Nekromanti Neotechsforum och Neotech generation 3

PAX

Jordisk Äventyrare
Troligen kommer spelet kallas för N3 i folkmun och på diverse forum. Dock tycker jag att Neotech bör heta Neotech i fortsättningen. Det blir kanske en känsla av nystart i stället för en känsla av uppföljare på uppfäljare.

Zire

Swashbuckler
Mer och bättre (mer ingående) miljöbeskrivning. En översikt av världen (som man fick i N2) ger inte mycket om det oinspirerande och tråkigt när man zoomar in på någon del. Mer prylfixering, cyberpunk är prylfixering, i form av coola prylar som nästan fungerar.

Ett annat "fel" som jag tyckte fanns i N2 var att den liksom inte fokuserade på någon genre ordentligt. Stilmässigt kändes det snarare som att det var nutid än framtid. Jag misstänker att bilderna bidrog till det problemet, så det låter ju bra att de ska rensas bort.

Eagle

Swordsman
2 förslag till författarna av neotech 3

Fokusera på endast ett land eller en geografisk zon och låt resten av världen beskrivas i framtida supplement. Gör en enkätundersökning och fråga rollspelare vilket land de helst vill rollspela Neotech i. En sådan fokusering bidrar till att kvaliteten blir högre, än om man försöker beskriva hela världen på en gång som man gjorde i Neotech.

Jag kan uppleva att Neotech kändes lite stelt, sterilt och själlöst. För att göra det mer personligt så skulle man kunna låta fiktiva människor ur Neotechvärlden skriva krönikor om sina egna liv och lägg upp dem på en hemsida. Här ska man inte underskatta betydelsen av att människor från olika delar av världen har olika värderingar och sociala beteenden. Cyberpunk kan ta sig olika uttryck i olika delar av världen beroende på ras, kultur, historia, etc.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Minna tankar.

===Sammanfattning===
(Om nån vill läsa minna tankar så finns dom nedan...)

Jag kommit fram till ett par saker om man utgår från N2.

1) Behåll allt från N2.
Jag har gärna kvar regelsystemet som det är, jag tycker verkligen inte det är för tungt eller så, utan helt lagom. Utseendet (Vit, svart, grå) gillar jag faktiskt skarpt. Jag är helt såld på systemet (och jag brukar vara emot system) och om ni ändrar systemet (som tex Eon2->EonIII) så kommer inte jag hänga på. Det ända jag kan anmärka på systemet är Initiativ som borde få en slumpfaktor.

2) Nice photoshop'ade bilder.
Jag gillar faktiskt iden, trots att dom känns "B", med bilderna i boken. Jag är för en ny uppsättning photoshop'ade bilder, bara dom har bra kvalite. Illustrationer tycker jag inte ger samma verklighetskänsla.

3) Utöka och uppdatera all information.
Allt (världen, rymden, politiken etc) behöver både uppdateras och utökas inte minnst:

4) Det dagliga livet
En sak jag tyckte saknades i N2, var det dagliga livet. Var gör folk igentligen på sinna dagar. Hur är jobben år 2052 e.t.c. Jag hadde gärna sätt en novell i boken där man får följa var och en av familjemedlemarna i en familj under en vanlig dag.

5) Offensiv måste vara kompatibelt ^_^

===Funderar===

Ja, då ska vi se vad jag kan komma på, samt hålla med om, om nästa upplaga Neotech.

Först har vi då namnet, jag kan inte riktigt bestämma mig om Neotech eller Neotech3. Tror jag i alla fall på framsidan vill ha texten "NEOTECH" kanske med nån undertitel typ "-Edition 3-" eller nått...

För att nu gå till nått jag verkligen gillar är det stridssystemet, rör inte det! =) Jag brukar vara anti-tärningar i vanliga fall men just i neotech kan jag inte vara utan det och våga inte ta Eon III systemet! =)

Sen för att fortsätta på layout och sådant så gillar jag färgerna i grundboken och i alla fall framsidorna. Är trots N2's "intresanta" bilder inte helt för illustrerade bilder. Tycker illustrerade bilder tar bort verklighetskänslan. Dock föredrar jag tex Eon's före D&D... Men poängen är att jag hälldre ser ordentligt photoshopade bilder änn illustrationer.

