Vet ni vad jag tycker är coolt?
Att lösa gåtor och hemligheter som varit dolda i i 100tals år.
Ni vet som vi bland annat ser i Da vinci koden, Indiana Jones och National treasure.
Men trotts att jag ser mig själv som rätt kompetent när det kommer till undersökande rollspel så faller mina kunskaper sönder totalt när det kommer till att göra just det här bra. Jag har sedan länge insett att hemligheten med att göra undersökande roligt är att ge mycket information genom förhör av NPCer, för dialog är en av sakerna den här hobbyn gör bäst, alternativt göra det väldigt tydligt vad spelaren letar efter eller vad den ska undersöka. Men du kan inte förhöra en tavla, och om du försöker kommer vakten på konstmuseet att slänga ut dig, och jag tycker det till genren hör till att man inte alltid vet vad man letar efter eller vad man ska undersöka förrän man hittat det.
Låt mig förklara vad jag vill ha.
I en tidig scen i Tredje Indiana Jones filmen har Indy rest till ett bibliotek i Venedig för att hitta sin far som försvunnit där. Han har sin fars dagbok och han vet att han försvann när han sökte böcker han kunde använda för att hitta graven till en korsriddare som har begravts med information om hur man kan hitta den heliga gralen.
På plats ser Indy att byggnaden är en gammal kyrka som gjorts om till ett bibliotek. Och han ser ett kyrkofönster föreställande en riddare som han känner igen ifrån en skiss i hans fars dagbok, och han ser också att fönstret har fem romska siffror utskrivna på olika ställen. 3,4,7,10 och 12. Han lägger också märke till i biblioteket finnas, fyra pelare märkta med varsitt nummer 3,4,7och 12. Han drar slutsatsen att Riddarens grav är här i biblioteket. Gömd bakom den romerska numret 10, så han påbörjar en jakt efter numret.
Så hur hade man gjort den här scenen i ett rollspel? I klassisk rollspel så hade du låtit spelaren rulla en massa tärningar och avslöjat saker för varje lyckat
*Rulla Arkitektur : Få veta att byggnaden var en gammal kyrka
* Rulla Intelligens : Komma ihåg Skissen när du ser fönstret
* Rulla Konst : inse att numren är lite malplacerade
*Rulla uppmärksamhet: se pelarna
Alternativt hade man bara fått informationen för man hade rätt skill ala Gumshoe
Sedan lämnat det där och hoppas att spelaren inser att den bör leta efter nummer tio (och ha en plan till hur du för det vidare om spelarna inte förstår ved de ska göra).
Om jag var spelare i den här kampanjen så hade jag tyckt det här var jättetråkigt, För det hade inte känns som jag hade listat ut något av det här, det hade känns som om spelledaren berättat lösningen för mig.
Visst hade jag fått lista ut att jag kanske skulle hitta nummer 10 men det är så basic att det knappast känns som en utmaning.
En del av stegen hade man kunnat lösa genom att använda sig av props, Visar spelledaren en bild på biblioteket hade spelarna sett att det ser ut som en gammal kyrka till exempel. Det blir dock svårare med fönstret. Visst kan du visa bilder på kyrkfönster, men hur ska spelarna koppla ihop fönstret med dagboken om du inte har gett dem skissen i förväg, och om det du inte ska vara uppenbart bör du ha gjort en hel dagbok fylld med skisser och texter, och vem fan har tid för det. Och utöver det behöver du hitta en bild på ett kyrkfönster med lagom antal romska nummer. Samma sak med pelarna. Och är det verkligen rimligt att du ska ge spelarna bilder på varenda grej i en kyrka så att spelarna inte ska förstå att det faktum att de fick bilder på pelare och fönster förmodligen betyder att just det är viktiga?
Jag tror allvarligt talat det inte finns något sett att spela den här typen av undersökande på ett vis som jag tyckt var spännande. Men jag vill att det ska finnas. Så om du orkat läsa mitt förvirrande inlägg, hur skulle du planera och spelleda den här typen av scen. Hur gör man tittande på konst roligt i rollspel, och hur ger man spelaren möjlighet att vara Benjamin Gates, Robert Langdon och Indiana Jones utan att bara viska en massa konstfakta i deras öron?
