God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,540
Nattens nya mästare
Det finns teorier om varför vampyrer uppstår men ingen vet säkert. Det vi vet är att vissa individer, genom förbannelser, viljekraft, riter eller spontant kort efter döden uppstiger från de döda som ett odött bloddrickande monster som kan skapa fler av sin sort. Dessa är vampyriska stamfäder och mödrar och deras uppkomst är extremt ovanlig. Från männsklighetens gryning fram till början av den industriella revolutionen hände detta inte mer än tio gånger och de flesta av resulterande vampyrarterna spreds inte långt. Vissa av dem muterade, när blodet gavs till någon av speciell potential eller under rätt förutsättningar eller på en ny plats och nya arter av vampyrer föddes men sällan var dessa mutationer livsdugliga eller bättre än förlagorna, med ett par undantag. Vampyrer var besläktade med varandra och kända av de som känner till sådana saker. Deras styrkor och svagheter öppna hemligheter för både monsterjägare och monster.
Men sedan exploderade befolkningsmängden. Från mindre än en miljard männskor hoppade befolkningen högre och högre tills vi idag har 7,4 miljarder människor på jorden. Kombinera denna ökning med ökad urbanisering där tillgången på blod är större och det är lätt att se att antalet vampyrer på planeten har hoppat från runt tvåhundra åt gången till runt tiotusen.
Men mer viktigt än en explosion av mängden av de äldre typerna av vampyrer så har befolkningsexplosionen lett till uppkomsten av nya typer av vampyrer. Sedan år 1900 har tretton nya arter av vampyrer uppstått antingen via en ny stamfader eller genom uppkomsten av en livskraftig mutation från en speciell individ. Dessa nya typer av vampyrer har få saker gemensamt med varandra eller med äldre typer av vampyrer förutom att de dricker blod från människor för att överleva. Deras styrkor, svagheter och övernaturliga krafter är deras egna och i flera fall helt okända.
Spelarkaraktärerna är de första av dessa nya typer av vampyrer eller bland de första av deras barn eller ättlingarna med nya krafter som aldrig setts under natthimmlen och okända svagheter. De försöker karva ut sina egna kejsardömmen av blod och död, ofta över de kallnande kropparna från äldre etablerade monster som inte längre kan hänga med i de fördömdas evolution och tar det dåligt, försöker hitta sätt att leva med vad de blivit och gör sig redo för konfrontationer med nya typer av vampyrer som utvecklats till att bli ännu mer monstruösa och vilda än dem själva.
Spelarna skapar antingen "reglerna" för sin egen blodslinje som de är grundaren av eller så spelar gruppen medlemar av samma blodslinje med en av dem som den första bland dem och så skapar de gemensamt "reglerna".
Låter det här intressant?
Det finns teorier om varför vampyrer uppstår men ingen vet säkert. Det vi vet är att vissa individer, genom förbannelser, viljekraft, riter eller spontant kort efter döden uppstiger från de döda som ett odött bloddrickande monster som kan skapa fler av sin sort. Dessa är vampyriska stamfäder och mödrar och deras uppkomst är extremt ovanlig. Från männsklighetens gryning fram till början av den industriella revolutionen hände detta inte mer än tio gånger och de flesta av resulterande vampyrarterna spreds inte långt. Vissa av dem muterade, när blodet gavs till någon av speciell potential eller under rätt förutsättningar eller på en ny plats och nya arter av vampyrer föddes men sällan var dessa mutationer livsdugliga eller bättre än förlagorna, med ett par undantag. Vampyrer var besläktade med varandra och kända av de som känner till sådana saker. Deras styrkor och svagheter öppna hemligheter för både monsterjägare och monster.
Men sedan exploderade befolkningsmängden. Från mindre än en miljard männskor hoppade befolkningen högre och högre tills vi idag har 7,4 miljarder människor på jorden. Kombinera denna ökning med ökad urbanisering där tillgången på blod är större och det är lätt att se att antalet vampyrer på planeten har hoppat från runt tvåhundra åt gången till runt tiotusen.
Men mer viktigt än en explosion av mängden av de äldre typerna av vampyrer så har befolkningsexplosionen lett till uppkomsten av nya typer av vampyrer. Sedan år 1900 har tretton nya arter av vampyrer uppstått antingen via en ny stamfader eller genom uppkomsten av en livskraftig mutation från en speciell individ. Dessa nya typer av vampyrer har få saker gemensamt med varandra eller med äldre typer av vampyrer förutom att de dricker blod från människor för att överleva. Deras styrkor, svagheter och övernaturliga krafter är deras egna och i flera fall helt okända.
Spelarkaraktärerna är de första av dessa nya typer av vampyrer eller bland de första av deras barn eller ättlingarna med nya krafter som aldrig setts under natthimmlen och okända svagheter. De försöker karva ut sina egna kejsardömmen av blod och död, ofta över de kallnande kropparna från äldre etablerade monster som inte längre kan hänga med i de fördömdas evolution och tar det dåligt, försöker hitta sätt att leva med vad de blivit och gör sig redo för konfrontationer med nya typer av vampyrer som utvecklats till att bli ännu mer monstruösa och vilda än dem själva.
Spelarna skapar antingen "reglerna" för sin egen blodslinje som de är grundaren av eller så spelar gruppen medlemar av samma blodslinje med en av dem som den första bland dem och så skapar de gemensamt "reglerna".
Låter det här intressant?