För att nu strukturera upp inlägget så tänkte jag gå från pärm till pärm.
Först, förutom grundinfo, så har vi karaktärsskaparbiten som jag skarpt gillar. Om man inte vill ha en "random" person så tycker jag det är lätt att ändå gå igenom den när man gör en karaktär och helt enkelt välja hur man "slår".

Färdigheter och den biten tycker jag är ok, kanske lite finslip nån stand men inget jag kan minnas.

Då kommer vi till strid och skadesystem som jag gillar somsagt, förutom en detalj vilket är Turordning vilket är ett lite för statiskt värde. Har han högst är han alltid (förutom om han är skadad) alltid först även dom det skiller 1 mellan två personer. Roll'a nån D10 och lägga till eller nått... kanske...

Vapen. Jag gillar hur avancerat det är och att man mycket detaljerat kan modifiera sinna vapen och välja ammonution m.m.
Stridskonster. Detta måste vara det spel (och det ÄR) det spel med tuffast stridskonst regler. Jag älskar dom helt enkelt =)
Offensiv är min favoritbok-rollspelbok (ok, favoritvapenbok i alla fall =) ) och den måste vara kompatibel med Neotech 3 ^_^

Cybertech skadar inte att utöka.
Världbeskrivningen och även det dagliga livet på jorden behöver verkligen utökas.

Och snälla inga demonhybrider eller skugglandsblod i Neotech 3 ^_^ Helt enkelt försök hålla känslan från N2.

Nescio

Veteran
Alla möjligheter att snabba upp karaktärsskapandet är mycket välkomna!

Boldtaar

Warrior
Mina förslag

Jag håller med det som många säger att neotech världen behöver mer färg och känsla.

I övrigt tycker jag att det tar för lång tid att göra RP och man har ofta för lite kontroll över sin karaktär när man skapar honom, då nackdelarna och händelserna kan ta över för mycket. Får lätt få griniga spelare när man skapar RP med grund reglerna utan modifikation slagen ganska mycket.
Mången uppväxt händelser känns också inte relevanta för det färdiga RP. Bättre att tidiga händelser får mer inflytande i skapandet av RP med extra enheter eller yrkes val.
Det borda vara mindre riska att åka i fängelse om man har framgångsrik sysselsättning period än om man har en misslyckad. Tycker man kan slå ett TUR- eller attributsslag med olika svårighetsgrad för att se om man hämnar i fängelse eller att man får plus på slaget för händelsetabellen där de sämsta resultaten ligger i början på tabellen.

Ett förslag är att man snabbar på RP skrapandet genom att dela upp yrkes färdigheter i grupper med primära och sekundära färdigheter och slå sedan fram ett start värde för färdigheten. Där man får fler enheter på dom primär färdigheterna. Placera sedan ut ett mindre antal valfria extra poäng baserat på utbildnings längd.
Antalet enhet tycker jag ska vara olika beroende på vilken typ av yrkes utbildning RP har fått, akademist eller den hårda skolan. Exempel så kan en läkare få 10+6 enheter i Medicin och en Hitman 5+2T6 enheter i Gevär under sitt yrkes period om det är en primär färdighet för hans yrke. Alla yrken behöver inte lika många enheter. Livet är inte rättvist! Vissa yrken tycker jag också kan ha fast poäng på några färdigheter.
Skulle också vilja se fler yrken med smalare inriktning. Exempel vis så kan det finnas grund utbildningar för soldater och poliser men att man senare kan gå vidare med olika special förband eller agent och säkerhetspolis utbildningar. Då kanske man också gruppera yrkena i olika klasser. Exempel: Akademiska, polisär och kriminella m.fl. där de kan ha en större gemensam händelsetabell för att sedan ha en mindre för varje yrke

Tycker också man ska lägga mer fokus på RPs tidigare eller nu varande arbetsgivare (liten tabell kanske?) Nu är de ofta väldigt anonyma och helt upp till SL.

