Nekromanti Nationaldagen

Morgoth

Swashbuckler
Lite sund nationalism vore på sin plats i Sverige. Vi lever i ett land där det är fult att vara stolt, och det är inte bra när det närmaste vi kommer fosterlandskärlek är att heja på tre kronor.

Well, enligt det eminenta radioprogrammet Spanarna tidigare idag så är det vi svenskar egentligen borde vara stolta över vår brist på patriotism. Och jag är väl till viss del böjd att hålla med den paradoxala principen.

Antirasism är vackert, men internationalism är ännu vackrare. Och jag ser mig som en del av världen på ett sett som gör det svårt för mig att förhålla mig patriotiskt till Sverige.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har aldrig begripit mig på gammalmodigheter som nationalism och dess nationalsymboler som flaggor, nationaldagar och annat. Känns inte det lite... 1800-tal? Däremot har jag ett något lokalpatriotiskt lagt hjärta, fast det råkar bulta för Stockholm.
Vad är skillnaden? Det handlar fortfarande om att hylla ett geografiskt område bara för att man råkar komma därifrån (även om man hyllar Stockholm fast man kommer från Södertälje :gremwink:). Vad är det som gör det finare/bättre med att vara stolt över ett område än ett annat? Är det för att man, när man hyllar Sverige, hamnar i samma kör som en del mindre sansade och politskt korrekta element?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Regioners stolthet

Göteborgare firar faktiskt Gustaf Adolfsdagen, bl a med att mumsa bakelser
Jag äter ALLTID minst en bakelse på GAs dag. Fast dock inte så mycket för att hylla killen själv utan för att de är så genomförträffligt goda. :gremgrin:

/Anders

Eksem

Champion
Less is more, och så vidare

Skillnaden är att jag känner en mer äkta samhörighet med människor som lever närmare mig, jag känner att jag själv har bidragit på i alla fall något litet sätt till att regionen ser ut som den gör. Jag känner och älskar också regionen. När det gäller resten av Sverige har jag knappt ens varit i Göteborg. Jag kan liksom inte direkt känna att jag bryr mig om Mora eller Umeå. Jag har aldrig varit där, jag vet inte vilka som bor där, vad de gör eller hur det ser ut. De flesta delar av landet har jag ingen som helst relation till.

Det är måhända inte bättre, men åtminstone mer logiskt i mitt huvud. Nationalism förstår jag inte, lokalpatriotism förstår jag.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Tycker den känns lite för mycket skrivbordskonstruktion."

Du menar som hela konceptet "Nationalism" som skapades av politiker och i någon mån akademiker runt mitten av 1800-talet då då? :gremwink:

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Tänker ni fira nationaldagen, och i så fall - hur?"

Troligtvis inte alls. Förutsatt att jag kommer ihåg den, vilket kommer kräva att någon påminner mig, så har jag ingen att fira den med. Jag kanske köper en glass åt mig själv eller något :gremsmile:

Å andra sidan. Om det var ett stort folknöje och det fanns gott om parader som gick över staden och orkestrar spelade i varje hörn, då skulle jag lätt vara ute på gator och torg. Så, min poäng är, att svenskarna vet inte hur man firar en nationaldag i dag. Vi behöver konstruera ett nationaldagsfirande på nationell nivå för att över huvud taget få det att bli någonting alls. Men detta är ju faktiskt första steget till att göra just det, att göra dagen till helgdag. Sen, när kulan rullar kan man låta medborgarna göra vad dom vill med den. Men på egen hand så känns det lite tamt att sitta utanför ett stängt universitets bibliotek och vifta med en svensk flagga. Då kommer jag troligtvis bara bli nedslagen av ett gäng förbipasserande kickers, så som jag ser ut.

Kort resumé:
Jag firar gärna en nationaldag. Jag tror att mer gott än ont kan komma ut ur en bättre nationell sammanhållning i det här landet. Exempelvis så tror jag att det kommer att vara utmärkt för integrationsfrågan om dom som kommer till Sverige känner att det verkligen finns någonting att ta till sig och integrera sig i.
Däremot så känner jag att firandet i dag är för tamt för att det ska finnas någon poäng att delta. Och jag är för lat för att starta något dylikt initiativ själv. Det lämnar jag till eldsjälar och pensionärer (som ändå har hinkvis med tid över :gremwink: ).

Och på frågan vad man ska fira på en nationaldag så... Hm.. Sverige är helt ärligt för mig socialdemokrati. Stora kungadömen, hela riket och halva prinsessan. Det tidevarvet är över. Östersjön är inte längre ett innanhav och vi är inte en ekonomisk och milititär makt att räkna med i Europa. På sin höjd så kanske vi har någon slags moralisk auktoritet, men det är ingen som bryr sig om sådant 2005. Men Sveriga är för mig socialdemokrati. Den oheliga mixen mellan marknadsekonomi och planekonomi som ingen trodde var möjligt. Folkhemmet. Det kan vi fira på på nationaldagen, så får vi i alla fall med oss massa sossar :gremwink:

/Naug

Ulfgeir

Swashbuckler
I viss mån ja, men mer att "Det är den här dagen som skall firas för att politikerna säger det".. :tekopp:

/Ulfgeir

magoo

Hero
Jag tänker inte fira nationaldagen, men jag firar inte speciellt många helgdagar över huvud taget. Som ateist borde jag egentligen inte få vara med på de flesta helgdagar. Jag hade hellre sett midsommar upphöjas till nationaldag, men jag sörjer inte annandag pingst som ingen firar vad jag vet (på annat sätt än att slappa).

Om jag fick önska mig ett nationaldagsfirande skulle jag se glädje, fred och stolthet - glädjas över det som är bra med den nation jag valt att bo i. Våra nya medborgare skulle välkomnas, även de barn som fötts under året. Jag har ingen längtan efter överdriven festlighet med parader och nationalsångssjungande som 4:e juli i USA.

I Umeå sjunger en manskör, ett folkdanslag dansar och det kommunala firandet känns som en avslagen mix av Valborg och midsommar. Jag misstänker att kommunen inte hunnit arrangera något bättre.

Jag tycker att alla borde få vara lediga på sin födelsedag, sen kunde man slopa nån annan dyr och menlös röd dag istället. Då skulle den lediga dagen spridas jämnt över året till nytta för samhälle och företag och man kunde fira sin födelsedag ordentligt.

The_Gorger

Hero
Jag tycker att alla borde få vara lediga på sin födelsedag, sen kunde man slopa nån annan dyr och menlös röd dag istället. Då skulle den lediga dagen spridas jämnt över året till nytta för samhälle och företag och man kunde fira sin födelsedag ordentligt.
Så sant, årets viktigaste dag borde ju absolut vara röd.

G

Guest

Guest
Om jag helt själv fick välja hur jag skulle fira nationen skulle jag dra med en massa kompisar och flytta till en egendesignad havsbosättning (designen är långt skriden) men pengar och vad kompisarna vill sätter antagligen stopp för det, jag hatar sverige minst av existerande nationer men det vill inte säga mycket.
Tyvärr måste jag nog fira med släkten och man får ju åtminstone mat vilket jag inte fått annars.

Sedan kanske något land är bättre men jag har varken bott eller varit där (undantaget danmark, blääh).

/Zorbeltuss har lyssnat på thunderdome och ska nu spela Civ2 på sin 486/66 dx2.

cogitare

Swashbuckler
Re: Let me guess...

Låt mig då inflika att ironi inte går hem så bra i det skrivna ordet.

Anade att det kanske bara var så att han skämtade men kunde ändå inte det gå obemärkt förbi.

C.