Troberg
Sinister eater
Det är med andra ord lika framtidssäkert som plaintext, men slänger inte bort lika mycket information.krank said:Även om HTML gått igenom förändringar så är det human-readable. Det betyder att det egentligen inte spelar någon roll huruvida framtidens program kan läsa formatet; framtidens människor kan läsa formatet - förutsatt att de kan läsa plantext skriven i vad du nu valt för teckenkodning.Troberg said:Grejen är att jag gör ett stort jobb nu. Jag vill inte göra om det om 10-20 år. Därför är jag hardcore på formatens beständighet.
Samma sak med XML. Det spelar ingen roll om formaten blir ickestandard om formaten kan läsas av människor. Problemen med de format du kritiserat är ju att de är binära och därmed inte går att läsa eller tolka av människor - dvs det blir ett svårt jobb att skriva ett program för att läsa dem. XML är byggt specifikt just för att vara framtidssäkert genom att vara människoläsligt. Kan vi inte läsa XML så kan vi inte längre läsa plaintext.
Markdown är samma sak, fast ännu bättre för ändamålet. För Markdown ÄR plaintext. Bara att du har ett standardiserat sätt att markera rubriker.
Så även om hela världen skulle glömma hur man läser Markdown så kan formatet läsas som plaintext - och en någorlunda händig person kan återskapa saker som kapitelindelning, just eftersom man markerat kapitelrubrikerna på ett standardiserat sätt.
Exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Rubrik 1
========
Rubrik 2
--------
1 Numrerad
2 Lista
*emfas*
</pre>
Menmen, jag skiter väl i ärlighetens namn i hur du gör med dina böcker. Lite trist om du väljer bort framtidssäkra plaintextformat som behåller data till förmån för framtidssäkra plaintextformat som inte gör det, bara. </div></div>
Men du kommer inte att ha nytta av formattaggarna i framtiden om ingen förstår dem.
Plus, som jag skrivit innan, ren text är enklare att automathantera. Jag behöver bara titta på mitt program som jag använder för att formatera texten, det hade varit några magnituder gånger jobbigare att skriva om jag hade behövt ta hänsyn till alla specialfall som kan ske i alla olika varianter av HTML.
Vill du ha HTML så är det en baggis att konvertera från text, medan en snygg konvertering från HTML till text kräver en hel del pill.