Arbetar in cybertech som en i RP skapandet. Genom att olika yrken ger ett begränsat val av cybertech som RP kan ha skaffat eller erbjudigts under sin yrkesperiod. (Gärna plats för cybertech på rollformuläret också!) Tar ofta timmar extra bara för att spelarna ska funder på om de vill ha lite cybertech från början.

Varför har NeoGames aldrig med utseendes tabeller i sina rollspel? Detta klassiska inslaget saknas helt! Självporträtts rutan brukar aldrig mina spelare använde seriöst i alla fall. Funder själv på att gör tabeller till Eon för de olika folkslagens utseende.

Ser också gärna fler detaljerade regler för olika färdigeter. Allt från säkerhetssystem till biljakter och att spränga upp byggnader.

ripperdoc

Myrmidon
Jag vill tacka alla som bidragit med idéer hittills. Det ger en bra uppfattning om hur landet ligger, så att säga, samt en eller par kul förslag. Som Kim säger fortgår arbetet med Neotech, om än i maklig takt. Om slutprodukten blir som det planeras för tillfället tror jag många kommer överraskas mycket av ett på många sätt helt nytänkt Neotech som förhoppningsvis kan locka lika mycket nya spelare som gamla veteraner. Om verkligheten blir som visionen (sker sällan :gremwink: ), får framtiden utvisa. Pun intended :gremwink:

Nadorou

Veteran
Efter att ha gjort många karaktärer genom mina år så skulle jag och min spelgrupp uppskatta om regelboken blev uppdelad i mindre delar. När fem personer skall försöka titta på fyra delar samtidigt tar det längre tid än det behöver, tyvärr. Förslagsvis skulle en del kunna handla om karaktärsskapandet, en om regler och en om världen.

Appropå karaktärsskapandet skall jag ge litet ros också, för att slå fram karaktärsdrag och tidigare händelser är bland det roligaste med både EON och Neotech. Att försöka pussla ihop hur de olika slagen går ihop är en gruppaktivitet som uppskattas mycket, och de framslagna karaktärsdragen ger spelarna goda råd om hur de bör agera. De flesta i min spelgrupp anpassar sig glatt efter de resultat de fått, vilket gör dem litet varierade från den roll de vanligtvis spelar.

Det var mina åsikter. Lycka till med NX, allihopa! m(_ _)m

ChoedanKal

Veteran
Re: Minna tankar.

Jag håller absolut med Steffe om att illustrationer inte tenderar att ge alls samma verklighetskänsla som (modifierade) fotografier. Ännu mer för känslan skulle dock stämningstexter och små noveller göra, från vilka man får uppleva världen "på plats" ur olika perspektiv. Den sektion om det dagliga livet som Steffe föreslog vore faktiskt väldigt bra.

Och som många har skrivit före mig, så tycker jag att mer information om världen hade varit väldigt bra, både på global och regional nivå. Detta inkluderar politik, ekonomiska system, arkitektur, grad av modernitet, kultur, och mycket mer. För att man ska få in känslan av en plats så krävs det ju att man faktiskt vet en del om den - inte bara den abstrakta info om folkmängd och yta som finns om många länder i N2. Beskrivningar av olika typer av miljöer - såsom företagsdistrikt, slumkvarter, hamnområden, också vidare - vore likaså uppskattat.

Eagle

Swordsman
alien nation möter neotech

Detta skulle kunna vara en intressant grej att ha med utomjordingar i NeoTech. Att det finns utomjordingar mitt ibland oss och att vi genom kontakten med en annan ras, fått ny teknologi och utvecklingen inom olika områden har gått frammåt jättesnabbt. T.ex. förnyelsebara energi och en lösning problemet med de begränsade naturresurserna. Kanske finns det samhällen som i den gamla filmen Alien nation, som består helt av aliens.... som lever i små comunities sida vid sida med människor.

seinet

Swashbuckler
Re: alien nation möter neotech

I sådana fall tycker jag att det skall vara extremt tystat av regeringar som gör allt för att förhindra läckor. Tänk er Men In Black fast utan humorn och med bara gravallvarliga agenter som inte har något emot att atombomba ett helt samhälle ifall dom anser det nödvändigt för att hindra en stor informationsläcka.

