Nekromanti neotech eller star wars????

sanarialven

Veteran
Hej! jag har bara spelat eon och neotech.....
och jag är lite nyfiken på star wars.
jag undrar vilket som är bäst roligast osv
Neotechs färdighetssystem är ju perfekt. när jag har sett på star wars så har jag för mig att färdigheterna är typ: lasersvärd 5t
vad innebär det.
är star wars ett roligt rollspel???

Storuggla

Champion
Det är ju två helt olika saker. Neotech är cyberpunk/technothriller med cyberteknik, gatusamurajer och elaka megakorportationer. Star Wars är Space Opera med ljussvärdsdueller, rymdpirater och elaka stormtroopers.
I det gamla Star Wars, med andra ord inte det nya d20 systemet, så är färdigheterna som du beskriver: Lasersvärd 5t till exempel. Det betyder att man slår fem tärningar och räknar ihop och har man slagit över svårighetsgraden så har man lyckats. Hurra! :gremlaugh:

Om Star Wars är ett roligt rollspel? ...Ja, jag tycker det.

Storuggla, reserverar sig för Krilles kommande svar om Space Opera :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Mina erafrenheter som tällägg !

Precis som Storuggla skriver så är ju de 2 helt olika rollspel. SW-rollspelet är ju som sagt ett total ripoff från filmerna. Alla hjältar finns där & sånt !
För att vidarutveckal det där om lasersvärd 5T, så är dett som så att du har ett svårighetsvärde att slå över med 5t. Reglerna är rent ut sagt: SKITENKLA !!
& jag jag tycker att SW är ett spel som är spelvärt !! Enkelt & skoj med mycket action !

Honken

Hero
hur funkar det nya d20 systemet då?
d20 system är samma system som Dungeon & Dragon 3rd Edition använder. D20 = T20. Det innebär att färdighetsslag och de flesta andra slag använder en T20. Enkelt så ska man med en T20 + modifikation från färdighet eller liknande slå över eller lika med ett värde. Ju svårare saker det gör destå högre är värdet man ska slå över.

/Honken

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Star Wars är ett bra rollspel

Både det du har hört om (kallas Star Wars d6) och det som ges ut för närvarande (kallas Star Wars d20).

Båda ett bra och roliga rollspel. Star Wars d20 är lättare att få tag på, Star Wars d6 finns på både svenska och engelska, men går då bara att köpa begagnat.

Star Wars d6 är ett av mina absoluta favoritspel!

Mina favvisspel i fall nån undrar:

Warhammer Fantasy Roleplay
Cyberpunk 2020
Call of Cthulhu
Dungeons&Dragons (original eller 3e)
Star Wars d6

Så Star Wars d6 är bra och roligt.

Magnus

hyperdrive

Veteran
Starwars är kul om man är barnsligt förtjust i stormtroopers, stardestroyers, jedis och sith. För allt annat är det skit. Fast det finns ju inget som säger att man måste följa George Lukas fåniga idéer hela tiden. d20-ssytemet är också väldigt begränsande :-(
Men det går att använda skymningshemsregler istället, och då blir det lysande!

Netzach

Veteran
d20

Tycker mig ha uppfattat (från en låååång tråd på skräckrollspelsforumet) att d20 dessutom inkluderar "nivåer" eller "levels". Hmmm. Duger ju i ett datorrollspel som Fallout... Tacka vet jag då StarWars d6

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

d20-systemet förutsätter inte "levels".

Star Wars d20 använder dock levels, och det funkar himla bra.

Fast jag föredrar nog ändå Star Wars d6. Fast Star Wars d20 funkar väldigt bra det också.

M.

Storuggla

Champion
Se den inre konflikten! :D

"Fast jag föredrar nog ändå Star Wars d6. Fast Star Wars d20 funkar väldigt bra det också."

Ahaaa! Jag skådar Star Wars d6 kämpa en frenetisk kamp mot Star Wars d20 och d20 rent generellt i Mangemoddisens huvud! Vilket kommer vinna, det gamla nostalgiska eller det nya med plyschbeklädnad?

Storuggla, kuf

Netzach

Veteran
Jaha

Spelar själv engelska 2nd ed och där används ju d6. Har inte testat något annat system, men att döma av vad jag läst på forumen här så är d20 absolut inget för mig. Regler är i övrigt inte jättecentralt i vårt spelande. Känsla, inlevelse och karaktärsspelande är de centrala ingredienserna. Jag tror att jag skulle störa mig lite på att vara exempelvis en fraktpilot på nivå tre. Var och en blir lycklig på sin tro. Men det som är kul med de skiljande regelsystemen är att de hos oss nu är så inarbetade att man kommer in i rätt atmosfär mer eller mindre per automatik när de specifika tärningar som används för ett specifikt spel dukas upp på bordet.

G

Guest

Guest
Star Wars är ett MYCKET roligt rollspel, speciellt T6 versionen. Reglerna är hur enkla som helst, men för den delen inte tråkiga och stela. Dessutom så gör enkelheten det väldigt lätt för en SL att snabbt komma på någon regel ifall det skulle dyka upp luckor i systemet [vilket det gör ibland].

