Nekromanti Nekrosis i Eon?

Fienden

Hero
Jag sitter här och leker lite med kampanjidéer, och något som jag lagt upp som en viktig del är ett gift från en blomma som kan orsaka nekrosis. Finns det några idéer för hur man kan hantera sådant, eller ska man bara köra på att "Den här delen av din kropp tar CP-mycket skada"?

Problemet är ju att om trauman ökar så ökar chansen att dö avsevärt, och ytlig nekrosis behöver ju inte alls betyda att en person dör (efterom köttet stöts bort).

Några idéer om hur man kan ordna det här regelmässigt?

Marukusu

Hero
Jag tycker du skall använda dig av "Den här delen av din kropp tar CP-mycket skada" och sedan hela tiden försöka rollspela hur symptomen bara blir värre och mer handikappande. Beskriv hur folk runtikring förskräckt ryggar undan för stanken av var och förruttnelse, hur den drabbades psyke rämnar i takt med att hans lekamen dör utan att han kan göra någonting åt det...

Kraetyz said:
Problemet är ju att om trauman ökar så ökar chansen att dö avsevärt, och ytlig nekrosis behöver ju inte alls betyda att en person dör (efterom köttet stöts bort).
Utöver reglerna för infektion kan man kanske använda den frivilliga regeln "Chock- och Dödsslagsmod." på s. 62 i Spelledarens Bok som säger att inget dödsslag behöver slås för erhållen trauma på armar och ben?

duncan_UBBT

Swordsman
Smärta? Jag är inte speciellt insatt i nekrosis, men en modifikation på antingen smärta eller utmattning brukar kunna förklara de flesta symptomer regeltekniskt.

[EDIT] Jag har nu spenderat en halv minut på Wikipedia. Jag skulle säga att personen får ett kryss smärta varje timme. Varje gång detta sker skall personen slå ett slag mot TÅL med sin smärt-mod. Om slaget misslyckas får personen +1 kryss blödningstakt för att repressentera den döda vävnaden som långsamt reducerar kroppens funktionalitet. Dessa kryss kan alltså inte reduceras med hjälp av bandagen eller tryckförband, utan måste helas med magi, gudomlig hjälp eller salvor.

Känsliga forumtroll varnas:

Petter42

Swordsman
Kör med att kropssdelen inte kan läka skadan och att han tar 3 truam/dag eller nåt(beroende på styrka och område). Skadan i sig bör vara ganska liten, men leder till infektioner och inre skador om det hamnar på rätt(eller kanske fel) ställe. Personen får även sänkt immunförsvar, luktar illa, får psykiska och fysiska störningar (huvudvärk, kräkningar, depressioner osv).

/Petter börjar genast tänka ut hur det funkar rent magiteoretiskt.

duncan_UBBT

Swordsman
En provisorisk förrutnelse? Eller en icke-fysisk demon som ges befallningen att förfölja en person och varje tidsenhet väva förrutnelse, nedkalla en ny demon och ge den samma order?

Petter42

Swordsman
Tänkte mera på en nekrotropisk störning i de magiska fält som omger alla biotropiska varelser.
störningen påverkar i synnerhet det biotropiska fältet som håller celler vid liv och styr immunförsvaret och den allmänna fysiska hälsan, men även psykotropiska fältet och orsakar där depressioner, sömnproblem och liknande. Givetvis stör det även andra magiska fält i kroppen.

On topic: Det borde även ge utmattning, vilket borde påverka immunförsvar, humör m.m.

/ Petter lär sin T9 att stava till en massa nya ord!

Wilmer

Hero
I verkligheten dör du ju även om bara armen ruttnar (inflammationsämnen från den nekrotiska vävnaden orsakar sepsis=blodförgiftning=din blodplasma läcker ut överallt så ditt blodtryck sjunker katastrofalt och du dör). Det var därför man amputerade.

Jehorius

Veteran
'Permanent' Trauma så att säga. Trauman kan inte läka förens sjukdomen är spöad (Gudahjälp osv?) - Tycker jag låter som en bra idé. Utmattning och Infektionsrisker I med att tiden går. Skulle jag förmodligen köra med.

- Iavhé, som berördes någonting av Duncans exempelbild och vill nu inte ha mer ballerina kakor med nougat.

Fienden

Hero
Gillar idén med permanent Trauma, och även att slå TÅL-slag för att inte få typ, blödningstakt ja. Infektion borde också slås givetvis! :gremlaugh:

Tack för alla svar! :gremsmile:

Tankar nu: X Trauma/Dag (samt tillhörande smärta), kan inte läkas på normala sätt. Infektionsslag slås 1 gång/dag, TÅL slås väl kanske 3/dag? Vet inte. Varje misslyckat TÅL ökar blödningstakt med 1 samt tvingar på ett extra slag mot infektion?

Vet inte hur jättesuperelakt det är, men det ska det ju vara...

//Kraetyz, hoppas att karaktärerna håller sig undan rödstrimmig askört (yep, nekrosis genom en växt... Jag är precis så elak).

Telephalsion

Swordsman
Jag skulle säga att du ger trauma på individuella träffområden. När ett träffområde går över en viss mängd trauma så sprider sig nekrosisen till angränsande områden och så vidare och så vidare.

Trauman ger inte dödsslag om den inte påverkar livsuppehållande system, men trauman förhindrar användandet av kroppsdelen.

De formulär vi använder har alla träffområden på rustningssidan, med en kolumn för skyddsvärden, bryt, vikt och blödning. Förslagsvis skriva in nekrosistraumat i blödningskolumnen om du har såna formulär?

Gillar konceptet starkt!

Fienden

Hero
Äsch, tyvärr har jag ju inte sådana formulär. :gremfrown: Men, jag kan säkert ordna upp något. Förhoppningsvis kommer endast SLPer att drabbas, men det är bra att vara försäkrad om dumma rollspelare gör något förhastat.

Trauman ger inga dödsslag i sig, men kanske borde Trauma-graden användas om dödsslag påtvingas av Blodsförlust? Kanske inte.

Fienden

Hero
Re: Nitpick

Bobby Magikern said:
Okej, allihopa: Nekros på svenska. "Necrosis" är engelska. "Nekrosis" är ingetdera.
Well I only use the English Wikipedia, so naturally I'd assume the name was somewhat similar! >:C "Nekros" just sounds silly and lisch-ish anyway, so I'd prefer "Nekrosis" over it anyday! Necrosis is a cool word and you KNOW it.

//Kraetyz, English > Swedish

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag förmodar att du därmed också talar om tuberkulosis, metamorfosis och hypnosis? De båda språken hanterar grekiskderiverade ord på olika vis.

Poseur

Swashbuckler

Agreed!
Jag stör mig som fan på mina kompisar som fortsätter hävda att det heter "zombies" även på svenska.
Den korrekta benämningen är fortfarande zombier.

Nekros punkt.

/Poseur

Telephalsion

Swordsman

Här kan man lägga en raljering om hur språk är någonting levande som inte behöver följa samma traditionella mönster tid ut och tid in, genom kulturella utbyten kommer låneord in med böjningar från ursprungsspråket etc.

Här kan vi diskutera nekros vidare.
Jag har aldrig haft nekros, gör det ont?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Telephalsion said:
[…] genom kulturella utbyten kommer låneord in med böjningar från ursprungsspråket etc.
Och ibland gör man bara fel.