En sak att påpeka
Någon på forumet skrev:
"Och som många har skrivit före mig, så tycker jag att mer information om världen hade varit väldigt bra, både på global och regional nivå. Detta inkluderar politik, ekonomiska system, arkitektur, grad av modernitet, kultur, och mycket mer. För att man ska få in känslan av en plats så krävs det ju att man faktiskt vet en del om den - inte bara den abstrakta info om folkmängd och yta
som finns om många länder i N2. Beskrivningar av olika typer av miljöer - såsom företagsdistrikt, slumkvarter, hamnområden, också vidare - vore likaså uppskattat. "
Jag tycker helt EMOT ovanstående stycke. Det enda jag tycker är VIKTIGT är beskrivningar av miljöer. mycket viktigt! YTAN är väldigt viktig i cyberpunk-litteratur.
Långa listor av tillbehör/vapen tycker jag går bort!
Menigen i en cybervärld är ju att teknik-accelerationen går så fort att det kommer nya grejer innan någon hunnit fatta hur de gamla fungerar. När det gäller prylfixering tycker jag att man ska fokusera på hur man skapar/genererar beskrivningar av prylar, YTAN är det centrala.
Det är beskrivningen av prylarna som är viktiga, det som avgör är Varumärket och vad reklamen har sagt. Ingen hinner sätta sig in i hur prylar fungerar för att alla måste slit-och-släng-köpa nytt hela tiden.
De enda som bryr sig om detaljer angående utrustning är hackers och cyberpunkare, men de har sin egen utrustning, eget ihopsnickrat utanför etablissemangets hårt kontrollerade ramar.
"Information om hur världen fungerar"?... Det går fetbort!
"politik, ekonomiska system, arkitektur, grad av modernitet?"
I en cyberväld har allt blivit så kaotiskt och komplicerat att ingen fattar någonting av hur politik, ekonomi och kultur fungerar.
Och även OM det skulle varit möjligt att får reda på hur världen fungerade, så skulle ingen orka bry sig ändå.
Däremot skulle man kunna ha information om hur den medie/reklam/propaganda-indoktrinerade medelklassens uppfattning om hur världen fungerar.
Samtidigt som man har miljöbeskrivningar av slum och förfall som enda beskrivning för underklassen ska skapa sin världsbild ifrån.
Samtidigt finns det en liten del av befolkningen som lever ett lever ett asröjigt jetsettarliv.
Det enda som finns är folk som TROR att de vet hur saker och ting fungerar. Alla är totalt indoktinerade av vinklade medier, och lever i olika fantasivärldar reklam, media, datorer, designade miljöer: mallpelxes och radhusområden/enklaver. Hela värdlen är ett kaos av virtuella verkligheter. Fysiska, medieskapade och datoriserade.
Företagstoppar som lever helt isolerat och skulle aldrig skulle kunna sätta sig in, eller på något sätt kunna begripa livsvillkoren eller tankarna hos den resterade 90% av befolkningen.
En trygg medelklass som har bott hela sitt liv i "Gated communities"(såg på tv att de har imporerat idén till Sverige nu) med murar och övervakningsystem. Tryggt indoktrinerade i sina designade disney-ideals bostadsområden och mallplexes, isolerade samhällen för att slippa se förfallet utanför.