/Seinet Wintermute - Borde ägna mig åt arbetsuppgifterna igen

Nadorou

Veteran

Jag motsätter mig utomjordingar. Charmen i Neotech är att den är trovärdig, en förlängning av dagens läge om allt går åt pipan. Visserligen finns det brister i den trovärdigheten, men utomjordingar skulle enligt mig förstöra den känsla som finns.

Bastardo

Swordsman

Personligen skulle jag nog försöka bygga in olika typer av androider istället, dels för att det känns som att passa in bättre i Neotechs värld, samt att man kan göra massor av smaskiga kopplingar till onda megaföretag och regeringar (inte för att man inte skulle kunna göra samma kopplingar till utomjordlingar dock :gremwink:)

ValStrike

Veteran
Ohoj! Eftersöks det fortfarande material, allmän assistans och tankar till utvecklingen av Neotech?

ripperdoc

Myrmidon
Vi som skriver Neotech läser förstås alltid detta forum, så för all del, shoot! Ge oss dina idéer :gremsmile:

Thermight

Warrior
Den stora frågan angående N3.

Vad är det egentligen för typ av spel ni vill skapa?

Jag är själv en fan av dystopisk sci-fi. Men jag själv tycker att ämnet hittils känns så förvirrande stort.

Så jag undrar om någon kan beskriva vad spelets fokus och användningsområde planeras bli?

Om det är kafka-alienation och dehumanisering, samhälls-satir, eller om det är sci-fi action t.ex.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Den stora frågan angående N3.

Vi vet väldigt tydligt vad för spel vi vill skapa, men det är inte riktigt läge att diskutera det i i detalj här. Det blir bara ord och lösa begrepp - det blir bättre när folk kan se/bläddra i vad vi faktiskt gjort. Den dagen, den glädjen :gremwink:

Jag kan dock säga så mycket som att vi, lite med glimten i ögat, valt att namnge N3:s genre till "neopunk" - d.v.s. något som är rotat i klassisk cyberpunk men med nya grepp. N3 kommer bli mer fokuserat än N2, men fortfarande är det en potentiellt enorm värld (inte beskriven, men om spelledarna själva drar slutsatser...) och man kan lätt svänga sig med alla de genrer du räknar upp - samma typ av bredd N2 var menat att ha. För att vara aningens mer konkret - det blir lite mindre technothriller, lite mer bisarrt och tillspetsat, lite mer action. (Äh, nu är jag där ändå - slänger ut begrepp som alla tolkar olika...)

Thermight

Warrior
En sak att påpeka

Någon på forumet skrev:

"Och som många har skrivit före mig, så tycker jag att mer information om världen hade varit väldigt bra, både på global och regional nivå. Detta inkluderar politik, ekonomiska system, arkitektur, grad av modernitet, kultur, och mycket mer. För att man ska få in känslan av en plats så krävs det ju att man faktiskt vet en del om den - inte bara den abstrakta info om folkmängd och yta
som finns om många länder i N2. Beskrivningar av olika typer av miljöer - såsom företagsdistrikt, slumkvarter, hamnområden, också vidare - vore likaså uppskattat. "

Jag tycker helt EMOT ovanstående stycke. Det enda jag tycker är VIKTIGT är beskrivningar av miljöer. mycket viktigt! YTAN är väldigt viktig i cyberpunk-litteratur.

Långa listor av tillbehör/vapen tycker jag går bort!
Menigen i en cybervärld är ju att teknik-accelerationen går så fort att det kommer nya grejer innan någon hunnit fatta hur de gamla fungerar. När det gäller prylfixering tycker jag att man ska fokusera på hur man skapar/genererar beskrivningar av prylar, YTAN är det centrala.
Det är beskrivningen av prylarna som är viktiga, det som avgör är Varumärket och vad reklamen har sagt. Ingen hinner sätta sig in i hur prylar fungerar för att alla måste slit-och-släng-köpa nytt hela tiden.

