Nekromanti Namn och "handle"

Recca

Femme Fatale
Rymdhamster said:
Sant. Men det gör det väldigt mycket mindre värt än om det hade stoppat alla rövhål. Vilket är rätt viktigt när man börjar väga för- mot nackdelar.
Fast jag påverkas ju också... Att vara anonym goes both ways men man är ju för det inte opåverkbar heller och ett riktigt weirdo skulle ju kunna ta reda på vem jag är om denne gav sig fan på det, trots att jag fejkar mitt namn.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
ett riktigt weirdo skulle ju kunna ta reda på vem jag är om denne gav sig fan på det, trots att jag fejkar mitt namn.
Jämförelse med datorsäkerhet:

Man kan aldrig vara 100% säker.
Men man försvåra så att bara de mest envetna skulle komma igenom.
De mest envetna är inte speciellt många.

krank

Jag tycker helt enkelt att det är ganska problematiskt med "riktiga namn" i sådana databaser för att:

- As har också kompisar. Kompisar du inte vet vilka de är. Och därmed inte kan blocka.
- Det finns alltid en risk för att en eller annan av de kompisarna jobbar på företaget.
- Företag blir hackade.

Att folk avkrävs riktiga namn har helt enkelt inte tillräckligt hög effekt på mängden idioter som uttalar sig för att jag ska tycka att det är värt att riskera att någon röjs för den sakens skull.

Troberg

Sinister eater
anth said:
Men anonymiteten går åt bägge hållen.
Om du är anonym på nätet kan du skriva vad du vill och eventuella a-hål kommer inte att kunna hitta dig IRL.

Det finns många weirdos online som du INTE vill ha någon kontakt med IRL. :gremsmile:
Good point. Ett tag fick jag 2-3 dödshot i veckan för att jag hade smädat SD-tomtarna på nätet. Föga förvånande så vågade ingen av dem försöka omsätta hoten i praktiken, men en del kan ju ändå känna sig utsatta. Personligen ser jag det som en bekräftelse på att jag gjort något rätt...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja visst, vilket också är en sak att väga in i ekvationen.

Hade avsaknad av anonymitet avlägsnat samtliga rövhål så hade jag antagligen varit för det.

Hade anonymiteten på nätet varit total, så ingen någonsin hade hittat mig om jag inte ville det så hade jag varit orolig och antagligen slutat använda internet.

Nu ligger saker och ting mittemellan. Att vara anonym är ingen garanti för att inte bli hittat, men det försvårar det. Det blir lite av en kompromiss mellan att skydda folk som inte borde bli hittade samtidigt som de som verkligen (VERKLIGEN) missköter sig kan spåras upp och ställas till svar för det.

Det innebär tyvärr att vissa som kanske borde spåras upp inte gör det, och att några som borde ha förblivit anonyma avslöjas.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Ja visst, vilket också är en sak att väga in i ekvationen.

Hade avsaknad av anonymitet avlägsnat samtliga rövhål så hade jag antagligen varit för det.

Hade anonymiteten på nätet varit total, så ingen någonsin hade hittat mig om jag inte ville det så hade jag varit orolig och antagligen slutat använda internet.

Nu ligger saker och ting mittemellan. Att vara anonym är ingen garanti för att inte bli hittat, men det försvårar det. Det blir lite av en kompromiss mellan att skydda folk som inte borde bli hittade samtidigt som de som verkligen (VERKLIGEN) missköter sig kan spåras upp och ställas till svar för det.

Det innebär tyvärr att vissa som kanske borde spåras upp inte gör det, och att några som borde ha förblivit anonyma avslöjas.
En mycket rimlig och väl uttänkt ståndpunkt.

Recca

Femme Fatale
krank said:
Jag tycker helt enkelt att det är ganska problematiskt med "riktiga namn" i sådana databaser för att:

- As har också kompisar. Kompisar du inte vet vilka de är. Och därmed inte kan blocka.
- Det finns alltid en risk för att en eller annan av de kompisarna jobbar på företaget.
- Företag blir hackade.

Att folk avkrävs riktiga namn har helt enkelt inte tillräckligt hög effekt på mängden idioter som uttalar sig för att jag ska tycka att det är värt att riskera att någon röjs för den sakens skull.
Är det så att andra användare kommer se de riktiga namnen eller finns de riktiga namnen bara i en hemlig databas som företaget har koll på? för i så fall känns detta näääästan som en icke-diskussion.

krank

Recca said:
Är det så att andra användare kommer se de riktiga namnen eller finns de riktiga namnen bara i en hemlig databas som företaget har koll på? för i så fall känns detta näääästan som en icke-diskussion.
Jag förutsatte att det är både och; min andra och tredje punkt gällde det här med att kvinnan skulle behöva kontakta företagets support för att få be om ändrat alias.

Eller mer exakt, tankar jag tänker mig att kvinnan - fullt rimligt - kan tänkas ha och som isåfall hindrar henne från att ta kontakt med support.

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Jag förutsatte att det är både och; min andra och tredje punkt gällde det här med att kvinnan skulle behöva kontakta företagets support för att få be om ändrat alias.
Varför måste det vara en kvinna för?

Haha. I'm being mean now...

krank

Recca said:
...

Nej, jag tänker fan inte ens bevärdiga det här med ett riktigt svar.

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
...

Nej, jag tänker fan inte ens bevärdiga det här med ett riktigt svar.
:gremtongue:

Sorry. I couldn't resist. Jonas gjorde en sån mot mig på tåget igår. "Du trodde att det var en man, varför gjorde du det?" ...Elakt är det.

