Mogger
Hipsteranka
Nej, du undrade om dessa 9 skulle tvinga resten av forumet. Det är ingen gissning, det är falsk dikotomi. Jag tycker att det är en trist retorik, men har inget mer att säga om det här.
Som jag sa, det är nio som har uttryckt sig här i tråden att dom inte vill ha det utom i vissa avseenden och antingen är det att vi stänger av det helt så ingen får göra det eller så krävs det en manuell rutin som redaktionen eller någon annan ska ha hand om.Måns said:Nej, du undrade om dessa 9 skulle tvinga resten av forumet. Det är ingen gissning, det är falsk dikotomi. Jag tycker att det är en trist retorik, men har inget mer att säga om det här.
Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.Vimes said:Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Kalle skickar in att han vill byta namn.Hans E Magnusson said:Hur går det till nu om man vill byta namn? Visst är det så att det är någon som måste godkänna namnet? Jag har tidigare i alla fall fått avslag.
Ah tack, kan man inte lägga in i meddelandet som Kalle får att namnet är godkänt att kalle även bör (måste) lägga in sitt tidigare namn i signaturen?Spider Jerusalem said:Kalle skickar in att han vill byta namn.Hans E Magnusson said:Hur går det till nu om man vill byta namn? Visst är det så att det är någon som måste godkänna namnet? Jag har tidigare i alla fall fått avslag.
Redaktörerna får mail(ej PM) att Kalle vill byta namn.
Redaktör Thorsten tar detta och tittar på vad Kalle vill byta till han kanske tycker att Kalle inte får byta till Putinälskare3 men att Nyponstrumpa är ok.
Då bestämmer Readaktören om han ska godkänna eller avslå ansökan.
Kalle får det meddelat om det gick igenom eller ej.
Om det bara var att lägga in en fri text så skulle jag göra det... det är det inte riktigt.Hans E Magnusson said:Ah tack, kan man inte lägga in i meddelandet som Kalle får att namnet är godkänt att kalle även bör (måste) lägga in sitt tidigare namn i signaturen?Spider Jerusalem said:Kalle skickar in att han vill byta namn.Hans E Magnusson said:Hur går det till nu om man vill byta namn? Visst är det så att det är någon som måste godkänna namnet? Jag har tidigare i alla fall fått avslag.
Redaktörerna får mail(ej PM) att Kalle vill byta namn.
Redaktör Thorsten tar detta och tittar på vad Kalle vill byta till han kanske tycker att Kalle inte får byta till Putinälskare3 men att Nyponstrumpa är ok.
Då bestämmer Readaktören om han ska godkänna eller avslå ansökan.
Kalle får det meddelat om det gick igenom eller ej.
Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.Vimes said:Men nu får väl folk ge sig? Vad är problemet med namnbyten?
Så man behöver inte ta hänsyn till att ens handlingar har konsekvenser för omgivningen för det är alltid omgivningens svaghet som orsakar skadan snarare än ens egna handlingar? Folk på det här forumet har karaktärsbrister, det måste man vara medveten om och ta med i sin bedömning innan man skriver för att forumet ska bli så bra som möjligt för alla inblandade.Vimes said:Well, känns inte som att namnbytarna ska drabbas av andras karaktärsbrister.
Namn är inte främst till för den egna fåfängans skull utan för att folk ska kunna referera till en. På internetforum är det extra viktigt som en markör för att visa vem man är - byter man till ett helt annat namn blir det svårare att känna igen en. På ett forum är ens nick viktigare för omgivningen än för en själv, eftersom det är omgivningen som använder det i större utsträckning (jag använder ditt nick varje gång du skriver ett inlägg eller skriver något i chatten - samma sak för alla andra inblandade).Vimes said:Är det inte sämre för klimatet att tvinga folk ha kvar forumnicks de inte vill ha?
Va? Heter inte Bearnie Bearnie längre? Vad fasen heter Bearnie nu då?Dimfrost said:Det uppstod en hel del förvirring på DanCon när jag pratade med Cissi (tror jag att det var) om Bearnie, innan jag kom på att han inte heter så längre.