De enda som bryr sig om detaljer angående utrustning är hackers och cyberpunkare, men de har sin egen utrustning, eget ihopsnickrat utanför etablissemangets hårt kontrollerade ramar.

"Information om hur världen fungerar"?... Det går fetbort!
"politik, ekonomiska system, arkitektur, grad av modernitet?"
I en cyberväld har allt blivit så kaotiskt och komplicerat att ingen fattar någonting av hur politik, ekonomi och kultur fungerar.
Och även OM det skulle varit möjligt att får reda på hur världen fungerade, så skulle ingen orka bry sig ändå.

Däremot skulle man kunna ha information om hur den medie/reklam/propaganda-indoktrinerade medelklassens uppfattning om hur världen fungerar.

Samtidigt som man har miljöbeskrivningar av slum och förfall som enda beskrivning för underklassen ska skapa sin världsbild ifrån.

Samtidigt finns det en liten del av befolkningen som lever ett lever ett asröjigt jetsettarliv.

Det enda som finns är folk som TROR att de vet hur saker och ting fungerar. Alla är totalt indoktinerade av vinklade medier, och lever i olika fantasivärldar reklam, media, datorer, designade miljöer: mallpelxes och radhusområden/enklaver. Hela värdlen är ett kaos av virtuella verkligheter. Fysiska, medieskapade och datoriserade.

Företagstoppar som lever helt isolerat och skulle aldrig skulle kunna sätta sig in, eller på något sätt kunna begripa livsvillkoren eller tankarna hos den resterade 90% av befolkningen.

En trygg medelklass som har bott hela sitt liv i "Gated communities"(såg på tv att de har imporerat idén till Sverige nu) med murar och övervakningsystem. Tryggt indoktrinerade i sina designade disney-ideals bostadsområden och mallplexes, isolerade samhällen för att slippa se förfallet utanför.

ripperdoc

Myrmidon
Re: En sak att påpeka

Det mesta av det du skriver passar in på vår vision. Ytan är oerhört viktig, men för att beskriva yta behöver man detaljer. Man behöver varumärkesnamn som Blow-Your-Brains-Out(TM), men man behöver också gatunamn (Holy Bush Street), företagsnamn (Dominatrix Corp), specifikationer ("1024 parallella kvanttunnlar"), slogans ("Vi är större än dig - ChemCorp"), slang ("flatlina milsen med din L-flinga, så loggar vi senare i plexet"), pseudovetenskap ("eliminerar man bara Rothausmotståndet i neurontopparna kan man tiodubbla bandbredden") och priser ("Bara 9 E i inträde (1200 E i månadsavgift (124 E administrativ avgift(170 % ränta per dag tillkommer på uteblivna avgifter på dagen 60 dagar innan deras första gällande dag)))").

Men sådant tar plats, så i en bok kan man bara ge exempel och försöka inspirera spelare att själva kunna komma dessa "ytligheter". Man behöver förstås inte ovanstående för att spela cyber/neopunk, men det är en lika viktig krydda som besvärjelser och uråldriga legender i fantasy.

Så långa listor på ex. vapen, prylar eller företag ser jag inte som ett direkt problem. I mina ögon är det just dessa som bidrar till _ytligheten_ i världen. Å andra sidan är det alltid en fråga om det är ett effektivt utnyttjande av sidantalet man har till förfogande (oroa er inte, det kommer sannolikt vara färre tabeller i N3 än N2).

Att förstå hur de politiska/ekonomiska systemen fungerar är inte centralt för att spela N3, framförallt inte som en vanlig neo(punkare), men de är viktiga om man vill kunna uppleva spel på alla nivåer. Ska man slåss mot systemet, eller kontrollera det, så behöver åtminstone spelledaren ha en hum om hur det fungerar. Men bara för att man förstår delsystem betyder det inte att man förstår hela systemet. Jag är för kafka-eska system där ingen riktigt kan se slutet eller början, men tittar man på delsystem ska de ju fortfarande vara trovärdiga.