Men on topic så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Det är ju verkligen ett exempel du använder som är skräddarsytt som argument för anonymitet. I själva verket känns det som ett argument som är svårare att applicera på systemet än vad som anges genom den formulering du angett som specificerar exakt hur det funkar. Förstår du vad jag menar? Vi pratar rent hypotetiskt ju för iaf jag är inte alls säker på hur det faktiskt funkar, det här med att ange namn; kommer det vara synligt för alla användare, bara vänner, bara företagets servers, etc?

Som princip blir det då. Vi pratar om anonymitet/icke anonymitet rent principiellt, vilka argument finns för det och mot det. Och då har du ju en jättestark poäng. Men i själva applikationen sedan så kanske det inte alls funkar sådär.

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Databaser läcker. Titta på hacket mod Adobe, där 400 000 svenska användares namn läckte. Titta på hacket mot Sony, där flera miljoner användarkonton läcktes (inklusive kreditkortsuppgifter).

Det bästa sättet att hindra läckage av känsliga data är att inte lagra dem.

Recca

Femme Fatale
Troberg said:
Recca said:
Databaser läcker. Titta på hacket mod Adobe, där 400 000 svenska användares namn läckte. Titta på hacket mot Sony, där flera miljoner användarkonton läcktes (inklusive kreditkortsuppgifter).

Fast alltså... Folk registrerar sig ju redan med namn och födelsebevis på Origin, Steam, Windows Live etc. Det är ju en risk vi begår hela tiden. Det här är ju ingen sprillans ny tjänst som plötsligt Sony kom på liksom. Jag har typ 80+ spel på steam och de fick jag ju inte genom att gå ner till den lokala handlaren och köpa de spelen. Nä, de fick jag genom att registrera mitt bankkonto på steam och köpa de spelen.

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Troberg said:
Recca said:

Fast alltså... Folk registrerar sig ju redan med namn och födelsebevis på Origin, Steam, Windows Live etc. Det är ju en risk vi begår hela tiden. Det här är ju ingen sprillans ny tjänst som plötsligt Sony kom på liksom. Jag har typ 80+ spel på steam och de fick jag ju inte genom att gå ner till den lokala handlaren och köpa de spelen. Nä, de fick jag genom att registrera mitt bankkonto på steam och köpa de spelen.
Javisst, men det ändrar inte att det är en risk.

Just därför så brukar jag regga med falsk namn när det är potentiellt riskabel info. Förr använde jag det när jag bodde på hotell, men det har blivit så struligt att det inte är värt besväret längre. Jag gör så när jag köper telefon/pekplatta (jag tittar inte på TV, så jag tänker inte betala för det). Jag gör det när det är möjligt när jag köper saker på nätet. Osv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har å andra sidan inte Steam. Eller Origin eller Windows live.

Jag har fejjan, men så är jag inte SÅ noga med att hålla mitt digitala fotavtryck helt obefintligt.

krank

Recca said:
Nä, de fick jag genom att registrera mitt bankkonto på steam och köpa de spelen.
Nu blir jag lite fundersam. Jag betalar ju inte för Steamsaker med något annat än Paypal. Och vad jag vet måste man inte skriva in namn annars; inte på något sätt de faktiskt kontrollerar om det är "riktigt" eller inte. Mina födelsesiffror ber de mig om varenda jävla gång jag ska titta på ett spel som har 18-årsgräns, så om de sparar mitt födelsedatum så är de skitdåliga på att använda sig av den datan. Och de fyra sista siffrorna lär de inte ha.

Men visst, har man min mailadress kan man säkert gräva fram mitt riktiga namn via andra vägar...

slanfan

Hero
Jag gillar att vara ytligt anonym på nätet. Vissa saker vill jag helt enkelt inte ska dyka upp om någon googlar mitt namn. Att folk sedan kan tänkas detektiva fram min identitet stör mig inte så mycket.

Jag är medveten om problematiken andra kan uppleva och känner helt enkelt att man då kanske får avstå från vissa tjänster. Sony och liknande företag är inte skyldiga dig anonymitet när du använder deras produkt.

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Nä, de fick jag genom att registrera mitt bankkonto på steam och köpa de spelen.
Nu blir jag lite fundersam. Jag betalar ju inte för Steamsaker med något annat än Paypal. Och vad jag vet måste man inte skriva in namn annars; inte på något sätt de faktiskt kontrollerar om det är "riktigt" eller inte. Mina födelsesiffror ber de mig om varenda jävla gång jag ska titta på ett spel som har 18-årsgräns, så om de sparar mitt födelsedatum så är de skitdåliga på att använda sig av den datan. Och de fyra sista siffrorna lär de inte ha.

Men visst, har man min mailadress kan man säkert gräva fram mitt riktiga namn via andra vägar...
Jag har visserligen ett paypal-konto men jag har handlat allt på steam istället med bankkortet. Vilket säkert Troberg tycker är jättedumt. :/

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker handles är en fundamental del av nätets personlighet, och cyberpunk-visioner av framtiden vore ingenting om inte alla hade sina handles som personnamn.

Vi måste med andra ord kämpa till döden för våra internet-alias, och död åt facebook och youtube och alla andra som lobbar aktivt för att ta ifrån oss dem!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Jag tycker handles är en fundamental del av nätets personlighet, och cyberpunk-visioner av framtiden vore ingenting om inte alla hade sina handles som personnamn.

Vi måste med andra ord kämpa till döden för våra internet-alias, och död åt facebook och youtube och alla andra som lobbar aktivt för att ta ifrån oss dem!
This.

Mitt första internet-handle var Cyberdemon (inspirerad av DooM). Jag trollade skiten ur amerikanska chatrum, och kände mig fett cool. Jag var… typ femton år.

Internet, som vi känner det, var ungt på den tiden.