Rickard
Urverk speldesign
Jag har funderat lite.. Det verkar lite fånigt att ha en extraregel för naturligt skydd.. Istället så tänkte jag mig BC för STO som naturligt skydd för alla varelser.. Detta innebär exempelvis att alla normalstora människor (STO 11) har ett naturligt skydd på 2.. Ett troll (STO 25), som förut hade ett naturligt skydd på 4, får 5 istället.. En minskning på 2, om man jämför med skillnaden mellan människans tidigare naturliga skydd och trollets tidigare.. Sedan beror det lite på vad man sätter för värde i det naturliga skyddet.. Förut så stod det för hur svårpenetrerad skinnet var.. Troll hade sega skinn (abs 4), vargar hade päls (abs 1) och reptilmän plåtar (abs 3).. Nu beror det istället på STO.. Vargar (STO 6) har naturligt skydd på 1 (alltså 1 poäng mindre än människor jämfört med 1 mer förut) och reptilmän (STO 14) på 3..
Är det en vettig tanke? Storlek räknas ju även in i KP.. Å andra sidan slipper man att man alltid ska utgå från människorna, utan man utgår från noll istället..
Ponera istället att alla varelser har lika många KP.. Blir det en vettigare tanke, då?
Sedan har jag slängt ut SB-tabellen.. Istället är det BC för STY som blir skadebonusen.. Detta innebär att ett troll som slåss mot en människa får lite övertag i skada (och skydd) medan ett troll som slåss mot ett troll har likvärdiga skadeförmågor (det blir alltså ungefär precis som en duell mellan människor, regeltekniskt)..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som märkt att det dykt upp lite nya trådstartare, vilket är roligt
Är det en vettig tanke? Storlek räknas ju även in i KP.. Å andra sidan slipper man att man alltid ska utgå från människorna, utan man utgår från noll istället..
Ponera istället att alla varelser har lika många KP.. Blir det en vettigare tanke, då?
Sedan har jag slängt ut SB-tabellen.. Istället är det BC för STY som blir skadebonusen.. Detta innebär att ett troll som slåss mot en människa får lite övertag i skada (och skydd) medan ett troll som slåss mot ett troll har likvärdiga skadeförmågor (det blir alltså ungefär precis som en duell mellan människor, regeltekniskt)..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som märkt att det dykt upp lite nya trådstartare, vilket är roligt