941-45, i Korea 1950-53, i Vietnam-krig 1 [Frankrike mot Vietminh], 2 [USA-mot Nordvietnam] och 3 [Kina mot Vietnam]).
Det där är på det hela taget en militär grej som man ser i praktiskt taget alla armeer (alla i WW2, brittiska anfallet mot Falkland, första gulfkriget osv). Det ligger i det militära tänkandet, vilket också är ena anledningen till att militärt rollspel inte funkar så bra.
Den andra anledningen är att det militära livet inte är som på film. Det är mycket väntande, ofta ser man inte fienden utan skjuter på långt håll mot hus, buskar och sånt och när man kommer fram har fienden retirerat, man blir beskjuten av folk man inte ser och retirerar, man fryser, man är hungrig, man får fel sorts ammo och så vidare.
Dessutom plågades de nordvietnamsiska soldaterna 1965-70 ofta av det amerikanska arméflygvapnets långsamflygande propellerplan.
Njä, inte så där i allmänhet. A1 Skyraider sattes främst in mot specifika mål, tex för att skydda en helikopter som hämtade upp folk (dess långsamhet gjorde den idealisk för att den kunde stanna nära platsen hela tiden, hade man mål att förstöra föredrog man Phantoms eller andra jets). Den hottade C130-varianten var, då som idag, för sårbar för att användas mot militära mål och trivs bäst med att attackera civila mål. Det som i allmänhet ställde till elände på marken var när man förlorat luftherraväldet (när USA fått in tillräckligt med F4 Phantom men innan man fått in Tornados) och på allvar kunde gå in med B52-orna. När man lägger bombmattor med stora grupper av flygplan som tar 20-25 ton bomber vardera så ställer man till mycket på marken. Helikoptrar ställde också till en hel del på taktisk nivå, framför allt när man tagit fram AH1 Cobra, den första renodlade attackhelikoptern. Den var dessutom ett genidrag tekniskt sett, då den delade motor, drivlina och rotorarrangemang med den befintliga och brett använda UH1, vilket gjorde underhåll mycket enklare.
Jag skulle nog stäcka mig så långt som att säga att de enda propellerplan som verkligen orsakade förödelse var de till synes ganska harmlösa Cessna Skymaster och Cessna Birddog som användes som eldledningsplan för artilleriet. De gav sig in i de hetaste områdena med långsamma, obeväpnade, egentligen civila konstruktioner och de stannade kvar där tills jobbet var klart. De var planen som kunde placera ut förödelse på en kännbar skala.