Nekromanti Neotech Light

Matolo

Warrior
Neogames har fått vissa klagomål på de digra kvantiteter tärningar och tabeller som ska konsulteras ideligen, även utan de frivilliga reglerna. Det har också gnällts på den omständliga karaktärsskaparprocessen men, behöver det verkligen vara så svårt? Man ser återkommande tendenser och tydliga mönster i både rollpersoner och händelseförlopp. I mitt första lilla inlägg förespråkar jag ett alternativt system, utan att närmare kunna precisera ett. Idag, med bas av att ha läst och med stor behållning spelat ett flertal kampanjer till Neotech, har jag äran att kunna presentera en ”lightversion”. Dessa allersättande husregler torde adekvat kunna återge handlingen i de flesta äventyr, tryckta såväl som hemmagjorda.

För att skapa en karaktär slår man 1t10:
1 = Icke-ballistoman: Rollpersonen är inte fullkomligt besatt av skjutvapen, och lider av tvångsföreställningen att kalibrar mindre än 11mm/c kan vara farliga. Tror (som varje sund människa) att ”Hyper Penetrating Dominator” är en fjorton tums blanksvart massagestav. Spelteknisk nackdel: Rollpersonen kan inte skada andra.
2 = Icke-cyberpsykosfall: Rollpersonen har inte ett elektroniskt övertrimmat nervsystem som är helt okänsligt för smärta. Rollpersonen inser heller inte att pansar måste vara under huden för att skydda mot farliga vapen utan att samtidigt invalidisera bäraren. Spelteknisk nackdel: Rollpersonen kan skadas.
3 = Icke-paranoid: Rollpersonen tolkar inte allt spelledaren säger som tecken på lönnmordsförsök, och inbillar sig att folk som tilltalar gruppen inte undantagslöst är agenter från ofattbart resursstarka organisationer som försöker få hjältarna avlivade på något opraktiskt, utstuderat sätt. Spelteknisk nackdel: Rollpersonen kommer att dra med sig ob1t6 andra karaktärer i döden inom 1t100 minuter.
4-9 = Inget särskilt skiljer karaktären från en vanlig Neotech-RP.
0 = Slå två gånger på tabellen.

För att simulera Nippon kan man sedan singla slant för att avgöra om man är ninja eller inte. Ninjor kan meditera bort alla skador på ett dygn och skulle, om lightversionen hade grundegenskaper, inte kunna ha några sådana under 20.

ChoedanKal

Veteran
Jag anar sarkasm...

I vilket fall tycker jag inte alls att Neotech's karaktärsskapande är speciellt krångligt. Tvärt om - det är det överlägset bästa och mest intressanta karaktärsskapande jag hittills har sett i ett rollspel. Det händer till och med ibland att jag sätter mig och skapar en karaktär bara för att det är så kul :gremlaugh:

seinet

Swashbuckler
Att skapa karraktärer är ju nästan det roligaste man kan göra i Neotech :gremtongue:. Nej, skämt åsido, karaktärsskapandet i Neotech är bra, i alla fall för fantasilösa personer som jag själv. Man slipper komma på familj och historian själv utan det är en del av karaktärsgenereringen, vad jag saknar lite är tabellerna från N1 där man slår fram nationalitet, klädstil, hårfärg, ögonfärg och övriga utseendemässiga attribut som kan vara ack så svårt att komma på själv.

/Seinet Wintermute - Har snart druckit upp en hell

ChoedanKal

Veteran
Saker som har med utseende och stil att göra föredrar jag att komma på själv. Jag skulle dock inte ha något emot att det fanns tabeller för det också, då dessa i hög grad kan användas för inspiration om man skulle få idétorka.

Surukai

Warrior
Karaktärskapandet

Jag tycker karaktärsskapandet kanske kan vara intressant, om man nu HELT saknar inspiration. Är man däremot dum nog att ha en idé man vill genomföra kan systemet bara förstöra genom att generöst dela ut opassande fördelar och nackdelar, man kanske klantar till sitt yrke helt och så vidare.

Börjar man köra med "man slår ju om sånt som inte passar" försvinner all fara med att vara något extra kriminellt yrke som lockar med händelser i stil med "Ob1t6 * 100,000 spänn" men mot att man tar risken att åka fast.

Sen, personligen är jag lite förbryllad över att en karaktärs kompetens helt beror på hur bra hans karriär på arbetet går. Den som inte avancerar i graderna på sitt arbete lär sig ingenting.. varken i sitt yrke ELLER på fritiden..

Olle Linge

Snigel
Re: Karaktärskapandet

Jag tycker karaktärsskapandet kanske kan vara intressant, om man nu HELT saknar inspiration. Är man däremot dum nog att ha en idé man vill genomföra kan systemet bara förstöra genom att generöst dela ut opassande fördelar och nackdelar, man kanske klantar till sitt yrke helt och så vidare.
Jag tycker det mesta verkar gå att få ihop, även om det tycks motsägelsefullt till en början. Man får gnugga fantasiknölarna lite granna bara. Sedan är det ju rätt enkelt att hoppa över slaget för "klädstil" om man redan har en bra feeling för vilken klädstil rollpersonen ska ha. Jag är tämligen säker på att det till och med står i reglerna!

Jag uppskattade inte till en början slumpsystemet, men det har sina klara poänger. Framförallt kan man få spela rollpersoner man normalt sett aldrig skulle ha spelat (och det kan bli rikitgt roligt). Jag håller med er som säger att det är grymt kul att göra rollpersoner i Neotech, även om det givetvis finns brister i slumptabellerna, vilket förmodligen är det trådskaparen syftar på. Som vanligt när det gäller slumpssytem tror jag det är balanseringen det är fel på. Det vill säga vissa möjligheter är alldeles för sannolika för att det ska bli trovärdigt resultat i det långa loppet.

Nåja, jag håller själv på att göra ett eget slumpgenereringssystem där jag försöker undvika de misstag som gjorts Neogames spel, men det återstår att se om slutresultatet verkligen blir bättre :gremlaugh:

seinet

Swashbuckler
Re: Karaktärskapandet

Jag är tämligen säker på att det till och med står i reglerna!
Jag tror det omfattas av "Regel nummer ett" (sid 6, längst upp till vänster)

Självklart så används ju mest klädsstilsslag och liknande för att få inspiration. Ifall man som spelledare har en vision om rollpersonerna så följ karraktärsgenereringen MEN ifall det är någon händelse som inte faller inom ramen för det man har planerat så slå om eller modifiera. Ifall man spelar en megasuperkriminell snubbe som råkar slå "åker fast och sitter i fängelse" så kan man väl modifiera det till "åkte fast men lyckades övermanna fångväktaren vid något tillfälle och fly, anteckna snutjävel som fiende med 3T6 resurser".

/Seinet Wintermute - Skall pysa iväg från hemmet nu