Av erfarenhet så vet jag att mina spelare föredrar om deras rollpersoner är mer "frilans" Alltså inte tillhör rebellerna. Galaxen är enorm, så det finns hur mycket utrymme som helst. Det finns primitiva träskplaneter, planeter övertäckta med Megastäder [med skön cyberpunk känsla], rymdbaser, grymma xenomorfer, bortglömda civilisationer, fartfyllda rymdbataljer och så givetvis Den Nya Ordningen med sina stjärnjagare...

Hur som helst, Star Wars är ett rollspel där bara SL´s fantasi sätter gränserna...

Så om du ska behöva välja mellan Neotech eller Star Wars sä säger jag Star Wars, lätt! Men för den delen behöver du inte välja bort Neotech´s värld...Varför skulle inte spelarna kunna komma till en planet som påminner om Neotech´s??? En lite felnavigering kanske??

Puhh...Nu orkar jag inte mer...

Mvh
Lexx - I Worship his Shadow

entomophobiac

Low Prep High Play
Hmmm.

NeoTech: Avancerade regler. Mycket tunnt egentligt bakgrundsmaterial, men enda ett vel fungerande koncept. Relativt bra pris.

Star Wars (d20): Mycket letta regler. Egentligen veldigt tunnt bakgrundsmaterial, eftersom det bara baseras i en enda smal sci-fi linje, men med tanke pa alla bocker, filmer, dataspel etc sa finns det enda en del att ta av. Fantastiskt bra for humoristisk sci-fi, i min mening. Tyverr ganska dyrt.

Min personliga rekommendation, eftersom det trots allt er ganska stor skillnad pa dessa tva produkter, er faktiskt Star Wars. For nyborjare av anledningen att det er enkelt att spela och setta sig in i om man sett filmerna, och for de mer erfarna spelarna och spelledarna for att det er en trevlig lett humoristisk setting.

Men er man insnoad pa "realistiska" regler sa er inte Star Wars det retta alternativet.

Sa, kan en rekommendation bli mycket neutralare?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Star Wars är ett bra rollspel

Fan Mange, och jag som trodde att du var en fanatisk DoD6-spelare!

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: d20

Personligen tycker jag att d6 kan vara ganska klumpigt, eftersom det er mycket matte inreknat. Givetvis er det ganska enkel matte, och det er himla kul att sla en massa T6 - oavsett varfor man gor det eller vilket spel det er i... Vet inte varfor.

d20 fungerar bra och er veldigt konsekvent. Nivaerna passar bra in i Star WArs, tycker jag, eftersom heroism och Space Opera passar utmerkt for arketyper och stegvis erfarenhet. Kraften funkar pa ett bra sett och karaktererna blir precis sa herligt hjeltemessiga som de ska vara i ett Space Opera spel... jag menar, jemforelsen er vel enda Fantasy i rymden?

Netzach

Veteran

Tja, d6 systemet är ju inte särskilt realistiskt kanske, men jag har intrycket av att d20 är ännu mindre realistiskt. Tror inte att jag någonsin skulle få för mig att testa ett system där karaktärerna avancerar i nivåer. Det skulle liksom sno min känsla av att ha en levande, existerande roll. Och bara tanken på att hösta in ett gäng XP för att jag guttade den där stormtroopern...För mycket dataspel. Men som sagt, var och en blir lycklig på sin tro.

Krille

Super Moderator

"Tja, d6 systemet är ju inte särskilt realistiskt kanske, men jag har intrycket av att d20 är ännu mindre realistiskt."

Och? Det är Star Wars vi talar om. Ljud i rymden, flygplanssvängar i vacuum, femtonmetershopp och dubbla ljusvärjor, liksom. Hur realistiskt är det?

"Och bara tanken på att hösta in ett gäng XP för att jag guttade den där stormtroopern..."

Det får du inte heller. XP fås i SWd20 för en "challenge rating" som beror på äventyret i stort. XP fås inte för att kutta stormsoldater.

I övrigt måste jag säga att jag föredrar SWd6, rent generellt och huvudsakligen på grund av regelsystemet. Världen är ju densamma, men SWd20 har en stor fördel med Dark Side Sourcebook (den Mörka sidan utforskades aldrig i SWd6). Fördelen med SWd6 är att det tar längre tid innan regelsystemet ballar ut på grund av obalans. Det tar ett tag att jobba sig upp till 14D eller så, och då börjar det bli jobbigt (speciellt om Kvasten... eh, Kraften är inblandad). Däremot går det rätt fort att komma upp till level 5-8 eller så, och det är där urballandet börjar.

Troberg

Sinister eater
Eftersom jag genom ett oförlåtligt överseende missat att nämna det tidigare i den här tråden så passar jag på nu: Det finns dessutom ett utmärkt GURPS Star Wars.

Det är inte bara bra, det är gratis (hur mycket mer prisvärt kan det bli så länge man inte får betalt?)! GURPS Light kan tankas hem från http://www.sjgames.com och GURPS Star Wars finns någon annanstans (har inte länken här, går säkert att söka fram). Båda är helt gratis.

Bra va?