Rickard
Urverk speldesign
Re: Ned med samberättandet! OCKSÅ!
Frågeformuleringen inför varje handling blir: "Kan jag på något sätt, utifrån det spelledaren beskrivit, få in någon av effekterna från [följande lista]?". Eller är det för mycket begärt av spelarna också? "Jag anfaller manövern 'anfalla flera' genom att använda mig av bron", kan vara en beskrivning. Spelaren kan även lämna en motivation, så att spelledaren slipper beskriva på vilket sätt effekten och bron ter sig.
/Han som, vilket inte har något med tråden att göra, har funderat på ett system där spelledaren ger ut 1-3 ord som spelaren måste inkludera i sin beskrivning för att lyckas med sin handling
Fast, om jag får truga lite, så var det inte spelarinflytandet som jag pushade för, utan att man med hjälp av effekter kan bestämma sina handlingar. Någonstans måste ju spelarna beskriva hur de gör sin handling, vilket man gör i alla rollspel? Om man sedan använder saker som man själv hittat på eller endast kan använda saker som spelledaren hittat på är sekundärt.Nightowl said:Jag har ägt Savage Worlds, så jag ska titta mer på det. Men jag har väldigt hög reflexmässig oro (som jag nämnde i vrållådan) för lösningar där spelarna ska hitta på häftiga grejer som händer om de lyckas med sin färdighet.
Frågeformuleringen inför varje handling blir: "Kan jag på något sätt, utifrån det spelledaren beskrivit, få in någon av effekterna från [följande lista]?". Eller är det för mycket begärt av spelarna också? "Jag anfaller manövern 'anfalla flera' genom att använda mig av bron", kan vara en beskrivning. Spelaren kan även lämna en motivation, så att spelledaren slipper beskriva på vilket sätt effekten och bron ter sig.
/Han som, vilket inte har något med tråden att göra, har funderat på ett system där spelledaren ger ut 1-3 ord som spelaren måste inkludera i sin beskrivning för att lyckas med sin handling