"Tänker ni fira nationaldagen, och i så fall - hur?"
Troligtvis inte alls. Förutsatt att jag kommer ihåg den, vilket kommer kräva att någon påminner mig, så har jag ingen att fira den med. Jag kanske köper en glass åt mig själv eller något
Å andra sidan. Om det var ett stort folknöje och det fanns gott om parader som gick över staden och orkestrar spelade i varje hörn, då skulle jag lätt vara ute på gator och torg. Så, min poäng är, att svenskarna vet inte hur man firar en nationaldag i dag. Vi behöver konstruera ett nationaldagsfirande på nationell nivå för att över huvud taget få det att bli någonting alls. Men detta är ju faktiskt första steget till att göra just det, att göra dagen till helgdag. Sen, när kulan rullar kan man låta medborgarna göra vad dom vill med den. Men på egen hand så känns det lite tamt att sitta utanför ett stängt universitets bibliotek och vifta med en svensk flagga. Då kommer jag troligtvis bara bli nedslagen av ett gäng förbipasserande kickers, så som jag ser ut.
Kort resumé:
Jag firar gärna en nationaldag. Jag tror att mer gott än ont kan komma ut ur en bättre nationell sammanhållning i det här landet. Exempelvis så tror jag att det kommer att vara utmärkt för integrationsfrågan om dom som kommer till Sverige känner att det verkligen finns någonting att ta till sig och integrera sig i.
Däremot så känner jag att firandet i dag är för tamt för att det ska finnas någon poäng att delta. Och jag är för lat för att starta något dylikt initiativ själv. Det lämnar jag till eldsjälar och pensionärer (som ändå har hinkvis med tid över
).
Och på frågan vad man ska fira på en nationaldag så... Hm.. Sverige är helt ärligt för mig socialdemokrati. Stora kungadömen, hela riket och halva prinsessan. Det tidevarvet är över. Östersjön är inte längre ett innanhav och vi är inte en ekonomisk och milititär makt att räkna med i Europa. På sin höjd så kanske vi har någon slags moralisk auktoritet, men det är ingen som bryr sig om sådant 2005. Men Sveriga är för mig socialdemokrati. Den oheliga mixen mellan marknadsekonomi och planekonomi som ingen trodde var möjligt. Folkhemmet.
Det kan vi fira på på nationaldagen, så får vi i alla fall med oss massa sossar
/Naug