Att lösa gåtor och hemligheter som varit dolda i i 100tals år.
Ni vet som vi bland annat ser i Da vinci koden, Indiana Jones och National treasure.
Men trotts att jag ser mig själv som rätt kompetent när det kommer till undersökande rollspel så faller mina kunskaper sönder totalt när det kommer till att göra just det här bra. Jag har sedan länge insett att hemligheten med att göra undersökande roligt är att ge mycket information genom förhör av NPCer, för dialog är en av sakerna den här hobbyn gör bäst, alternativt göra det väldigt tydligt vad spelaren letar efter eller vad den ska undersöka. Men du kan inte förhöra en tavla, och om du försöker kommer vakten på konstmuseet att slänga ut dig, och jag tycker det till genren hör till att man inte alltid vet vad man letar efter eller vad man ska undersöka förrän man hittat det.
Låt mig förklara vad jag vill ha.
I en tidig scen i Tredje Indiana Jones filmen har Indy rest till ett bibliotek i Venedig för att hitta sin far som försvunnit där. Han har sin fars dagbok och han vet att han försvann när han sökte böcker han kunde använda för att hitta graven till en korsriddare som har begravts med information om hur man kan hitta den heliga gralen.
På plats ser Indy att byggnaden är en gammal kyrka som gjorts om till ett bibliotek. Och han ser ett kyrkofönster föreställande en riddare som han känner igen ifrån en skiss i hans fars dagbok, och han ser också att fönstret har fem romska siffror utskrivna på olika ställen. 3,4,7,10 och 12. Han lägger också märke till i biblioteket finnas, fyra pelare märkta med varsitt nummer 3,4,7och 12. Han drar slutsatsen att Riddarens grav är här i biblioteket. Gömd bakom den romerska numret 10, så han påbörjar en jakt efter numret.
Så hur hade man gjort den här scenen i ett rollspel? I klassisk rollspel så hade du låtit spelaren rulla en massa tärningar och avslöjat saker för varje lyckat
*Rulla Arkitektur : Få veta att byggnaden var en gammal kyrka
* Rulla Intelligens : Komma ihåg Skissen när du ser fönstret
* Rulla Konst : inse att numren är lite malplacerade
*Rulla uppmärksamhet: se pelarna
Alternativt hade man bara fått informationen för man hade rätt skill ala Gumshoe
Sedan lämnat det där och hoppas att spelaren inser att den bör leta efter nummer tio (och ha en plan till hur du för det vidare om spelarna inte förstår ved de ska göra).
Om jag var spelare i den här kampanjen så hade jag tyckt det här var jättetråkigt, För det hade inte känns som jag hade listat ut något av det här, det hade känns som om spelledaren berättat lösningen för mig.
Visst hade jag fått lista ut att jag kanske skulle hitta nummer 10 men det är så basic att det knappast känns som en utmaning.
En del av stegen hade man kunnat lösa genom att använda sig av props, Visar spelledaren en bild på biblioteket hade spelarna sett att det ser ut som en gammal kyrka till exempel. Det blir dock svårare med fönstret. Visst kan du visa bilder på kyrkfönster, men hur ska spelarna koppla ihop fönstret med dagboken om du inte har gett dem skissen i förväg, och om det du inte ska vara uppenbart bör du ha gjort en hel dagbok fylld med skisser och texter, och vem fan har tid för det. Och utöver det behöver du hitta en bild på ett kyrkfönster med lagom antal romska nummer. Samma sak med pelarna. Och är det verkligen rimligt att du ska ge spelarna bilder på varenda grej i en kyrka så att spelarna inte ska förstå att det faktum att de fick bilder på pelare och fönster förmodligen betyder att just det är viktiga?
Jag tror allvarligt talat det inte finns något sett att spela den här typen av undersökande på ett vis som jag tyckt var spännande. Men jag vill att det ska finnas. Så om du orkat läsa mitt förvirrande inlägg, hur skulle du planera och spelleda den här typen av scen. Hur gör man tittande på konst roligt i rollspel, och hur ger man spelaren möjlighet att vara Benjamin Gates, Robert Langdon och Indiana Jones utan att bara viska en massa konstfakta i deras öron?