Krille
Super Moderator
Cyberpunkens överlevnad
"Jag är inte säker på att att cyberpunk som genre skulle överleva en full uppdatering till dagens "mer realistiska" syn på hur livet kommer se ut om femtio år."
Om det har jag ingen tvekan, eftersom cyberpunk inte är en genre avsedd att förutspå teknikens utveckling, utan en genre avsedd att spegla konflikten mellan individen och en hyperkapitalism ur spår, och mellan känslor/attityd å ena sidan och kapital och logisk cyniskhet å andra sidan.
Ingenstans i genrens premisser är teknisk realism ett krav. Poängen med cyberpunk är inte att man har den och den sortens vapen eller den och den sortens cybernetik eller den och den sortens datorprogram. Poängen är att med hjälp av de resurser som individen har och den attityd som individen har, oavsett vad det är för resurser, så kan individen karva ut en liten nisch i existensen åt sig själv.
Tvärtom skulle jag nog vilja säga att cyberpunken är högaktuell idag. Häromdagen såg jag filmen Strange Days. Visst, filmen är sex år gammal. Visst, miljön är fyra år gammal. Men den kändes läbbans aktuell, trots att vi fortfarande inte har några simstimgrunkor eller behöver några kravallpoliser ute på gatorna till vardags. Men det är inte det som är poängen, för vi har tv-program (dokusåpor) som är nästan som de simstim-filmer som pushades i Strange Days, och vi har allt för bittra erfarenheter av korrupta snutar, Göteborgskravaller och Kosovo för att kunna avfärda kravallpoliserna helt.
"Jag är inte säker på att att cyberpunk som genre skulle överleva en full uppdatering till dagens "mer realistiska" syn på hur livet kommer se ut om femtio år."
Om det har jag ingen tvekan, eftersom cyberpunk inte är en genre avsedd att förutspå teknikens utveckling, utan en genre avsedd att spegla konflikten mellan individen och en hyperkapitalism ur spår, och mellan känslor/attityd å ena sidan och kapital och logisk cyniskhet å andra sidan.
Ingenstans i genrens premisser är teknisk realism ett krav. Poängen med cyberpunk är inte att man har den och den sortens vapen eller den och den sortens cybernetik eller den och den sortens datorprogram. Poängen är att med hjälp av de resurser som individen har och den attityd som individen har, oavsett vad det är för resurser, så kan individen karva ut en liten nisch i existensen åt sig själv.
Tvärtom skulle jag nog vilja säga att cyberpunken är högaktuell idag. Häromdagen såg jag filmen Strange Days. Visst, filmen är sex år gammal. Visst, miljön är fyra år gammal. Men den kändes läbbans aktuell, trots att vi fortfarande inte har några simstimgrunkor eller behöver några kravallpoliser ute på gatorna till vardags. Men det är inte det som är poängen, för vi har tv-program (dokusåpor) som är nästan som de simstim-filmer som pushades i Strange Days, och vi har allt för bittra erfarenheter av korrupta snutar, Göteborgskravaller och Kosovo för att kunna avfärda kravallpoliserna helt.