+1Vimes said:Men nu får väl folk ge sig? Vad är problemet med namnbyten? Att vissa är ignoranta och "vare sig kommer ihåg ansikten eller namn"? Well, känns inte som att namnbytarna ska drabbas av andras karaktärsbrister. Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll? Är det jätteviktigt att veta om den och den numera heter det och det så kan man väl fråga i vrållådan, i någon forumtråd eller helt enkelt kolla upp inläggshistorik.
Är det dåligt för forumklimatet att folk byter namn? Varför det? Kan det beläggas (typ att moderatorerna får i gripa oftare i trådar där folk har nya namn)? Är det inte sämre för klimatet att tvinga folk ha kvar forumnicks de inte vill ha? Är det inte att bajsa på det fina med internetumgänget att frånta folk möjligheten att omforma sin identitet efter eget skön? Om forumklimatet ska skyddas i den här frågan föreslår jag kvartalsbann på allt vidare gnällande om att folk byter namn. Det är en viktig fråga för mig.
+1!Cybot said:Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.Vimes said:Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Nu är det ju inte så att Vimes bestämmer. Och det är faktiskt inte så att det är Spider Jersualem hellre som bestämmer.Cybot said:Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.Vimes said:Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Jag bestämmer inget, jag ser bara till att forumet fungerar och fixar nya funktioner.Magnus Seter said:Nu är det ju inte så att Vimes bestämmer. Och det är faktiskt inte så att det är Spider Jersualem hellre som bestämmer.Cybot said:Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.Vimes said:Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Så oavsett vad de tycker, så är det inte så att de kan genomföra ändringar på eget bevåg. Så det behöver väl egentligen inte bli en fejd om det här?
Tack tack
/Magnus
Jag har funderat jättemycket på om jag ska svara på det här eller inte. Jag vet inte, men jag har extremt svårt att se hur det ens är möjligt att läsa in det du läser in här utifrån mitt inlägg. Sen förstår jag inte alls vad du menar med Forum Roylas. Vilka fan är det? Är det de som byter namn? Eller vad menar du? Kan man inte tänka sig att det är viktigt för forumets monarker (om de nu hade funnits) att upprätthålla strukturer och statushiearkier genom att inte vilja se något jäkla namnbytande? Är inte namnbytandet ett sätt att luckra upp forumets sociala strukturer? Eller? Nä, kanske inte. Antagligen så betyder namnbytenas vara eller ickevara exakt ingenting för forumets "klimat". Antagligen så handlar det här bara om en minoritet gnällspikar med minnessvårigheter som klagar över en annan minoritets namnbytande. big. fucking. deal. Det är WRNUs motsvarighet till landsortstidningens insändarsidedebatt.Cybot said:Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.Vimes said:Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
+1 Och mycket bra inlägg i sin helhet.Übereil said:Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.
Nja. När man tröttnar på sitt namn på ett sånt forum så skaffar man helt enkelt ett nytt konto i ett nytt namn. Också rätt förvirrande.Björn den gode said:+1 Och mycket bra inlägg i sin helhet.Übereil said:Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.
Det stora problemet med Ubereils inlägg är att hans main point är att det "enligt hans bedömning" finns väldigt små fördelar med namnbyten. Enligt min bedömning är hans, eller någon annan än den som vill byta namns bedömning av fördelarna med ett namnbyte helt irrelevant. Funktionaliteten finns redan. Att vända på det och säga "men varför ska man byta namn till att börja med? Varför är det viktigt?" är åt helvete. Folk vill uppenbarligen göra det, och jag blir nästan illa berörd av att så "många" vill förbjuda något någon annan gör bara för att det orsakar dem lite mer jobb (som är helt frivilligt att lägga ner). Kan ni inte visa på att forumet som helhet lider av att folk byter namn ibland tycker jag att det är väldigt svårt ta er för annat än gnällon som tar er friheter kring att uttala er (rätt skarpt vissa av er) om hur andra borde iscensätta sig själva.Björn den gode said:+1 Och mycket bra inlägg i sin helhet.Übereil said:Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.